Niet te starten yam...
 
Meldingen
Alles wissen

Niet te starten yamaha r6 2003

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5 Bekeken
(@dutch-rides-2)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 
Goedeavond,

Een paar weken geleden tijdens het rijden op mijn yamaha YFZ R6 uit 2003 ging het motorlampje aan. Vervolgens thuis gestopt en de motor uit gezet, deze ging daarna niet meer aan en tijdens het proberen om te starten hoorde ik een geluid alsof het de accu was. Deze heb ik vervolgens vervangen en de motor liep weer.
Na een aantal kilometers ging opnieuw het motorlampje weer aan maar na 2/3 minuten was die weer weg. Dus ben ik door gaan rijden vervolgens is die weer opnieuw aan gegaan En even later viel de motor zelf uit. Hierna deze niet meer kunnen starten.

Ik zat zelf te denken dat het ligt aan de spanningsregelaar of aan de dynamo.

Iemand die tips heeft of mij verder kan helpen?

 
 
 
Geplaatst : 12 november 2023 23:46
Onderwerp trefwoorden
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Hallo, Het lijkt op slechte ontsteking door verkeerde timing (krukas sensor stuk) of, inderdaad, onvoldoende spanning. De motor verzuipt dan tijdens het rijden en pas nadat de zaak is opgedroogd en afgekoeld start het weer. U zou moeten weten hoe veel Volt de accu is en hoe veel Volt deze op de polen meet met allerlei verschillende constante toeren van de stationair lopende motor. Om die dynamo, spanningsregelaar en accu of verbindingen van kabels in ieder geval uit te kunnen sluiten.

We beginnen eerst de accu te meten, Goed opgeladen is deze 12,8 Volt maar direct na het rijden kan het 13,2 Volt zijn want de laadspanning is meestal hoog. Iets als 12 Volt is te weinig en 11,8 Volt zal een lamp niet lang laten branden. De laadspanning is hier belangrijker om te meten. Dat zou constant 14,2 Volt, bij ieder constant toerental (ongeveer wat de motor rijdende doet) moeten zijn en 15 of hoger is een defect systeem. Als de metingen goed zijn dan sla je de test van de dynamo over. Door slechter wordende permanente magneten kunnen de lezingen lager zijn maar hoeft geen probleem te zijn wanneer je thuis een druppel lader aansluit. Zou je tijdens het rijden te weinig spanning krijgen voor goede ontsteking, dan kan je dat waarschijnlijk goed zien aan de helderheid van de richtingaanwijzer indicator lampjes. 

Mankeert het hier niet aan, bekijk dan kritisch de bobines of "coils" en hittesporen daarop duidt op inwendig kortgesloten. Ze zijn door te meten op weerstand, voorbeelden hier van op YouTube maar als ze er goed uit zien dan zou ik dat even uitstellen. Kortsluiting is wel een kwestie van grotere stroomvraag en dan denk ik dat de starter wel eens een minder goed geluid zou kunnen maken. Vaak bemerk je een kapotte coil nadat die warm wordt gereden en bij geheel afgekoeld zal de stroom weer even door de spoel lopen zoals het hoort. Dat komt door aanzienlijk hogere weerstand bij hitte. Overspringende vonkjes zijn heet en daardoor dan al snel de hittesporen aan de buitenkant.

De krukas sensor kan goed stuk zijn. In de service handleiding staat waar de draadjes er van zitten en dan meet je op weerstand, of er even minder weerstand is op het zelfde punt bij rondgaande motor en los gehaalde bougiedoppen. Zelf even opzoeken wat de procedure is dus.

Onvoldoende benzine door het systeem misschien. Dan is de motor heet en drooggelopen. Ook dan kan starten moeilijk klinken. Schud de tank en neem een sample van de bodem. Een slang er in met de duim er op, vol laten lopen en de duim weer er op. Laat het lopen in een schone glazen pot, misschien zie je water, vuil of vellen van "lak" afzetting. Bij het openen van de tank kan je wel eens duidelijk een zucht horen, zowel voor als na het rijden. Dan kan het probleem een vacuum in de tank zijn.  Ik hoop dat je hiermee verder komt

 

 
Geplaatst : 14 november 2023 03:06
Deel: