Motor winterklaar maken  

  RSS
 Lau
(@lau)
Eminent lid

hallo allemaal, over 2-3 weken wil ik mijn motor winterklaar maken , alleen had ik wat vraagjes , ik heb sileconen spray moet ik dat op de schoefjes spuiten? En welke onderdelen nog meer?  Moet ik de olie verversen? Heb met deze olie maar 150 km gereden , en hoe zit het met de bezine? De 1 zegt voltanken, de ander zegt vloeistof erbij gooien, wat is het beste? Ook heb ik begrepen dat de ketting schoongemaakt moet worden , en daarna invetten ,  als ik iets vergeten ben nog dan hoor ik het wel  😉    De motor komt in berging te staan , waar het in de winter toch wel onder de 10 graden  kan worden, als het vriest

This topic was modified 3 maanden geleden by Lau
ReageerCitaat
Geplaatst : 26 september 2018 20:41
(@iemand)
Reputabel lid

Hey Lau, Goed dat je advies vraagt en dat je de olie al hebt ververst. Namelijk: vooral als de olie zwart wordt gaan de kool deeltjes de olie zuur maken en dat is wat je niet wil. De ketting schoon is de manier altijd en bedenk dat je het beste kan smeren als de ketting droog is en warm gereden is. De spuitbus er langs is altijd een wat mindere manier dus gebruik dan een vet en een kwastje.

Een haast volle tank voorkomt condens in de tank omdat er niet zo veel lucht wordt aangezogen en de benzine zal dan langer meegaan. Met 5 procent ethanol in benzine is er nog niet een groot probleem maar een stabilisator voorkomt lakafzetting en bindt vocht. Liever gewoon pure benzine tanken en een flesje stabilisator besparen want dat vind ik sneu geld. Dit is ook iets beter voor aluminium maar echt problemen met benzine verwacht ik pas bij 10 procent alcohol. Benzine welke puur zou zijn; BP Ultimate 98 van BP, Competition 102 bij veel Texaco's en Firezone, Energy Supreme + (RON 98) van Esso (niet elke Esso pomp heeft dat)

De banden kunnen vlakke stukjes krijgen. Het is wel slim als je de wielen kan verdraaien en dan leg ik er altijd een krijtje bij. Druk er uit of druk er bij is nog onder debat. Een lichte motorfiets kan je op de zijstander steunen en dan van voren en van achteren even van de grond krijgen. Ik wil nog proberen om een strook vloerbedekking onder de wielen door te trekken maar niet voor mijzelf want haast iedere maand rij ik in de winter nog wel. In ieder geval iets proberen voordat je bokjes koopt. Als de banden niet nieuw zijn dan speelt het natuurlijk minder.

Vooral belangrijk is dat je de accu geladen houdt, dus eventueel die er uit nemen.

Wat ik veel gehad heb bij oudere motoren dat is dat de wielen vast gaan zitten. Ik zou dus luisteren naar de raad om de remklauwen los te maken als je er bij kan en wat vet te smeren wanneer de remblokjes er af zijn. Hier is het beschreven:  http://motor.nl/nieuws/motor-winterklaar-maken Daar staat ook dat rem en koppeling vloeistof vocht aantrekt en dan niet goed voor het systeem is. Dit is daarom ook het moment om naar de drukslangen en de kwaliteit van de hydraulische vloeistof te kijken.

Er zijn speciale middeltjes om de motor helemaal mee in te smeren op de plaatsen waar je roest verwacht. Het is bedoeld voor als het echt vochtig kan worden en voor als je doorrijdt. Dit zal je er uiteindelijk weer vanaf moeten wassen. Siliconespray of vochtverdrijver zoals WD40 moet je hiervoor niet gebruiken. Zou je een schroefje hebben of een klein onderdeel wat al roestig wordt, poets het dan toonbaar, maak het vetvrij en gebruik vloeibaar plastic is mijn idee. Dat wordt ook wel doorzichtig tectyl genoemd.

Na de winterstalling zou ik de bougies er uit halen en olie op de zuigers sproeien. De oliefilm is dan gebroken. Na dit een paar maal te hebben gedaan moet je de zuigers en inwendige delen een paar keer kort in beweging brengen met de startmotor, dus de bougie doppen er nog niet op. Voor de carburators deze even aftappen voordat je dit doet want daar zal dan weer nieuwe benzine naartoe moeten. Vang het op in een potje onder het slangetje zodat je kan zien of er condens in zat. Hier is best kans op omdat dit veel koud metaal is.

Vervang ook de koelvloeistof als je dat nog niet gedaan hebt. Misschien weet je niet wat er in zit en die van de Action, zeg maar, beschermt tot een paar graden vorst en heeft geen metaalbeschermers. Metaalbeschermers zijn absoluut nodig bij motorfietsen. Ik adviseer Honda type 2 Coolant, wat in Nederland te krijgen is bij de Honda autodealer. Mij lukt het in ieder geval wel maar zij moeten bestellen per doos van 5 X 5 liter. Het kost Euro 5 per liter, tegen haast 10 voor merkproduct bij de motorzaak en de metaalbeschermers zijn geen silicaten, die pompen en pakkingen uitslijten. Dit is de reden waarom flessen met dit spul geen etiket aan de achterkant hebben. Doe dat zeker als je een sportieve motorfiets hebt of als reparaties aan de waterpomp veel geld en moeite zouden kosten. Honda heeft het speciaal ontwikkeld voor problemen te voorkomen. Naar verluidt toen de waterpompen van Goldwings stuk gingen. Bekijk in ieder geval de onderhoudsinterval van jou koelvloeistof en beoordeel de kwaliteit. Hier zijn de specificaties van Honda type 2 zoals opgegeven door een importeur: "Honda Type 2 coolant is an ethylene glycol base product for extra long lasting aluminum component protection. Honda coolant has been developed to provide corrosion and rust protection of all cooling system components. Requires no additional corrosion inhibitors. When used as directed in Honda vehicles, this coolant will give complete protection for 5 years or 100,000km. This All Season Antifreeze/Coolant TYPE 2 is formulated with de-mineralized water. Concentration: 50% Boiling point: 131.1C Freezing point: -36.6C "

Ik hoop dat jullie "amen" zeggen en anders: er is op Internet veel over te vinden. Sweet dreams of spring!

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 september 2018 10:51
 Lau
(@lau)
Eminent lid

Jeetje wat een verhaal, dankje , motor heeft 3  maanden terug beurtje gehad , had hem toen net gekocht , heb er maar 150 km mee gereden,  ik heb een druppellader , die hang ik om de 6dagen aan de motor , dat met die remklauwen en bougies dat kan ik niet zelf , ik denk dat ik dan even langs een motorzaak moet, owja ik ga deze maand nog wel een standaart kopen voor het achterwiel, zodat ik ook makkelijk ketting kan schoonmaken 

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 september 2018 18:00
 Lau
(@lau)
Eminent lid

 🙂 Het is een honda cb600f uit 2008 , gelukkig niet zo heel oud

 

ga er vanuit dat dealer een goede koelvloeistof heeft gebruikt , en geen action

 

de berging kan zeker als het vriest koud worden, rond de 7-10graden schat ik , mooiste zou zijn de berging isoleren

This post was modified 3 maanden geleden 2 times by Lau
ReageerCitaat
Geplaatst : 29 september 2018 18:02
(@kawasjakie)
Nobel lid

Zou ik die olie laten zitten, 150km..

Accu in de gaten houden, zorgen dat de motor droog is. Wielen van de grond en eventueel op 0,5bar zetten. Niet vergeten op te pompen als je weer gaat rijden.

Verder niet teveel moeite doen...

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 september 2018 19:28
(@iemand)
Reputabel lid

Je mag informeren naar wat de dealer gedaan heeft, voor mij deden ze niet veel. Rem en koppeling vloeistof kan je beoordelen op hun kleur. Helder is vers en gebruikt dan wordt het van geel naar bruinachtig. Bij zo oud en verwaarloosd dat het donker van kleur is geworden moet je de bodem van de behouder ook (laten) schoonmaken en daarbij (moeten zij) het return gaatje niet vergeten.

Ik had nog graag gezegd willen hebben dat je voor bougies vaak een dunwandige bougiesleutel zal moeten gebruiken, zoals de pijpsleutel die bij het gereedschapsetje zit. Dunwandig is gebogen plaatstaal. Dikwandig zoals een doppenset is: rond van buiten en zeskantig van binnen. De laatste bougiesleutels en zeker die voor auto's, raken vaak de wand van het gat waar de bougies zitten en kunnen het beschadigen of scheef trekken, waarna er vervelend olie lekt. Ik lijm ook nog een rubber met een gaatje in het midden in de pijpsleutel zodat de bougie gecentreerd blijft. Natuurlijk -als je wat olie op de zuigers sproeit- plaats dan de hand voor het weer vast draaien van de bougies vlak bij het centrum, dan draai je ze niet snel te vast en het schroefdraad per ongeluk stuk. KawaSjaki heeft wel gelijk dat je niet te veel moeite hoeft te doen, zeker als je daarmee schade kan krijgen. Heb je geen gereedschapsetje dan kan je de eenvoudige pijpsleutel kopen op ebay.com. Ik zag die vorige week bij een onderdelen winkel maar heb ze wel eens tevergeefs gezocht.

Wat zou je isoleren als er daar geen warmte bron is? Vocht is het grootste probleem dus je zou overdag moeten ventileren maar wanneer het er vriest dan is het vocht ijs. Ik zie altijd dat de motor beslaat als ik er naast sta. Anders dan is het gewoon droog.

Accu's houden alleen hun spanning wanneer ze nieuw zijn. Het is normaal dat het voltage terug loopt na een week en op den duur zelfs in enkele dagen. Zou jij om de twee of drie dagen de druppellader moeten aansluiten dan houd je dit niet de hele winter vol en bij koude zal een accu een nog groter probleem hebben. Je moet haast wel een multimeter gebruiken, toevallig ook voor een paar euro te koop bij Action. Controleer het voltage dan maar eens. Vol is 12,6 tot 12,8 Volt. Alleen: mijn ervaring is dat accu's snel minder worden wanneer ze niet regelmatig goed ver opgeladen worden! Daarom is alleen constant aan de lader zijn voor mij een optie wanneer ik er niet op rij. Plaats de accu lekker warm binnenshuis.

Het is trouwens maar de vraag wat we nog voor winter te verwachten hebben. Prettig oefenen, niet inhalen en blijf in beide spiegels. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 september 2018 13:19
 Lau
(@lau)
Eminent lid

Bedankt allemaal voor de tips , de motor heb ik vorige week helemaal winterklaar gemaakt , de ketting was vrij droog , de ketting was wit , en nu donkergrijs zwart , dus als ik ga rijden rijdt hij nog lekkerder, ik heb de ketting gedaan met lampen olie , en daarna kettingspray vet erop gespoten , de accu is eruit en gaat om de week eventjes aan de lader , hij staat nu op een paddockstand achterwiel , en de banden staan op 3,1 bar , heb meteen een meter gekocht en een pomp voor de bandjes , achterwiel stond op 1,8 bar  terwijl ik 2maandjes terug band op 2,6 heb gezet, blijkbaar gaa het met motoren heel snel qua bandenspanning

This post was modified 1 maand geleden 3 times by Lau
ReageerCitaat
Geplaatst : 2 november 2018 14:01
(@iemand)
Reputabel lid

Lucht aan de verkeerde kant? Koop op eBay.com uit China een ventiel sleutel met klik. Hiermee kan je de, kleine, kern van het ventiel er uit draaien en vervangen. Ik moet er bij zeggen dat veel ventiel dopjes ook die twee punten hebben maar een ventiel moment-sleutel heeft een grip als een schroevendraaier en zegt door de klik of deze goed vast zit c.q. bij jou nu goed vastgedraaid heeft gezeten (als je met het proberen verder vast te draaien begint). Vervangen van de kern van een ventiel kost haast niets. Lucht wat er uit loopt is niet normaal. Loop het volgende na; langs de velgrand heeft de band een dunne lijn en daaraan zie je meteen of de band overal goed op de velg zit, leg wat zeepsop langs het ventiel en verbuig het enigszins naar alle kanten. Het ventiel van een tubeless band is een hard rubber knobbel en die kan zowel scheuren als niet goed meer afsluiten, komt niet veel voor maar wordt haast niet opgemerkt. Daarna wordt het toch echt minutieus de band bekijken, krijtje en priem erbij, want door het gewicht kan er wat ingereden zijn.

Dat van de ketting die niet goed meekomt kan ik mij nog wel herinneren maar van schoonmaken en smeren weet ik weinig. Er zijn kammen te koop die je in de schakels kan duwen en die zo verraden wanneer bepaalde maat kettingen versleten zijn. Misschien is dat een mooi sinterklaas cadeau. Lampenolie was vroeger altijd petroleum maar sinds drijfkaarsen verkocht werden steeds vaker paraffine. Dus ten onrechte nog "olie" genoemd. Hopelijk weet je wat je gebruikt en of het goed is. Verder fijn om te horen dat de motorfiets gestald is.

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 november 2018 03:25
 Lau
(@lau)
Eminent lid

Dat is een goeie boodschapper , en van die olie ga ik meteen even kijken achterop de fles , zit het er niet in dan een lampen olie halen met wel dat bestandsdeel , en anders diesel , maar liever lampen olie , ivm veiligheid

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 november 2018 00:21
 Lau
(@lau)
Eminent lid

Oja volgens mij zijn het de dopjes , want de vorige keer draaide ik hem erop en toen leek hij wel niet tot de helft te komen , alsof ik hem scheef erop draaide , ben zeker wel uur bezig geweest , banden meten , pompen , klooien met die pomp , uiteindelijk had ik door hoe die pomp werkte , weer meten , weer pompen , maar de volgende keer gaat het een stuk sneller want die pomp zat er steeds verkeerd op , er ontsnapte lucht  🤣  🤣 

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 november 2018 00:26
(@iemand)
Reputabel lid

Het lijkt mee te vallen met wat je kan gebruiken als schoonmaakmiddel want in de eerste video die ik bekijk gebruikt de broeder zowel paraffine als kerosine (blanke petroleum). Dit handelt dan over kettingen die geen "O" ringen hebben. Hij heeft de "O" ringen in allerlei middeltjes laten liggen en de ringen die in de petroleum lagen die waren dubbel zo groot geworden! Hij heeft het onverstaanbaar over "warmrijden," want je laat het er niet op? Nee dat lijkt mij ook niet. De olie moet zo goed mogelijk op de ketting plakken. Schoonmaakmiddel moet er weer vanaf. WD40 is Water Displacer en dat mag je volgens mij om schoon te maken wel gebruiken.

In de commentaren daarvan lees ik dat je het kettingsmeren met een cardanolie  en een kwastje kan proberen. Zuinig opbrengen. Ik heb zelf goedkope Yamalube voor mijn cardan eindoverbrenging en dit is het zelfde als wat er in een flesje versnellingsbak olie voor auto's zit. Uiteindelijk is versnellingsbak olie zo glibberig dat de dop van het flesje wil springen en het moet aan tandwielen kleven. Een spuitbus zou ik niet aanraden want daar zitten vluchtige stoffen in en je spuit het er naast. In ieder geval had ik altijd snel weer opnieuw te spuiten.

Op de volgende pagina zie je de ventiel kernen. Ik denk dat de kern moet worden aangedraaid met de juiste kracht wanneer de band leeg is. Een bekend gereedschap zie je daar ook. Dit kruisvormig sleuteltje heeft hulpstukjes aan de uiteinden die iets uit het ventiel kunnen schroeven en schroefdraad kunnen herstellen. Ga niet schieten ermee dus als de kern naar boven is gedraaid zoals je veronderstelt, op een verantwoorde manier de band leeg laten lopen. Ik snap het ook niet want het pennetje moet altijd op ongeveer gelijke hoogte als de rand zitten en daar komt het dopje dan weer vlak boven.

https://nl.builditware.com/fix-leaking-tire-valve-stem

Voor lering en ter vermaak nog de volgende video over winterklaar maken. Ook hier wordt er op gewezen dat de band kan beschadigen wanneer die onvoldoende druk heeft en op de zelfde plek rust.

Laat maar weten hoe het afloopt. Groet. Boodschapper

This post was modified 1 maand geleden by Boodschapper
ReageerCitaat
Geplaatst : 12 november 2018 04:25
(@iemand)
Reputabel lid

Het lijkt mee te vallen met wat je kan gebruiken als schoonmaakmiddel want in de eerste video die ik bekijk gebruikt de broeder zowel paraffine als kerosine (kerosine is blanke petroleum in Nederland maar in het buitenland vaker vergeleken met paraffine wat wasachtig is). Hij heeft de "O" ringen in allerlei middeltjes laten liggen en de ringen die in de benzine of aceton lagen die waren dubbel zo groot geworden! Hij heeft het onverstaanbaar over "warmrijden," want je laat het er niet op? De olie moet zo goed mogelijk op de ketting plakken. Schoonmaakmiddel moet er weer vanaf. Rijden lijkt mij geen oplossing, misschien goed laten drogen.

In de commentaren daarvan lees ik dat je het kettingsmeren met een cardanolie  en een kwastje kan proberen. Zuinig opbrengen. Ik heb zelf goedkope Yamalube voor mijn cardan eindoverbrenging en dit is het zelfde als wat er in een flesje versnellingsbak olie voor auto's zit. Uiteindelijk is versnellingsbak olie zo glibberig dat de dop van het flesje wil springen en het moet aan tandwielen kleven. Een spuitbus zou ik niet aanraden want daar zitten vluchtige stoffen in en je spuit het er naast. In ieder geval had ik altijd snel weer opnieuw te spuiten.

Op de volgende pagina zie je de ventiel kernen. Ik denk dat de kern moet worden aangedraaid met de juiste kracht wanneer de band leeg is. Een bekend gereedschap zie je daar ook. Dit kruisvormig sleuteltje heeft hulpstukjes aan de uiteinden die iets uit het ventiel kunnen schroeven en schroefdraad kunnen herstellen. Ga niet schieten ermee dus als de kern naar boven is gedraaid zoals je veronderstelt, op een verantwoorde manier de band leeg laten lopen. Ik snap het ook niet want het pennetje moet altijd op ongeveer gelijke hoogte als de rand zitten en daar komt het dopje dan weer vlak boven.

https://nl.builditware.com/fix-leaking-tire-valve-stem

Voor lering en ter vermaak nog de volgende video over winterklaar maken. Ook hier wordt er op gewezen dat de band kan beschadigen wanneer die onvoldoende druk heeft en op de zelfde plek rust.

Laat maar weten hoe het afloopt. Groet. Boodschapper

This post was modified 1 maand geleden by Boodschapper
ReageerCitaat
Geplaatst : 12 november 2018 05:01
Share: