Verscillende manier...
 
Meldingen
Alles wissen

Verscillende manieren schakelen ,

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
21 Bekeken
 Lau
(@lau)
Berichten: 32
Eminent Member
Topic starter
 

hallo allemaal

 

ik kan er niet veel over vinden , maar het schijnt dat je op verschillende manieren kunt schakelen op de motor , hoe ik het doe is zodra ik wil opschakelen hou ik het gas stil klik ik hem naar zijn 2 laat de koppeling rustig opkomen en geef wat meer gas, maar de meeste doen het zo , gas dicht koppeling in naar zn 2 koppeling opkomen en gas bij , hoe ik het doe heet aftoppen geloof ik , is dit schadelijk voor de motor ?

Dit onderwerp werd gewijzigd 5 jaar geleden door Lau
 
Geplaatst : 2 november 2018 13:55
(@roadrash)
Berichten: 165
Estimable Member Admin
 

Tja. Het is zoals je het doet.

Ik doe gas dicht, schakelen en weer gas geven. Weet niet hoe dat heet. Denk dat de meesten dat zo doen zonder erbij na te denken.
Daarom vind je er ook niks over denk ik.

Op de crosser schakel ik vaak op en terug zonder te koppelen. Doe dat al jaaaaaaren en levert geen schade op. Wel belangrijk: gas dicht tijdens het schakelen.
Op de wegmotor is bovenstaande aktie niet zo fijn.

Op de wegmotor heb ik een quickshift (KTM 1290R). Werkt voortreffelijk en voor een duo passagier zelfs onmerkbaar (geen helmtikken tegen elkaar aan).

Zo lang het niet kraakt is het volgens mij niet erg.

 
Geplaatst : 2 november 2018 14:12
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Dat is een waarheid als een koe. De transmissie moet op een snelheid komen dat de tanden van het oude tandwiel mooi loskomen en die van het nieuwe tandwiel zo goed mogelijk in elkaar grijpen. De koppeling vindt slippen z'n dagelijks werk maar vanaf het gas in gesloten positie koppelen is toch wel preciezer en beter voor de oppervlakte. Al weet ik niet wanneer die verbrand, slijt, verglaast of opruwt.

Allemaal lood om oud ijzer wanneer je bedenkt dat veel motorfietsen niet het minste problemen hebben met schakelen. In de versnelling zetten zal bij een wat oudere motorfiets of automobiel makkelijker gaan terwijl het toerental laag is en nog iets terug loopt, in extreme gevallen van veroudering zijn veel transmissies beter in bepaalde versnellingen te zetten met tussen-gas, om het toerental expliciet te verminderen op het moment dat er wordt geschakeld. Ik begrijp dat het toerental in dit geval dan juist oploopt bij het intrekken van de koppeling want je sluit het gas niet. Je schopt de versnelling er dan in en als dat snel en makkelijk gaat dan noem ik dat hooguit een racers mentaliteit.

Er is natuurlijk nog het veiligheid vraagstuk. Je houdt meer controle als je niet met het gas speelt.

 
Geplaatst : 3 november 2018 21:57
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Tussengas heeft bij een motor-versnellingsbak totaal geen zin omdat er geen neutraal tussen de versnellingen zit(behalve tussen 1 en 2)

Het idee van tussengas(doubleclutch) is om de schakelringen van de lagere versnelling die je in wilt schakelen op hetzelfde toerental te brengen. Noodzakelijk bij ongesynchroniseerde versnellingsbakken. 

Nu zijn alle versnellingsbakken(van de laatste 50 jaar) constant mesh bakken. DWZ de tandwielen zijn altijd met elkaar in aangrijping en worden niet uit elkaar gehaald tijdens het in-en uitschakelen van de versnellingen. Nu heb ik heel wat tandwielbakjes uit elkaar gehad en geloof me: bakken die zonder koppeling geschakeld worden haal je er zo uit. Afgesleten nokken op de schakelringen, schakelvorken compleet weggesleten enz. Het hoeft niet meteen voor problemen te zorgen, maar deze versnellingsbak zal geen kilometerkampioen worden.

De quickshifter die Roadrash noemt heb ik nooit geprobeert. Ik heb maar meteen een DCT gekocht. Zelfs TWEE koppelingen in 1 versnellingsbak;-)

 
Geplaatst : 7 november 2018 19:16
 Lau
(@lau)
Berichten: 32
Eminent Member
Topic starter
 

Oke ik doe het dus totaal fout, ik gebruik wel mijn koppeling maar ik hou mijn gas vast , ik draai mijn gas niet dicht , moet ik echt mijn gas dicht doen of mag ik hem ook wat minderen? Dus dat ik hem iets wat terug draai , maar niet helemaal dicht, of moet ik hem helemaal dicht gooien?

 
Geplaatst : 10 november 2018 22:21
Deel: