Triumph Tiger 955i ...
 
Meldingen
Alles wissen

Triumph Tiger 955i spanningsregelaar vervangen

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3 Bekeken
(@redtiger)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Gisteren de spanningsregelaar van de Tiger 955i vervangen. Eerst heb ik met draaiende motor de dynamo doorgemeten die gaf netjes tussen de 23 en de 70 Volt per spoel aan. (3x) De uitgangsspanning van de spanningsregelaar was 0 Volt. Alle zekeringen waren heel. Dus spanningsregelaar defect. πŸ™

Deze heb ik vervangen door een nieuwe MOSFET type regelaar CARR991.

https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=325

Met een beetje handigheid is dit binnen een half uur te doen zonder de tank te verwijderen.Β 

Je hebt hiervoor een multimeter nodig. =~ V tot 100 V en = A tot 20 A.

Een ringsleutel 8, een dop of steeksleutel 8 en een schroevendraaier met kruiskop en imbus-bitjes.

Eerst de twee buddy seats verwijderen, Dan de twee linker zijpanelen. Voorzichtig met de plastic nokjes. (twee maten imbusschroeven)

Daarna de accu verwijderen en de plastic accubak. Denk om het losmaken van de hoofdzekering. Die is gemonteerd aan de zijkant van de plastic accubak.

De regelaar zit aan het frame vast met een hoeksteun. Eerst de verticale bout losdraaien op de bodem, daarna de bovenste bout op de regelaar losdraaien met een ringsleutel 8.

De twee connectoren losklikken en daarna de regelaar verwijderen. Plaatsen van de nieuwe is in omgekeerd volgorde.Β  Na plaatsing alles weer testen. De accu in rust moet ongeveer 12.4 V aangeven. Met draaiende motor 13.8 -14.2V spanning. In-line gemeten (A) gaf een mooie constante laadstroom.

Soms blijft het motorstoringslampje (MIL) branden. Deze moet na 3 tot 5 keer motor aan/uit - korte ritjes weer uitgaan. Zo niet dan even langs de Triumph dealer voor een reset.

Alles loop weer als een zonnetje.Β 

 
Geplaatst : 3 juli 2020 14:09
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Dat is mooi rode Tiger. Wat bedoel je met dat de spanning van de dynamo tussen de 23 en 70 Volt per spoel was, is dat dan wel bij verschillend toerental en was dat overal gelijk? Je kunt nog de weerstand meten van de afzonderlijke groepen windingen. De drie gele draden. Daarom en ook omdat slechte dynamo's en haperende verbindingen in stekkers of bedrading de regulator stuk kunnen maken hier de, volgens mij complete, "thuis elektra test voor dynamo's en stroomverdelers."

1. Trek de plug langzaam maar zeker van de r/r af terwijl je de grendel van de stekker indrukt. Plaats de multimeter in een lage stand om Weerstand (Ohm) te meten. Er moet dan natuurlijk wel een nog goede batterij in de multimeter zitten.

A. Controleer de weerstand tussen alle drie de gele kabels. Wanneer er een aflezing is die lager is als 0,5 Ohm of hoger als 2 Ohm, dan zal de dynamo stuk zijn.

B. Controleer de weerstand tussen het contact van iedere gele draad en het carter. Er zou geen weerstand te meten moeten zijn of het is een teken van kortsluiting met "aarde" en dus een slechte dynamo.

C. Ongeacht de resultaten van de eerdere tests, doe het volgende voor meer zekerheid en uitsluitsel. Zet de multimeter op ~ wisselspanning (AC) en ten minste 100VA. De dynamo produceert wisselspanning. Plaats de motor buiten en op de midden-bok om ongelukken te voorkomen. Maak of houdt de stekker van de r/r los. Start de motor tot dat die goed draait. Vraag, zo nodig, iemand om het gas zo ver open te draaien dat de dynamo juist zal moeten werken (3.500 toeren bijvoorbeeld) en het toerental tijdens de test precies gelijk blijft. Plaats de meter in het zelfde bereik van ~ AC 100VA. Meet opnieuw deze drie gele aansluitingen aan de stekker. Als de lezingen niet gelijk zijn of er is er één lager dan 50 Volt AC, dan is de dynamo slecht.

Bij het terug doen van de stekker aan de stroomverdeler goed kijken dat de lipjes in de kabelschoenen komen en dat de boel daar schoon is en de bedrading er nog goed aan is bevestigd. De dynamo kan overbelast raken wanneer de drie windingen niet in gelijke mate spanning kunnen leveren. De regulator werkt constant aan het gelijkrichten van 14 Volt laadstroom en terug naar nul sturen van de overgebleven spanning. In een goed evenwicht zal de regulator niet gloeiend heet worden. Zorg voor een goede verbinding met aarde, dus de geel/groene draad moet ook goed bevestigd zijn onder een bout.

2. In vervolg op deze test, als de dynamo goed is, zul je de stekker van de spanning-verdeler r/r weer vast moeten maken. De accu moet goed geladen zijn, dus de multimeter moet ongeveer 13 Volt aangeven. Start de motor. Zet de multimeter in de stand gelijkspanning (DC) en de lage schaal, tot 20 Volt. Plaats de pennen van de meter, in goed licht, op de accu polen. Bij een meting van 15 Volt zal de r/r stuk zijn en de accu overladen. Als het voltage terugloopt, ook bij wat meer toeren, dan werkt de r/r niet goed. Voor de laatste meting is het beter om even wat in de buurt te gaan rijden en onderweg verschillende metingen te doen. Naar verluid zijn 90 procent van de laad-problemen terug te voeren naar slechte verbindingen! De volgende test sluit slechte verbindingen verder uit.

3. Nu je wat metingen hebt verricht zul je de kabels en contacten van het laad-systeem misschien nog willen controleren. Maak de stekker van de spanning-verdeler los. Richt je aandacht op de binnenkant van de stekker. Maak een rode en een zwarte hulp-kabel van ongeveer één meter. Druk het rode kabel-uiteinde voorzichtig in het rood/witte kabel gedeelte en de zwarte in het groene kabel gedeelte. Sluit de r/r opnieuw aan zodat de uiteinden van de kabels achterin de stekker gedrukt worden. Je kunt dit uitvoeren hoe je wilt, als de kabels maar zo verbonden zijn. Voer de kabels dan naar respectievelijk de rode (+) en zwarte accu polen. Wat je doet, is nog eens de verschillende verbindingen van de r/r naar de accu uitsluiten. Start de motor opnieuw en meet zoals bij de controles van punt 2. Zou de meting veel beter zijn, dan mankeert er toch wat aan de aansluitingen of kabels, iets dat veelvuldig voorkomt. Het handboek zal bij "troubleshooting" ook naar het hoofd-relais en de aansluitingen daarvan als belangrijke stap in het oplossen van problemen wijzen.

Dit is niet bedoeld als een volledige en professionele elektrische inspectie maar als een gemakkelijke manier om de vier belangrijkste componenten van het laad-systeem (dynamo. r/r, accu en bedrading) thuis te testen.

 
Geplaatst : 4 juli 2020 20:23
Deel: