Z1000 nieuwe kettin...
 
Meldingen
Alles wissen

Z1000 nieuwe ketting en tandwielen normaal of groter

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
50 Bekeken
(@dirkkie-z1000)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Beste heren, en dames,

Mijn vraag.
Ben bijna toe aan een nieuwe set tandwielen en keting.
Wat is wijsheid, normale verhouding, of iets groter achter en kleiner voor,
Voor nog betere arceleratie en makkelijker een wheely te kunnen maken

 
Geplaatst : 20 augustus 2012 21:52
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Dan alleen voor of achter veranderen, als je voor een tandje kleiner monteerd en achter een grotere dan is dat te veel van het goede. gewoon voor 1 tandje kleiner of achter 3 groter,dat komt ongeveer op het zelfde neer. ik zou voor een tandje kleiner monteren om te kijken of bevalt, tandwiel kost je 15 euro en is makkelijk weer te vervangen voor een grotere.

 
Geplaatst : 23 augustus 2012 17:16
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

kleiner voortandwiel resulteerd in grotere krachten in de ketting.
Ook al kost die achterste meer, ik zou daar een grotere monteren.

Makkelijker wheeliรซn met een Z1000?? Dat ding komt al met niks los ๐Ÿ˜ฎ

 
Geplaatst : 23 augustus 2012 18:17
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

@KawaSjakie wrote:

kleiner voortandwiel resulteerd in grotere krachten in de ketting.
Ook al kost die achterste meer, ik zou daar een grotere monteren.

Makkelijker wheeliรซn met een Z1000?? Dat ding komt al met niks los ๐Ÿ˜ฎ

Wat een onzin, je kunt probleemloos naar 15 tanden gaan, ketting slijt echt niet eerder hoor het kleinere tandwiel wel, maar die kun je vervangen.
Voortandwiel slijt zowieso sneller dan achter en moet je tussentijds een keer vervangen, dit doet het behoud van je ketting alleen maar goed.

 
Geplaatst : 24 augustus 2012 08:41
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

heeft niks(niet veel) met slijtage te maken, maar met (trek)kracht in de ketting

 
Geplaatst : 24 augustus 2012 15:06
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Nou vertel eens wat daar anders aan is dan? als een motorfiets 100pk afgeeft bij bijvoorbeeld 7000tpm dan veranderd daar niets aan bij een andere tandwielverhouding.

 
Geplaatst : 25 augustus 2012 09:41
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

nooit uit moeten rekenen wat de ideale tandwiel/ketting configuratie is?

Een klein, aandrijvend kettingwiel zorgt bij gelijk koppel en vermogen voor een hogere trekkracht in de ketting dan een groter tandwiel.

Koppel=kracht x arm
in Nm wat de motor levert = trekkracht in de ketting x straal van het tandwiel

100Nm = grotere kracht x kleinere arm

100Nm = kleinere kracht x grotere arm

 
Geplaatst : 25 augustus 2012 10:35
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Dan maakt het dus niet uit of je het voortandwiel kleiner maakt of het achtertandwiel groter, het gaat uiteindelijk om de verhouding.

 
Geplaatst : 25 augustus 2012 14:42
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

pffff sorry hoor

 
Geplaatst : 25 augustus 2012 15:31
Deel: