Benzine in luchtfil...
 
Notifications
Clear all

Benzine in luchtfilterhuis  

  RSS
(@joliejojo)
Aktief lid

Hallo. Ik ben jarno en nieuw hier. Ik heb een suzuki gsxr750 srad uit 96. Is een erg fijne fiets. Lekker snel. Tot 2 weken geleden geen problemen. 's, ochtends wilde ik hem uit mijn schuur halen, ruikt mijn hele schuur naar benzine. Carburateur gereviseerd plus mijn vacuumbenzine kraan. Nu wilde ik hem starten en komt er benzine uit de slang die van mijn luchtfilter in 2e splitst en dan naar de carburateur loopt. Carburateur weer open gehaald maar geen idee hoe het kan. Iemand misschien een idee? Alvast bedankt. Gr jarno

 

This topic was modified 7 maanden geleden by Joliejojo
Citaat
Geplaatst : 21 maart 2020 18:47
(@iemand)
Reputabel lid

Dag, Het klinkt als een overloop mogelijkheid dat uitmondt in een compartiment van het luchtfilter, om voor een hergebruik van dampen te zorgen want overlopen zijn open. Vandaar gaat de benzine, als die daar stroomt, misschien naar een slang die onder de motor hangt voor ook spetters van carter ontluchting. Ik kan echter niet beslissen en uitsluitsel geven. Er blijft benzine komen wanneer een vlotter gezonken is en dus het niveau in de carburator te hoog wordt. De benzine die dan in de vlotter gekomen is wordt vaak niet opgemerkt. Anders dan een mechanisme wat vast zit want jij hebt het uit elkaar gehad en gereinigd. Dat kan in zo een geval een obstructie zijn van de scharnieren rond de vlotter, die vaak maar eenvoudig zijn, of het kunnen afsluiten bij de naalden. Een automatische ofwel vacuum benzinekraan kan lekken naar de wat dunnere vacuum slang die aan het geval tussen de benzineslangen zit. Dat je deze hebt gereviseerd zegt mij nog niets. Wel vraag ik mij nu af of deze slang er toch wat mee te maken heeft want deze komt eveneens uit bij een carburator. Er mag natuurlijk geen benzine doorheen stromen. Laatste en al besproken idee is dat er veel benzine in het carter gekomen is wat via de carter ontluchting (misschien wel een slang die splitst en zowel naar het onderste van het luchtfilterhuis als naar het carburator vacuum gaat) naar het luchtfilter werd gezogen bij de laatste rit. Benzine is dan steeds een beetje via de cylinder wand naar het carter gelekt en het olie niveau is dan hoog geworden plus de olie ruikt naar benzine. Debet aan de situatie kan zijn dat een vlotter helemaal onderin zou zijn gaan vastzitten toen de motor misschien even wat langer niet gebruikt werd en een carter kan in principe helemaal vol lopen waardoor, als dat bij jou motor mogelijk is tenminste, de klacht niet wordt verholpen totdat de benzine uit het carter wordt verwijderd. Checken dus.

Verder geen idee maar goed dat je op het forum bent en laat het ons weten. Pas op voor de dampen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 3 april 2020 00:32
(@iemand)
Reputabel lid

Sorry voor laat maar ik kijk meestal wel op het forum en zie dat jou bericht pas na 12 dagen verschijnt?

ReageerCitaat
Geplaatst : 3 april 2020 00:38
(@joliejojo)
Aktief lid

@iemandhaha ik kijk wel weinig op het forum. Maar toch super bedankt voor je reactie. Is ondertussen verholpen. Er zat dus een vuiltje bij de naald van 1 vd vlotter. Heb nu wel het idee dat de carburateurs erg rijk staan afgesteld. Pas wilde hij moeilijk starten en bleef bij vol gas stationair draaien. Zwarte rook uit de uitlaat en uiteindelijk begint tie toeren te maken. Dus aankomende week maar even naar de motorzaak. Afstellen vind ik iets te moeilijk om dat goed te doen. Gr jarno

ReageerCitaat
Geplaatst : 14 augustus 2020 19:20
(@iemand)
Reputabel lid

Mooi verhelpen is het wanneer er zwarte rook uit vandaan komt.

Heb je nou de link gelegd tussen overlopen van de carburator en benzine in de olie of zelfs dat er verbinding is tussen het carter en de cylinder middels de ruimte naast de zuiger en de carter ontluchting? Ik denk dat er benzinedampen komen uit het carter en dat die er voorlopig rijkelijk aanwezig zullen zijn wanneer je even niet start. Dat de motor rijk lijkt te lopen klopt dan ook.

Jou taak om de overgelopen benzine te vinden. Sommige motoren hebben kleine tanks met actieve kool waar dampen van overloop en benzinetank tijdelijk worden opgevangen. Rijden met benzine op de verkeerde plek of olie wat door benzine werd verdund is geen goed idee en gevaarlijk. Zoek, als je het door reinigen of olie verversen echt niet kan oplossen, dan ook een reparateur waarvoor ophalen geen probleem is. Ze rekenen trouwens tussen de 55 en 145 Euro per uur.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16 augustus 2020 17:13
(@joliejojo)
Aktief lid

Ik hheb de olie eruit laten lopen. 24 uur de vuldop en de karterplug eruit gehad om de dampen er uit te laten gaan, oliefilter vervangen, verse olie erin. Dat had ik gedaan voor de problemen met het stationair vol gas. Oliepeil is nadien niet meer geworden. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 augustus 2020 19:26
(@joliejojo)
Aktief lid

Motor werd tot 3 weken geleden dagelijks gebruikt. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 24 augustus 2020 19:33
(@iemand)
Reputabel lid

Dan ben ik er wat geruster op. Zit er nu misschien olie in de carburators? Die zijn af te tappen met een schroef. Ik kan niet zeggen dat ik deze nu zie op de plaatjes. https://www.frankmxparts.com/Keihin-FCR-41-flatslide-racing-carburetors-Suzuki-GSXR-750-SRAD Je hebt jou wel wat op de hals gehaald. Benzine in het carter doet de olie druppels vormen aan het peil stokje. Bovenin de motor zit ook altijd een kopje olie dus gewoon even kijken of de olie nog kleeft zo te zeggen. In de garage kunnen ze de carburators goed synchroniseren en aan de uitlaat het mengsel meten en kleppen stellen of de gasfabriek ultrasoon reinigen, dus een goede zet als je er weer een betrouwbare motor van wil maken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25 augustus 2020 00:36
(@joliejojo)
Aktief lid

Heb vd week mijn Suzuki dus weggebracht naar de garage en werd gister gebeld dat de compressie bij 2 cylinders maar 4 bar is en dat mijn vlotternaald en niet goed afsluiten. Nu heb ik een ander motorblok gevonden maar dat is met injectie. Kan ik dat zo overzetten?

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 september 2020 12:32
(@iemand)
Reputabel lid

Ja heel veel werk en onderdelen. Dan zou iemand beter een schade motor, waar verder alles nog goed is, kunnen kopen.

If you really want that just get a used FI motor. You would need a new fuel pump, ecu, wiring, throttle bodies an I believe even a different airbox because the throttle bodies are different size/spacing. I'm sure then is even more then that but you get the picture.

Vergeten werd hier nog de andere meter, omdat er foutcodes met een knipperend lampje op kunnen worden weergegeven en FI heeft ook een stekker om deze uit te lezen.

Bron: https://www.gixxer.com/threads/gsxr-750-1996-fuel-injected-conversion.349625/

Ik begrijp hieruit dat het niet meer economisch is om met de GSXR verder te gaan, de leeftijd is er ook naar. Spijtig

ReageerCitaat
Geplaatst : 18 september 2020 18:24
(@joliejojo)
Aktief lid

Nee helaas word dat niks meer. Moet me eigen er maar ff overheen zetten en op zoek gaan naar andere leuke motor.

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 september 2020 15:47
(@iemand)
Reputabel lid

Dit onderwerp leent zich natuurlijk wél voor doorzeuren. Wat was er nou, voordat het probleem begon, met de motor aan de hand? Zou deze veel ploffen dan kan het mengsel arm geweest zijn, wat al snel de motor opvreet. Schade ontstaat eveneens door te vroege verbranding (pingelen) wat een soort incidenteel terugstoten is en zeker wordt opgemerkt. Pakkingen zijn kennelijk nog goed, in dat geval zou de radiator niet op druk zijn of kookt deze over en stijgt de temperatuur of er komt witte rook uit de uitlaat. Zie je dan beschadiging aan de bougies? Hier mankeert het aan als bepaalde cylinders arm mengsel hebben gehad. Iets anders kan een opgevreten klepzitting zijn. en zo krijg je misschien lage compressie bij de compressie slag van de zuiger. In de meeste gevallen, volgens mij dan, is de zuigerveer versleten of kapot bij uitzonderlijk lage compressie en dan zou de motor eigenlijk slecht behandeld moeten zijn geweest en bekend bij de eigenaar zoals slecht geworden olie en veel ervan gevraagd bij koude motor of juist heel erg heet geweest. Het is in ieder geval niet "zomaar."

Compressie wordt, hoger en betrouwbaarder, gemeten bij een warme motor en anders zouden ze een lepel dikkere olie bij de cylinder in moeten doen en weg laten lopen, doe ik trouwens ook na de winterstop. Maakt dat geen verschil met een eventueel eerder gedane meting, gaat de verdenking naar klepzittingen. Is er echter wel verschil: zuigerveren. Dan nog moet de accu goed geladen zijn om de motor op een realistische manier rond te kunnen laten gaan of deze moet door een grotere batterij even "ge-jumpt" worden. Omdat er een best groot vacuum kan zijn voor de motor, om benzine mengsel aan te zuigen en ook omdat de cylinder zich moet kunnen vullen, wordt de test gedaan met gas vol open. Een vacuum meter kost Euro 30 en de test is niet veel meer dan zekeringen van pomp en injectoren er uit halen en dan de rubberen stop goed passend in het bougie gat houden. Ik denk dat de gemeten compressie tussen 9 en 11 zou moeten zijn, zoek de juiste waarde op in de service manual van jou motor. Als je niets hebt gemerkt hiervan, zoals je schreef: fijne motor, snel. Zou dan de test wel zoals ik beschrijf zijn uitgevoerd?

ReageerCitaat
Geplaatst : 19 september 2020 22:31
(@joliejojo)
Aktief lid

Mijn vader merkte pas op dat hij klonk als een r1. Beetje rauwig. Nu ben ik zelf ook best nieuwschierig geworden dus het blok er vanmiddag uit gehaald en ik kwam er achter dat aan de uitlaatkant bij de koppakking er toch wat natte plekken zitten. Dus nu de kop eraf. ( ben nu gestopt want mijn vrouw wilde ook wat aandacht, maar morgen weer zeker verder) dat wil natuurlijk niks zeggen dat hij rauwig klinkt. Kan ik gelijk checken of mijn kleppen goed sluiten. Zoja dan mijn zuigers eruit en kijken wat daar mee is. Olie was i. Zgoede staat toen ik hem anderhalf jaar geleden kocht. Geen slijpsel erin of overdreven zwart.

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 september 2020 18:58
(@joliejojo)
Aktief lid

Bougies had ik er nieuw ingedaan en zijn nu erg zwart. Dat betekend dus een te rijk mengsel. Voor derest wel netjes schoon.

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 september 2020 19:04
(@iemand)
Reputabel lid

De motor heeft niet meer ver genoeg gereden om het roet en vocht van de bougies af te branden. Zou je een motor koud starten en weer uit doen, dan wil die misschien helemaal niet meer aanslaan daardoor. Het wordt er, na even rijden, natuurlijk wel heet genoeg voor. Daarnaast loopt een koude motor altijd rijk en na enige tijd veel armer. Rijk mengsel kan ook zijn; stukjes kool op de rand en zwarte zooi, die je er uit moet pulken, in de geul er naast. Het komt niet zo heel precies en de koolafzetting of roetresten die ik beschrijf zijn nog het minst een probleem.

Kan een wat ingehouden of te mechanisch geluid wijzen op kleppen moeten stellen? Ik vind het wel knap dat je de kop van de motor af haalt. Laat er niet iets in vallen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 september 2020 19:55
Share:
Menu