Toerental zakt rege...
 
Meldingen
Alles wissen

Toerental zakt regelmatig

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
7 Bekeken
(@arjan)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Hallo,

Mijn motor heeft jarenlang stilgestaan.
Onlangs de motor toch maar uit de schuur gehaald.
Nieuwe accu+bougies+olie ververst+ benzine vervangen.

De motor wil wel starten maar als ik gas wil geven dan zakt het toerental regelmatig en slaat vervolgens af. ? 
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

 

 
Geplaatst : 1 september 2020 23:54
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Dag, Een motor heeft maar een paar dingen nodig om te kunnen lopen; benzine, lucht en elektriciteit. Probleemoplossing begint daar. De spanning moet gecontroleerd worden op de accupolen dat er daar met lopende motor hoe dan ook ongeveer 14,2 Volt is en al de elektrische aansluitingen. Is de accu geschikt wat Ampere betreft en niet haast leeg na het starten? Denk ook aan roest onder de aansluiting van de min op het frame of motorblok. Deze bout daarvoor gerust een keer losmaken. Oude benzine zet lak af en de nieuwe brandstof en het bewegen breekt het in vele kleine doorzichtige stukjes die dan alles verstoppen. Misschien doet de benzinepomp het niet eens, dus deze dan, volgens aanwijzingen in de service manual, aansluiten op 12 Volt en controleren. Vaak is er een automatische benzinekraan en in dat geval soms ook een benzinekraan met een "P" (prime) stand waarmee je daar omheen kan. Een automatische benzinekraan is een klein rubber wat wordt verplaatst door een vacuum van een slang naar het uiteinde van de carburator. Het is voor de veiligheid dat er geen benzine meer komt als de motor afslaat. Als er hier iets gebarsten of los geraakt is dan komt er geen benzine of er komt bij een gescheurd rubbertje wat te veel benzine via de vacuum slang in de cylinder. Er kan makkelijk condenswater in de carburators zitten. Dat water blijft onderin de bowl en wordt bij het lopen van de motor hinderlijk vermengt. Dan kan de sproeier niet meer sproeien en water druppels vallen terug. Daarvoor hebben carburators een aftapschroef. Vang de benzine dan in een glazen potje, waarschijnlijk onder de slang die onder de motor hangt, om water te kunnen ontdekken. Ik zou ook bang zijn dat een vlotter ofwel onderin vast is komen te zitten of verdroogd en dan gescheurd, dus vervolgens gezonken is. Benzine komt hoog te staan en de motor verzuipt. Je zou de vlotterhoogte kunnen controleren met een doorzichtige slang aan de aftap punten en dan omhoog gehouden. Zelf nooit gedaan. Dan de lucht: Dat die, wat dunnere, vacuum slang goed moet zijn heb ik net doorgegeven, er kan ook valse lucht door worden aangezogen. Misschien is die slang wel van de carburator af. Je gebruikt die nippels ook voor synchroniseren. Denk vervolgens aan de rubber halzen of "boots" die bij de carburator zitten. Zie je daarin scheurtjes of gaat de motor ineens anders harder draaien met wat brandbare (!) spray nat op de naden gespoten dan eerst dit verhelpen. Als je het luchtfilter controleert dat die niet dichtgeslagen is door vocht en schimmel en dit uitneemt dan vind je in de gaten naar de carburators wel eens een systeem wat meer lucht toelaat bij meer toeren. Zijn er daarvoor rubber membranen gebruikt dan kunnen die verdroogd en gescheurd zijn (duur). Heeft jou motor een overeenkomstige maar metalen klep in de uitlaat, dan kan deze vast zijn komen te zitten. En er kan iets in de uitlaat zitten. Anders is het voor mij een puzzle maar: als je het over een behoorlijk standaard motorfiets hebt die wij nog niet mogen zien, dan is het vaak zo dat de choke niet ver genoeg meer kan worden uitgetrokken zonder dat de eigenaar het merkt. Is de choke wel makkelijk te bedienen? Druppel anders wat silicone olie langs de stang onder de knop naar beneden en met een beetje geduld kan je het daarna misschien veel verder uit trekken. Uit elkaar nemen van de knop kan het kleine metalen balletje voor de standhouder doen verliezen. Een vast zittende choke naald of een kapot veertje voor de teruggaande beweging is een veel voorkomend probleem en nu alles zo droog is geweest, dus kon gaan roesten, zou ik eerst de choke smeren en dan met de vinger voelen aan het aansluitpunt op de carburator en aan de kabel, dat er ook echt wat doorheen beweegt en in en uit gaat bij actie. Les geleerd he? Ieder half jaar iemand op de motor laten rijden.

 
Geplaatst : 2 september 2020 17:39
Deel: