GSX 400F
 
Meldingen
Alles wissen

GSX 400F

13 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
95 Bekeken
(@p-claus1)
Berichten: 13
Active Member
Topic starter
 

Hallo forumleden,

Ik heb een probleem met mijn Suzuki GSX400F uit 1982.
Na hem helemaal opgeknapt te hebben zit ik nu met een vervelende kwestie.
Bij een goede motorzaak heb ik hem af laten stellen en carbs schoon laten maken.
Nu start en loopt hij erg goed. Niks aan de hand zou je zeggen.
Maar als ik 1 of 2 kilometer gereden heb gaat hij slechter en slechter lopen.
Dan kan ik niet meer zonder choke rijden en blijft hij bij 3000 toeren steken en schiet er dan opeens voorbij.
Als ik dan nog 1 of 2 kilometer door rij, heb ik nauwelijks vermogen meer en valt hij uit. Weer proberen te starten lukt dan niet en heeft hij snel de accu leeg.
Startkabels erop of startbooster en daar loopt hij weer heen.
Dan begint het verhaal weer van voren af aan.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Hopelijk heeft iemand van jullie de gouden tip!

Groeten,
PClaus

 
Geplaatst : 16 mei 2014 13:47
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

kijk eens of je tankontluchting in orde is. Het lijkt er namelijk erg op dat je je tank vacuum trekt tijdens het rijden.

 
Geplaatst : 16 mei 2014 14:10
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Gaat je lich ook zwakker branden? Kan zijn dat je dynamo slecht is en dat je te weinig boordspanning hebt. En kijk eens of er niet ergens een leiding klem zit, aangezien alles los is geweest kan dat natuurlijk best. En als je accu snel leegstart zou ik als ik jou was een nieuwe plaatsen.

 
Geplaatst : 16 mei 2014 18:49
(@oemoemenoe)
Berichten: 1073
Noble Member
 

ik ging direct terug naar ""die goede motorzaak"".
na een reparatie of afstellen ga je toch eerst proefdraaien?

 
Geplaatst : 16 mei 2014 19:56
(@p-claus1)
Berichten: 13
Active Member
Topic starter
 

Bedankt voor de Reacties,

@oemoemenoe; ik had met hem afgesproken dat ik hem zelf wel zou inrijden.

@ kawasjakie; Tankontluchting is volgens mij wel in orde maar zal het wel in het achterhoofd houden.

Volgens mij is inderdaad (zoals vicking zei) de dynamo kapot 😡
Na accu weer volledig hebben opgeladen nog steeds hetzelfde probleem.
Als ik de multimeter op de accu zet heb ik tussen de 12 en 13 volt. Maar meer toeren zou een hoger voltage moeten opleveren, en dat is niet zo.
Kan ik in de stekker van de dynamo ook meten met de multimeter? om te kijken of hij enigszins iets van stroom doorgeeft?

PClaus

 
Geplaatst : 19 mei 2014 14:04
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

met draaiende motor(1500rpm) moet je zo'n 13,8V-14,2V op de accupolen meten. Ook met de verlichting aan. Zakt de spanning als je de verlichting inschakelt teveel (met een beetje gas geven >1500rpm) dan zou je dynamo of spanningsregelaar wel een kapot kunnen zijn.

De dynamo kun je doormeten: vóór de spanningregelaar meet je 3 fasen wisselspanning en zit je onbelast makkelijk over de 60V~

 
Geplaatst : 19 mei 2014 14:10
(@p-claus1)
Berichten: 13
Active Member
Topic starter
 

Op de accupolen meet ik zonder draaiende motor even veel als met draaiende motor, 12,5 volt....
Dat kan niet de bedoeling zijn.

Ben niet zo'n electrotechneut, dus 3 fasen wisselspanning meten met de multimeter weet ik zo niet hoe dat in zijn werk gaat Oops

Pclaus

 
Geplaatst : 19 mei 2014 15:01
(@p-claus1)
Berichten: 13
Active Member
Topic starter
 

Heb even gemeten, voor de spanningsregelaar zit ik op alle 3 draden die uit de dynamo komt op minder dan 1 volt.

Wat kan ik daaruit concluderen?

 
Geplaatst : 19 mei 2014 15:08
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

😮 meet je dan tussen twee van de drie draden?

 
Geplaatst : 19 mei 2014 17:08
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

@P.Claus1 wrote:

Op de accupolen meet ik zonder draaiende motor even veel als met draaiende motor, 12,5 volt....
Dat kan niet de bedoeling zijn.

Ben niet zo'n electrotechneut, dus 3 fasen wisselspanning meten met de multimeter weet ik zo niet hoe dat in zijn werk gaat Oops

Pclaus

als je de meter aan de accu legt, zal deze 12V-13V aangeven. Dan starten: meter zakt even flink in elkaar, maar moet, als de motor loopt richting de 14-14,2V oplopen.
Als de spanning niet oploopt is je regelaar óf dynamo kapot...

 
Geplaatst : 19 mei 2014 17:10
(@p-claus1)
Berichten: 13
Active Member
Topic starter
 

Hij loopt helemaal niets op als ik de accu meet, dus dan is sowieso de dynamo of regelaar kapot.

Maar dan had ik wel verkeerd gemeten Oops
Als ik wel tussen de draden meet geeft hij wel 30 volt en als ik gas geef meer tot ongeveer 70 volt
Oppe alle 3 draden.
Dan lijkt het erop alsof het de regelaar is zeker?

 
Geplaatst : 20 mei 2014 11:50
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

dan zou ik zeggen dat de regelaar kapot is omdat de dynamo wel spanning geeft. Let op: de dynamo wordt nu niet belast(hij moet geen ampères leveren) want de spanningsregelaar doet niks, dus 100% garantie geeft deze meting niet. Eerst regelaar maar eens omwisselen. Wellicht werkt de boel dan weer

 
Geplaatst : 20 mei 2014 14:30
(@p-claus1)
Berichten: 13
Active Member
Topic starter
 

Bedankt voor helpen,
Zal wel even berichten als de boel is omgewisselt. :ugeek:

 
Geplaatst : 21 mei 2014 12:04
Deel: