Koppeling-olie Hond...
 
Meldingen
Alles wissen

Koppeling-olie Honda Magna VF500C

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
15 Bekeken
(@pootpotter)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

Ik heb een Honda Magna VF500C uit 1984 en ik wilde hem laatst weer gebruiken en startte de motor, zet hem in zijn één en hij schoot vooruit. Conclusie; de koppeling werkt niet meer.
Blijkt het tankje aan het stuur bijna helemaal leeg te zijn.
Is het voldoende als ik dat tankje gewoon bijvul tot boven het minimumlevel? Krijg ik dan automatisch weer druk en zou ik zo naar een garage kunnen rijden of kan ik beter een motorexpert er naar laten kijken?

 
Geplaatst : 1 augustus 2020 15:33
Onderwerp trefwoorden
(@roadrash)
Berichten: 165
Estimable Member Admin
 

Het lijkt me handig om de koppeling wel te ontluchten. Hoe dat moet kun je in de workshop manual vinden. En anders beter even naar de garage gaan.

 
Geplaatst : 1 augustus 2020 19:05
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Ja ik doe dat zelf. Dag Gert en groet'n oet Grunnen. Dat heb ik op het Hoofdstation geleerd.

Allereerst moet de vloeistof vers zijn, meestal wordt de inhoudt van het reservoir donker als het water heeft aangetrokken en van ouderdom kristalliseert. Je kan bovenin het reservoir leegmaken en dan bijvullen of beter nog iemand laten doen en zonder het minste op verf of plastic te morsen. Onderaan zit een aftap nippel waar je een slang aan doet. Draai je het boutje open terwijl je al in de hevel knijpt dan komt het er onder uit en dan draai je het nippeltje dicht voordat de hevel weer terug gaat keren naar rust. Het nippeltje komt dus alleen open wanneer er druk op komt te staan.

Dat garandeert niet dat er geen lucht in het systeem zit, Beweeg je de hevel vaak in en uit dan zou je bij lucht in het systeem steeds heel fijne luchtbelletjes onderin moeten zien komen en een licht knarsend geluid daarvan. Volgens mij kan de vloeistof ook van onderen ingevoerd worden om lucht te verdrijven maar dat is moeilijker. Vast binden of, klem ingedrukt zetten, van de hevels gedurende de nacht zou kunnen helpen om het laatste lucht te verdrijven.

Helaas is het zo dat bij troep onderin het reservoir, de bodem en de cylinders en rubbertjes moeten worden schoongemaakt, daarbij ook het terugkeer gaatje goed doorstoken met een klein draadje en schoon geblazen. Controleer zeker ook of er geen leiding of aansluiting lekt, gescheurd is zodat er lucht in kan komen en of de hevel na onderhoud normaal aanvoelt bij intrekken dus dat het inwendige in het carter niet ergens vast zit.

Dit is geen garantie voor geen klevende koppeling bij lang stilstand. Mogelijk werkt de koppeling na verse hydraulische rem vloeistof weer naar behoren maar is er dan aan het begin toch af en toe sprake van krachtig, zelfs tot enkele meters vooruit gaan. Dan moeten de koppelingsplaten worden schoongemaakt met fijn nat schuurpapier, korrel 600, wat op een gladde oppervlakte is neergelegd tot het vuil er net af is en daarna de randjes goed bekeken van de platen en van de korf waar ze, om en om, in mee draaien. Hier kunnen de inkepingen van de korf aan de zijkant groeven hebben van het telkens aanstoten en ook de platen kunnen daar een scherp randje hebben maar deze zullen tegen die tijd eigenlijk al haast versleten zijn. De groeven in de inkepingen van de korf verhinderen dat de platen van elkaar gaan wanneer er nog geen olie overheen komt en de koppeling staat maar een centimeter of zo in de olie. Dit veroorzaakt meestal het niet van elkaar kunnen gaan maar elke oppervlakte die smerig is blijft ook snel plakken bij draaiende beweging en de kracht van de vele kussentjes koppelingsmateriaal versterkt elkaar, dus de koppelingsplaten kunnen daarbij best zo vervuild zijn dat dit een rol speelt.

Als het een eenmalige sprong vooruit is wanneer je een week niet gereden hebt, maak dan een plan als volgt: bestel de pakking en kopieer de pagina uit het werkplaatshandboek met de aandraaimomenten en de lengte tolerantie van de koppeling veren. Ook het adres waar de werkplaats de veren kan bestellen. De werkplaats heeft een momentsleutel en kan de staat beter beoordelen, ook hebben ze goede vloeibare pakking want een motordeksel heeft in de uitsparing voor de pakking meestal nokken om het deksel op zijn plaats te brengen en daar wordt dan voorzichtig wat vloeibare pakking gebruikt. Ze hebben waarschijnlijk ook oplosmiddel voor oude pakkingsresten want dat moet er voorzichtig vanaf. Jij neemt dan de platen en de korf mee en levert dat weer af; opgeschuurd, schoongemaakt, glad gevijld en vochtig van de motorolie. Bij merken dealers is het uurloon vaak geen 50 of 60 maar ruim meer dan 100 Euro en daar willen ze alles zelf doen om garantie er op te kunnen geven. 

Ik moet zeggen dat mijn motorfiets ook wat vooruit gaat als ik er niet op gereden heb en zeker bij al wat oudere olie maar ik laat er wat aan doen als ik de koppeling moet laten onderhouden, dit is toch een slijt-deel dus die reparatie komt er vanzelf aan en daar kan het wel op wachten. Je kan ook omgekeerd denken en tijdig koppelingsplaten en/of de veren laten vervangen als je toch wat aan het kleven wilt laten doen. Van de materiaalkosten zal het niet afhangen.

Hier is een YouTube video er over, je kan daar ook het onderhoud aan de master cilinder van de clutch wel vinden:

 
Geplaatst : 1 augustus 2020 19:41
(@pootpotter)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 
Geplaatst door: @roadrash

Het lijkt me handig om de koppeling wel te ontluchten. Hoe dat moet kun je in de workshop manual vinden. En anders beter even naar de garage gaan.

Heeft iemand de workshop manual? Staat hij op deze site?

 
Geplaatst : 2 augustus 2020 09:47
(@pootpotter)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

@iemand 

Dat gaat me allemaal niet lukken hier. Ik heb geen ruimte om dat te doen.
Ik ga hem inruilen en dan moet de motorzaak maar zorgen dat hij wordt opgehaald.

 
Geplaatst : 2 augustus 2020 09:54
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Je bent wel heel optimistisch over hoe inruilen gaat maar als er lucht in de leiding zit vertelde ik, dan zie je na bijvullen waarschijnlijk een stroom heel kleine belletjes komen als de hevel herhaaldelijk ingetrokken wordt. Bij half vol met lucht duurt dit te lang. Bij één luchtbel, want hoe veel kan het zijn, de hevel blijven gebruiken tot je, ook bij een andere stand van de motor, geen heel kleine belletjes meer ziet en ook hoort komen en er betere weerstand wordt gevoeld. Hier is een video van hoe het systeem wordt ontlucht waarbij ik zie dat de Magna misschien een hoger gelegen verbinding heeft welke ook wordt aangewezen om de vloeistof tot daar op te voeren als de leiding leeg is bijvoorbeeld de motor heeft ook nog op zijn kant gelegen of de de leiding heeft gelekt:

 
Geplaatst : 2 augustus 2020 16:28
Deel: