Suzuki GS1000 eet B...
 
Meldingen
Alles wissen

Suzuki GS1000 eet Bougies

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
217 Bekeken
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

Goedendag

Ik ben nog steeds  bezig met het opknappen van mijn suzuki gs1000 (cafe racer) maar ben bijna klaar (tt komt er aan en dan moet ik op de motor) 

Nu heb ik een nieuw probleem, ik kan gewoon lekker gaan toeren met de motor en hij loopt al behoorlijk goed (iets te rijk in het midden gebied dus heb na de laatste keer de gasnaald iets laten zakken) Ik kan dus gewoon 100 km of meer rijden zonder problemen maar als ik de motor uitzet en de volgende dag weer pak dan is de bougie van de 1e cilinder defect (vonkt niet meer vanaf het puntje maar vanaf de buitenkant wel naar het blok) 

nu kan dat natuurlijk een keer gebeuren dus maar weer een nieuwe bougie gehaald, maar ondertussen is dit al 3 keer voor gekomen op de 1e cilinder terwijl de bougie van de 4e cilinder ook op deze bobine zit en deze nog geen problemen heeft gegeven.

Wat heb ik allemaal al getest:

* Zijn de bougies vies van het roet (nee ietsjes zwart maar dat zijn ze allemaal dus waarom valt alleen cilinder 1 uit)
* Weerstand van de bobines goed (ja al lijkt het erop dat de bobine waar deze bougie op zit wat schommeld in de weerstandswaarde)

 

Ps ik heb voor de zekerheid 2 nieuwe bobines besteld omdat deze al bijna 40 jaar oud zijn dus dan mag het wel een keer.

maar hebben jullie nog evt. ideen wat er voor kan zorgen dat er 1 bougie steeds kapot gaat??

 
Geplaatst : 7 juni 2017 21:55
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Vicking(oud forumlid, zie je hier nooit meer..) zei altijd dat het mengsel dan niet ok was. Of het dan te arm of te rijk was weet ik niet meer

 
Geplaatst : 8 juni 2017 09:35
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
 

Is je bougiekabel wel helemaal goed? Zwart verbande kop geeft aan dat de cilinder zwaar vervuild,dus wellicht ontsteekt niet elke arbeidsslag dat mengsel?

 
Geplaatst : 10 juni 2017 10:18
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Hallo, Een bougie die het mengsel te vroeg ontsteekt, dus terwijl de cilinder nog een stukje omhoog moet, vreet zichzelf gemakkelijk op en daarna begint de motor vanzelf aan de zuiger en cilinderwand te knabbelen. Niet voor niets zeggen ze vaak dat je de auto dan meteen aan de kant moet zetten. Zou zoiets misschien kunnen door de kabels onbedoeld te verwisselen? Heb je de kracht nog wel om aan de TT mee te doen? Ze noemen pré-ignition ook wel pingelen. Bij brommers hoor je duidelijk het "Euh - Euh" geluid. Je moet dan haast wel iets ervaren van tegenwerking maar mijn brommertje ging dan niet langzamer rijden.

Er zijn ook wel andere mogelijke oorzaken daarvan te noemen zoals verhit vuil dat gaat gloeien. Een bougie met een te hoge warmtegraad voor dat type motor zal natuurlijk eerder wegsmelten.

Kijk eens op deze site met plaatjes en het voorbeeld van zo een bougie met uitleg: http://www.verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm

Een arm mengsel kan schadelijke gevolgen hebben want dit is dan te heet maar wanneer de warmtegraad van de bougies goed is en de bougie is na een goede rit al naar God dan moeten het mengsel zelf denk ik eerst even vergeten.

Bovengenoemde site vertelt, bij plaatje zes, dat te vroeg ontsteken ook kan wanneer er spanning overslaat. Dat lijkt logisch. Pak de plantenspuit en doe het licht uit of zoek liever buiten een bijzonder donkere plek. Maak dan een fijne nevel. Veel exotischer en intiemer met de motor wordt het niet, tenzij de TT...

Het spruitstuk lekt toch niet bij de cilinder die opspeelt? Anders kan die na-verbranding hebben en daar te heet van worden. Je moet dan haast wel wat zwart vuil zien daar. De beproefde methode van onderzoek is iemand de uitlaten kort dicht laten houden en luisteren of je wat hoort piepen en sissen.

Zwarte bougies kan duiden op rijk stationair mengsel, niet zo een probleem wanneer ze niet helemaal gaan vervuilen. Dan echter mogelijk een probleem van choke of vlotter, versleten naalden of bemoeilijkte luchtinlaat.

 
Geplaatst : 11 juni 2017 02:30
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

bedankt voor jullie reacties

ik heb 3 weken geleden ook al geprobeerd te reageren maar die tekst lijkt niet op de site gekomen te zijn. maar ik ben niet met de motor naar de tt geweest want ben er achter gekomen dat cilinder 1-4 precies op het juiste tijdstip vonken maar cilinder 2-3 die gaan pas als de cilinder op tdc staat (beetje laat zeg maar) 

aangezien je deze ontsteking niet lekker kan afstellen heb ik een Dyna S besteld en een color tune om alles af te stellen

 
Geplaatst : 28 juni 2017 23:40
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

goedendag

ben ik weer, de dyna S is inmiddels geplaatst en afgesteld en de motor loopt super (op 1 ding na)

Heb die fiets met een colortune afgesteld en naar mijn mening is hij alleen in het midden gebied wat te arm (de kleur van de ontbranding is dan blauw terwijl hij geel moet zijn)

 

Nu merk ik op dat als ik gas geef dan blijft hij hangen op 5000 toeren en dan loopt hij iets terug naar 4500 toeren en dan knalt hij weer vooruit. (is dit een bekent probleem bij een te arm mengsel in midden gebied??)

 

 
Geplaatst : 9 juli 2017 18:21
Deel: