Moto guzzi v50ii (1...
 
Meldingen
Alles wissen

Moto guzzi v50ii (1980) Bougies vonken niet

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
14 Bekeken
(@bernardb)
Berichten: 2
Active Member
Topic starter
 

Hallo allemaal!

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Bart en woon in Eygelshoven. 

Liefhebber van italiaanse oldtimers en de eerlijk biedt te zeggen dat ik geen held ben in sleutelen! (Hele slechte combinatie hoor ik jullie denken)....

Sinds kort ben ik in het bezit van een Moto Guzzi v50 ii uit 1980. Deze motor is meer dan 2/3 jaar geleden rijdend weggezet door de vorige eigenaar. Helaas start hij op dit moment niet.

Ik probeer hem met de minimale kennis die ik heb weer rijdend te krijgen. Ik ben erachter gekomen dat de bougies niet vonken. Na het opladen van de oude en het plaatsen van een nieuwe accu heb ik beide bougies toch maar vervangen. Ook de nieuwe bougies lijken bij test niet te vonken.

Vanuit familie de tip gekregen om ook te zekeringen even uit te meten. Dit zal ik dus de komende dagen even doen.

Heeft iemand van jullie een idee waar het probleem zou kunnen zitten m.b.t. bougies die niet vonken? 

Groetjes Bart

Dit onderwerp werd gewijzigd 4 maanden geleden 2 keer door roadrash
 
Geplaatst : 31 december 2023 13:57
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 
 

Hallo en welkom namens de hele groep. Iets gaat niet zomaar stuk maar ik kan mij voorstellen dat er wat corrosie is gekomen. Je hebt nu wel licht en starter actie, neem ik aan. Dus zullen de zekeringen goed zijn maar de ontsteking kan een kapotte zekering hebben, dat zou vreemd zijn maar de motor hoeft niet rijdende weggezet te zijn geweest.

Punten waar ongemerkt de verbinding kan zijn verbroken door roest, zijn de paniek knop aan het stuur en de aarde verbinding bij de motor, waar de dikste min kabel naar toe gaat. De Uit knop dus even een paar maal bewegen, ter controle het binnenste gaan bekijken, waarschijnlijk kan het toch wel een schoonmaakbeurt gebruiken. Schoonmaken en ietwat smeren en beschermen, doe ik met contactspray. Dat is een veel toepasbaar smeermiddel. Ik gok er op dat dit het is want je geeft eigenlijk aan dat het niet vonken het enige defect is.

Dan toch de aarde verbinding, hier zit vaak roest verborgen onder ring en bout. De min kabels zitten vaak eerst aangesloten op het startrelais en hoofdzekering. Dan is het de moeite om zeker te weten dat de inbus bout de kabel goed vast zet. Bij het ook draaien van de startmotor kan er wel eens te weinig spanning zijn met slecht contact.

Je kan niet zondermeer op het contactslot vertrouwen. Ook hier dus wat contactspray inbrengen en even wat anders dan normaal met de sleutel doen Kijk dan meteen naar de stekkers en bedrading, daar onder, want knaagdieren willen wel eens wat zoeken om kapot te trekken. Vanuit het carter gaan drie gele draden van de dynamo naar de regulator. De daar in en uit gaande draden en de stekker er van zijn ook van belang voor de ontsteking

Misschien speelt de zijstander een rol, met de contactspray en de multimeter moet daar wel achter te komen zijn en bij de koppeling zit een klein schakelaartje dat de motor kan laten starten, ook al staat die in versnelling. Smeer deze ook maar en observeer of je makkelijk een klein klikje daarvan kan horen. Zelf heb ik vervangende handvatten die de werking wat hinderen en vaak zijn bij deze schakelaar de stekkertjes los gegaan. Dus de motor laten rondgaan met ingeknepen koppeling hevel. Zelf heb ik trouwens een lampje  bij het gereedschap, wat bij reparaties aangeeft of er vonk is.

Wat je dan zou moeten weten, dat is dat de bobines of in het Engels "coils" de juiste weerstand waarden hebben. Er kan wel eens één coil zijn en dan de bougies eigenlijk, om de beurt, een vonk te veel geven. De weerstand wordt gemeten mét en zonder bougiekabels. Je hebt een multimeter nodig (Action heeft de goedkoopste) met een nog volle 9 Volt batterij. Ik verwijs naar YouTube voor aanwijzingen over het doormeten van de coils en de waarden van weerstand die deze mogen hebben. Zoek daar; "motorcycle" en "coils" Je hebt de hele weg die de stroom voor ontsteking zou moeten gaan en wat het kan hinderen zo wel gehad. Laat ons weten wat de oplossing was. Groet. Alfred

 

 

 

 
Geplaatst : 11 januari 2024 03:02
Deel: