Bandenspanning verl...
 
Notifications
Clear all

Bandenspanning verlagen voor een circuit training?  

  RSS
(@postma)
Nieuw lid

A.s. Zondag heb ik mijn eerste circuit training op het politie circuit in Lelystad. Het schijnt dat het handig is om de bandenspanning voor zo'n circuit training te verlagen, ik weet echter niet hoeveel ik de bandenspanning moet verlagen kan iemand hiermee helpen? Ik rij met michelin pilot power 2ct banden met voor 2,5 bar en achter 2,9bar.

 

Citaat
Geplaatst : 8 juli 2020 10:26
(@iemand)
Reputabel lid

Hallo, Omdat de fabrikant daar informatie over zou moeten kunnen geven heb ik even gegoogeld en het blijkt te worden afgeraden om deze banden op een lagere spanning te rijden voor sportief gebruik. Alles heeft te maken met het vermogen van het rubber om warm te worden en de helft met de ingebouwde flexibiliteit.

De informatie die een ander kennelijk had ingewonnen:

"I've been told the michelin reps are saying really high numbers for street pilot power. like 35 to 37. Talking about normal process is inappropriate wrt to the power."

"I've seen 37/38 F/R for the Power streets - from a trackside Michelin info site.
The Race's were something like 31/22 F/R - very different to the streets"

Bron: https://www.speedzilla.com/threads/pilot-power-tire-pressure-street.5031/

Zelf neig ik naar het maximaal wenselijke, in dit geval lijkt dat 37 38 psi te zijn, omdat een lagere spanning het rubber veel meer doet bewegen en daar slijt het ook flink. Vaak is dat naast waar je denkt dat de band de weg raakt en aan de linker kant vanwege de vorm van de weg in Nederland en spoorvorming of het slijt verder weg op plekken vlak voor diep profiel. Je hebt ook te rekenen met het aantal malen dat een band heel warm geworden is, voor de overgebleven kwaliteit ervan. Deze effecten zijn minder bij hogere bandenspanning. Een verslijtende band is ook niet goed. Groet. Alfred

ReageerCitaat
Geplaatst : 8 juli 2020 15:31
(@bieemwoe)
Achtenswaardig lid

Bandenspanning bij trackdays ligt wel wat lager dan op de weg , ik rij zelf meestal met 1,8 tot 2.0 afhankelijk van temperatuur.

Kort gezegd: door de lagere spanning beweegt de band in het begin van je sessie wat meer op de velg en warmt daardoor sneller op..en daarmee stijgt ook je grip en tegelijk stijgt de spanning in de band ook iets. Als je met te harde banden begint, komen ze slecht op temperatuur en zodra ze wel warm worden is door de te hoge ontstane spanning een slippertje sneller gemaakt.

 

 

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 juli 2020 10:16
(@iemand)
Reputabel lid

Dat is door beemwoe gehanteerd, omgerekend, 26,1 tot 29,0 psi.
De topic starter rijdt op de weg met 36,3 en 42,1 (voor en achter).
Het, sportieve, gemiddelde van waar Michelin mee zou zijn gekomen: 36,0 en 37,5.

Over het algemeen wordt gesteld dat meer dan 5 psi onder de voorgeschreven bandenspanning serieuze problemen oplevert met de bestuurbaarheid. We weten niet wat voor banden er verder op motoren gebruikt worden en waar de meeste spanning voor of achter zit of hoe zwaar bepaalde motorfietsen zijn, je leest echter overal dat de druk niet meer dan 10 tot 15 procent lager moet gaan zijn.

Racemotoren zijn vaak lichter en compleet anders. Die hebben ook andere banden. Daarom wil ik er nu nog aan toevoegen om voor op de straat aan deze regel te denken. Persoonlijk zou ik rekening houden met de waarde die het eerst komt. Dat is 5 psi, of dus bij 40 psi 4 tot 6 psi. Het komt allemaal op vrijwel het zelfde neer.

Heeft de fabrikant van de banden waarden opgegeven dan is daar de beste informatie te halen. De vraag was daarmee al beantwoord. Ik schrik een beetje van het niveau nu. Denk er aan dat bestuurbaarheid in het geding is, niet prestaties, als de bandenspanning zo ver zou worden verlaagd.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 juli 2020 07:17
(@bieemwoe)
Achtenswaardig lid

Pirelli Angel ST.

Uiteraard is e.e.a. afhankelijk van de asfalt temperatuur, je gemiddelde race snelheid , je vering en al je andere talenten......

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 juli 2020 13:39
(@iemand)
Reputabel lid

Temperatuur is iets om rekening mee te houden. Bij iedere verhoging van 10 Graden Celsius neemt de druk toe met tussen de, ruwweg, 1,5 en 2 psi. Verwacht je dus dat de banden nog veel warmer zullen worden. De lucht in de band natuurlijk. Dan moet je daar rekening mee houden. De droge periode is nu trouwens alweer voorbij. Training is een heleboel theorie ook zeker? De druk in de band kan daardoor even goed afnemen. Iedereen kan zijn/haar voordeel met deze wetenschap doen als de beer over de Oeral is of als je een eitje op de straat zou kunnen bakken. Goede bandenspanning heeft een aantal positieve aspecten.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_inflation_pressure

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 juli 2020 19:17
Share:
Menu