Water lekkage
 
Notifications
Clear all

Water lekkage  

  RSS
(@r5alpine)
Nieuw lid

Hallo motor vrienden

Heb een Honda vf 500 gekocht en heb koelwater lekkage bij de as van de koppeling

Is het eenvoudig om de keerring te vervangen of moet het blok uit elkaar

Mvg Ron Kuipers

Citaat
Geplaatst : 31 augustus 2020 10:49
(@iemand)
Reputabel lid

Moi, Gelukkig is het geen olie en dan lijkt het water alleen daar vandaan te komen maar de koelvloeistof komt van hogerop langs allerlei andere delen stromen. Check dus of het toch geen olie of hydraulische vloeistof uit het reservoir op het stuur is. Je zal alle aansluitingen moeten bekijken en of de radiator dop nog goed druk houdt. Overkoken en overdruk kan trouwens ook zijn nadat er een lek in de pakking ontstaat. Controleer altijd ook de olie in het carter. Geen schuim en juiste niveau.

Zou er simpelweg een slechte aansluiting of slang breuk zitten bij het thermostaathuis of de overloop tank, dan kan je er zonder veel moeite nog bij. Anders moet de throttle body onder het luchtfilterhuis er af zodat je recht tussen de cylinders van het motorblok kijkt. In dat geval vrij nemen en oppassen dat je niet iets van vuil in de vier gaten krijgt, het zal er smerig zijn. Naar ik heb begrepen is daarbij een nummer 2 Philips schroevendraaier nodig van minimaal 8 inch lang, dus wat meer en liefst veel meer dan 20 cm.

Lekkende slangen en slechte klemmen zijn een probleem bij deze motoren en dan kan het wenselijk zijn om met deze reparatie een hele nieuwe set te monteren. Zou het metaal aangetast zijn, daar waar de slangen op moeten, dan zal je een sterke, water en hitte bestendige kit moeten gebruiken. In de garage hebben ze testers voor koelsysteem lekken. Dan zetten ze er druk op en kunnen ze de zwakke punten zien.

Koelvloeistof heeft wat ingrediënten die bijtend zijn voor lak en plastic. Blijf dus schoonmaken en verwijder de kappen die nat worden.

https://www.vfrdiscussion.com/index.php?/forums/topic/82027-coolant-leak/

https://www.vfrdiscussion.com/index.php?/forums/topic/80998-why-is-coolant-coming-out-of-this-hole/

ReageerCitaat
Geplaatst : 31 augustus 2020 17:19
(@r5alpine)
Nieuw lid

Het komt overduidelijk bij de as van de koppeling langs zodra ik start zie je het er uit stromen

ReageerCitaat
Geplaatst : 31 augustus 2020 19:27
(@iemand)
Reputabel lid

Ik weet niet wat de as van de koppeling is en "er bij langs stromen" eigenlijk evenmin. Is het de korte stang waar de bediening op drukt? Deze heeft iets dieper gelegen een afdichting. In het carter zit geen water en dat hoeft dan niet open. Koelvloeistof zit bovenin de motor, in de radiator en de slangen. Water kan bij jou motor uit het koppelingsdeksel lijken te komen, heb ik op het modellenforum gelezen. Dat is bij jou ook het geval. Dus als het alleen water is maar de olie zit op zijn plaats en het blijft daar netjes bewaard, dan zou je op zoek moeten gaan naar een hoger gelegen lek. Dat komt bij deze motor veelvuldig voor. Dat het stroomt na het starten komt door de waterpomp. De waterpomp zelf heeft een rubber naar het deel wat olie bevat om gesmeerd te kunnen worden, dat kan geen water naar buiten lekken maar alleen naar binnen en in de olie en sommige motoren hebben geen aftap boutje onderaan de radiator maar dat is dan één van de boutjes waarmee de waterpomp vast zit en deze heeft dan een kleine ring. Ik schrijf dat maar omdat ik niet weet waar bij deze motor de waterpomp zit. De weg van het water volgen!

ReageerCitaat
Geplaatst : 2 september 2020 18:03
Share:
Menu