Yamaha XT600 Schokk...
 
Meldingen
Alles wissen

Yamaha XT600 Schokken

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5 Bekeken
(@nielske)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

hallo allemaal

Ik heb een Yamaha XT600 van het jaar 2000. sinds kort schokt deze motor tijdens het rijden. ook durft hij af en toe stil vallen voor een rood licht, en hoor ik knallen uit de uitlaat.
als ik gas geef en los laat is het soms ook dat hij in hoge toeren blijft draaien, precies dat mijn gas blijft hangen.

ik heb de Carbu al laten kuisen en nieuwe dichtingen laten zetten, nieuwe bougie, nieuwe bougiekop. ketting laten nakijken tandwielen laten controleren. nieuwe remschijf en remblokken.

en toch blijft de motor deze problemen geven. hij is al 3x binnen geweest bij 2 verschillende garages, maar nu zeggen ze mij dat ze niet meer weten wat eraan kan schelen.

iemand een idee?

Groetjes Niels

Dit onderwerp werd gewijzigd 4 jaar geleden door Nielske
 
Geplaatst : 8 september 2020 18:51
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Schobberdebonk met knallen kan volgens mij wijzen op een lekke uitlaat header. Dan wordt de cylinder er waar de uitlaat begint niet schoner op en wordt de uitlaat even door iemand dicht gehouden dan sist er aan de voorkant natuurlijk iets. Het ontsteken wordt gemakkelijker en kan dan spontaan of zelfs zo dat er schade ontstaat maar of dat het in toeren willen blijven verklaart dat weet ik niet. Een knal kan makkelijk ontstaan als er bij de rijke en hete uitlaatgassen wat zuurstofrijke lucht komt. Buiten dat, er zou een automatische benzinekraan kunnen zijn al dan niet samen met een normale. Dit is een behuizing met een klein rubber wat wordt gelicht door een vacuümslang die iets dunner is dan de benzineslangen. Er kan iets aan het rubber mankeren waardoor er benzine wordt aangezogen. Dit komt dan in het vacuum vlak voor de motor en wordt door niemand opgemerkt. Soms hebben motorfietsen een handmatig bedienbare kraan waar een "P" stand op zit. Dat is dan de onveilige stand, buiten de automatische om. Het overdreven hangen aan het gas en mogelijk verzuipen van de motor wijst in deze richting. Ik heb het op dit forum al een aantal keren geschreven maar dit systeem van dat er geen benzine komt als de motor uit staat of is afgeslagen is toch kwetsbaar en zal na verloop van tijd wat onderhoud nodig hebben. Mijn geld zet ik daar op als de carburators zijn nagekeken en vlotters, gas schuiven en choke naalden goed gangbaar zijn. De choke kan je goed voelen heen en weer gaan aan de kabels ervan wanneer je het even smeert met silicone aan de stang van de knop. Een choke is een naald welke in de carburator onder een meestal plastic ring zit met een veer om terug in te drukken. Is het veertje gebroken dan heeft de naald vrij spel en je weet dat choken het zelfde is als een beetje gas geven. Laat ons weten hoe het werd opgelost en misschien heeft een ander een beter idee. Groet. Alfred

 
Geplaatst : 8 september 2020 23:49
Deel: