Voorwiel trilt
 
Meldingen
Alles wissen

Voorwiel trilt

8 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
95 Bekeken
(@alex1991)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Hallo!
Als ik op de snelweg rij dan trilt mijn voorwiel, aan 120km/h zie ik mijn voorwiel trillen maar heb ik hier geen last van. Als ik sneller rij, vanaf 145km/h dan trilt het enorm en is het heel lastig rijden. Eens ik boven de 160 zit trilt het nog maar dan is het trillen reeds wat afgenomen. Als ik rij en ik kijk hoe mijn wiel trilt, gaat het niet op en neer maar gaat het precies naar voor en naar achter.
Heeft iemand een idee hoe dit komt?
Mijn voorband is langs de binnenkant nog goed maar langs de buitenkanten versleten dus deze is wel aan vervanging toe.
Mijn balhoofdlager is eind vorig jaar vervangen geweest dus normaal zal het hieraan niet liggen.

Toen ik mijn motor twee jaar geleden kocht, had deze het probleem niet, het is nog maar een 6 tal maanden dat hij dit doet.

Ik rijd met een Kawasak ZR7 van 2001.
Ik heb 52000km op de teller staan.

 
Geplaatst : 3 mei 2014 21:47
(@jplover)
Berichten: 245
Estimable Member
 

heel simpel. nieuwe voorband laten monteren en uit laten balanceren. ook je voorrem(blokken) na laten kijken en eventueel
je blokken vervangen. wel op letten dat ze weer goed los komen, na het remmen, dus de remcylinder eerst (eventueel) schoon maken.

dan zal het probleem wel over zijn

 
Geplaatst : 4 mei 2014 11:09
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Jammer dat je er niet bij vermeldt hoe hoog de bandenspanning is. Ik vermoed dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn. Mijn wielgewicht kon ik zo van een spaak afpakken, gelukkig is het stuk lood niet gelanceerd geworden, maar in elk geval: daarna had ik geen trillend voorwiel. Als je blijft rijden met een te zachte band dan zou die beschadigd kunnen zijn of het loopvlak kan in de lengterichting ongelijk zijn afgesleten. Namelijk veel dieper, daar waar het rubber het meest mee kon geven. Dit "cuppen" is eigenlijk niet te zien maar zou je moeten voelen als je met je vingers over het profiel gaat. Je zou dan op noppen rijden. Ga dit eens na en meet de bandenspanning. Bij "volgens het boekje opgepompt" ook eens 38 of 40 psi (2.69 bar) proberen. Een beetje afhankelijk van het merk band. Zet de motor daarna op de middenbok met een vriend of vriendin achterop en voel aan het voorwiel of dat niet los zit, dan bij een draaiend wiel of er geen trillingen worden doorgegeven of iets anders te merken is van een kapot wiellager. Bij auto's voelt de monteur aan de vering. Zou de vork niet los kunnen zitten omdat het nieuwe balhoofd lager niet goed vast zit of nagetrokken moet worden? Een paar maal goed aan wiel en vork rukken dus.

 
Geplaatst : 6 mei 2014 01:05
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Laat eerst je band maar eens vervangen, dan kun je dat uitsluiten. Denk ook dat dan je probleem over is. Als er speling op je balhoofd zit, dan trilt hij vooral ook bij het remmen. En in je voorband geen 2.69 bar in doen, maar niet hoger dan 2.5. (Dit om ongelukken te voorkomen.

 
Geplaatst : 6 mei 2014 11:45
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

2,5 Bar, dat is nog 37 psi. Geen probleem dus, al ben ik bang dat je de band er niet meer mee terug krijgt. Misschien wel een iets ander gevoel. Waar de fabrikant 32 psi voorschrijft heb je snel ongelijk slijtende banden, zowel in de breedte als in de lengte. Het kunnen bobbels en strepen zijn of één centimeter voor het profiel is het overal diep weggesleten. Ik kom op bandenspanning omdat er slijtsporen naast het loopvlak zouden zijn. Hier heeft de band veel gebogen. Waar het rubber het meest meegeeft daar slijt het.

Zoek bij het nemen van de volgende band de juiste snelheidsindex en rijdt de banden op lage snelheden in gedurende 200 tot 300 kilometer voor betere prestaties op lange termijn.

Pneus: "Elke nieuwe band heeft een inrijperiode nodig. Voor het inrijden moet gedurende de eerste 200 Γ  300 kilometer met matige snelheid worden gereden om de prestaties van de band te verbeteren voor de lange termijn."

 
Geplaatst : 6 mei 2014 19:39
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

Pneus: "Elke nieuwe band heeft een inrijperiode nodig. Voor het inrijden moet gedurende de eerste 200 Γ  300 kilometer met matige snelheid worden gereden om de prestaties van de band te verbeteren voor de lange termijn."

Hier op in hakend:

Een nieuwe band moet ingereden worden ivm de gladde toplaag, band komt uit de mal op de fabriek, zit een lossingsmiddel op wat ook in de band zit, dit is glad, spekglad en dient er derhalve gewoon afgereden te worden, dit kan met 100 km/uur, dit kan met 200 km/uur, heeft niets met de prestatie voor de lange termijn te maken.
Bochten nemen en remmen dient met de nodige voorzichtigheid gedaan te worden, vooral als het wegdek nat is geeft dit gevaarlijke situatie's.Op je hoede zijn dus bij montage van nieuwe banden.
Band opruwen met een stuk schuurpapier heeft weinig zin, spul zit in de poriΓ«n en komt er weer uit zetten als de band warm wordt, dit ter info dus.

 
Geplaatst : 7 mei 2014 08:22
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Ach Rudy, We nemen meneer PSI toch allemaal met een korreltje zout? Man man waar die man zijn informatie weg tovert? Val er bij in slaap......zzz.......zzzzz...zzzz.

 
Geplaatst : 7 mei 2014 09:05
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Dit lijk mij te veel op gespeelde onbenulligheid en schelden. Ik zie er voor wat dit onderwerp betreft daarom verder vanaf en zal geen notificaties ontvangen. Als iemand een andere bezoeker namen blijft noemen of hun af wil vallen: ik kom onderweg, richting uitgang, opvallend weinig mensen tegen.

 
Geplaatst : 8 mei 2014 02:06
Deel: