Honda cbf1000 slaat...
 
Notifications
Clear all

Honda cbf1000 slaat af bij stationair en langzame bochten  

  RSS
(@jovaro61)
Aktief lid

Mijn Honda cbf1000 start prima loopt goed stationair en als ik hem van mijn zijstandaard afhaal of koppeling intrek of langzaam door een bocht rijd slaat hij af. Hij start dan gewoon weer maar het is natuurlijk wel balen. Stationair toerental is hoog genoeg 1100 toeren. Waar moet ik zoeken? 

Citaat
Geplaatst : 19 juni 2020 21:21
(@iemand)
Reputabel lid

Hi, Dit is een injectie motor? Altijd het stationair toerental instellen wat in de handleiding staat. Volgens mij 1200 toeren. Zo voorkom je ook dat de motor te veel of te weinig afremt op de motor.

Samenhangende daarmee moet achter het luchtfilter ook de throttle body te zien zijn met misschien vlinderkleppen en luchtvolume sensor. Het luchtfilter moet schoon en in orde zijn. De vlinderkleppen moeten goed sluiten met het dichtdraaien van het gas en niet af en toe gedeeltelijk open blijven staan. Er kan kool op de scharnieren zitten en ook op de twee dunne gloeidraden van een luchtvolume sensor. De staafjes waar deze tussen zitten moeten de temperatuur meten en zodoende weet de computer hoe veel lucht en dus zuurstof er is. Denk aan hoogteverschillen. Schoonmaakmiddelen zijn stofvrije doek en remmenreiniger. Bij problemen met stationair is dat altijd de moeite waard om eerst na te kijken.

Brandt er geen waarschuwingslampje? Knipperen kan een code zijn of een Fi lampje wat brand zal aangeven dat er iets valt uit te lezen in de werkplaats.

Is er wel brandstof? Bij schuin doet die het namelijk vaak beter...

Er kan een vacuum lek zijn in een slang wat ofwel niet altijd meer brandstof doet komen langs een veiligheidsrubbertje bij lage toeren en dus lager vacuum of aangeeft dat het mengsel rijker moet zijn. Inspectie van de slangen rondom en hun aansluitingen, met goed licht erbij dus.

Soms verliezen de bougie kappen geleidelijk contact met de kabels. Wanneer dat niet één geheel is. Dat kan ook eerst problemen geven bij bepaalde toerentallen en handelingen, ook als alle vier de cylinders het moeten doen. Het zelfde eigenlijk bij loszittende contacten dus ga vanaf de accu controleren of kabels goed vast zitten, de plus naar waar die op het startrelais zit en de min naar de bevestiging halverwege waar een inbusbout zit, die ik wel eens op straat zie liggen en de bout op het frame bij het motorblok waar die eindigt. Onder de laatste bout en ring zit wel eens roest verborgen dus het is geen extra werk om er eens onder te kijken. Maar ook als er vaak vocht in de paniek/stop schakelaar is gekomen zal deze het lopen van de motor door corrosie langzaam gaan verhinderen en natuurlijk in mindere mate wanneer er meer gevraagd wordt. Het bedienen van deze knop of het bewegen ervan zal dan meteen verbetering geven -of- als die versleten is dan geeft dat heen en weer bewegen of er tegenaan tikken meteen problemen en uitval van de motor. Vaak heeft dan het vonken de contacten aangetast.

Controleer de bougies en als die aan vervanging toe zijn, dat in ieder geval doen of laten doen. Ik hoop dat je hiermee verder komt of iets niet door een werkplaats hoeft te laten doen.

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 juni 2020 17:09
(@jovaro61)
Aktief lid

Hi Boodschapper, dank je wel voor de tips. Vwo het toerental, hij maakt inderdaad 1200 toeren stationair en zo lang ik de motor laat staan en stationair draaien is er ook niks aan de hand. Ik heb vandaag de Kuip en alles eraf gehaald en een aantal zaken gecontroleerd. De schakelaar van de zijstandaard is in orde, de hoekschakelaar achter de koplamp is in orde, de luchtfilter en aansluitingen zijn ook allemaal in orde. De motor is van 2009 staat in mijn garage binnen en heeft pas 37000 km gelopen, dus ik snap er niks van. Er zit ook voldoende benzine in en ik heb ook een tank met injectorreiniger leeggereden om te kijken of het daar aan lag. Ook brand er geen lampje en knippert het FI lampje niet, dus geen foutcode. De bougies heb ik vorig jaar vervangen en daarna 5000 km gereden zonder problemen. Jammer dat deze motor geen obd2 aansluiting heeft of zo die ik uit kan lezen. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 juni 2020 23:43
(@iemand)
Reputabel lid

Heeft de motorfiets bij alle toeren laadspanning? Dat die niet af en toe wegvalt of veel minder wordt wanneer je wat gas geeft? Er kan wel van alles aan een regulator of stroomverdeler mankeren en zelfs de dynamo zou kunnen kortsluiten. Je meet dat gewoon op de accu. Normaal is 13,8 tot 14,4 Volt. Meet dan gedurende een minuut met af en toe wat gas en kijk of het altijd mooi constant blijft.

De bobine kan kortsluiten en dan af en toe te weinig vonken produceren. Dat kan grillig zijn maar meestal vaker bij warm gereden, misschien ook wel bij wisselende toeren of zelfs zwaartekracht. Als de krukas sensor slecht zou zijn dan wordt de ontsteking al snel slecht en bij slechte ontsteking is het niet makkelijk om meteen weer te starten. Bobines kunnen worden doorgemeten op weerstand, je kan dat zien op YouTube. Kijk daarvoor dan ook eerst of je een hittespoor aan de buitenkanten kunt zien. Dat is nooit goed en de snelste weg. Je vindt denk ik twee coils.

Ze sproeien wel eens met een plantenspuit wat waterdamp in het donker rond de bougies om te kijken of er dan een vonk overslaat. Net zo met een brandbare spray bij de vacuum rubbers van de carburator, als de motor sneller gaat lopen wanneer deze naden nat ervan worden, dan is het daar een vacuum lek. Een beetje gevaar van brand is er wel bij maar dit komt veel voor en is gewoon noodzakelijk. Ik heb gehoord van deo, aanstekergas en opnieuw remmenreiniger.

Op een modellenforum wordt de Throttle Position Sensor genoemd. In de service manual moet wel staan hoe je dat doormeet. Hier is een link daarnaartoe. Het klinkt onsympathiek maar daar weten ze er misschien meer van. https://www.cbf1000.com/index.php?topic=21448.0

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 juni 2020 00:09
(@jovaro61)
Aktief lid

Hi Boodschapper, bedankt weer voor de ideeen en link! Dan kan ik weer verder uitsluiten wat het allemaal niet is en hopelijk vinden wat het wel is. De dynamo en regulator lijken in orde. Ik heb gereden met een meter er op en heb een constante spanning van circa 13,8 volt. Op het moment dat ik stop en hij afslaat dan start hij wel gelijk weer dat is het rare. En voor wat betreft de bobine. Als ik op normale snelheid rijd gaat alles goed en heb ik nergens last van. Voldoende vermogen en hij rijd goed, maar als ik dan b.v. Voor en stoplicht stop dan draait ie goed stationair en stopt dan ineens. Of als ik op een rustig weggetje een kort bochtige neem en van 1 naar 2 schakel met weinig toeren dan slaat ie ook soms af. Hij start dan wel ook gelijk weer. Ik ga morgen veder meten aan de punten die jij opgaf en de link bekijken. Wordt vervolgd

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 juni 2020 13:38
(@iemand)
Reputabel lid

De injectiemotoren hebben natuurlijk geen vacuum rubbers bij de carburators... Om mijzelf nog verder te verbeteren heb ik de onderdelen fiches vergeleken met mijn motor en gezien dat er bij mij wel schroefdraad aan de bougie doppen zit, wat in de kabels draait, maar niet zichtbaar is op de tekeningen. Bij CBF1000 zijn doppen en kabels ook afzonderlijke delen. Dat draait makkelijk los of moet ooit opnieuw sluitend gemaakt worden. Om te kijken draai je de doppen er waarschijnlijk vanaf. De paniek knop is een dermate zwak punt dat je behalve voelen gerust eens binnenin kan kijken, boutjes in goede volgorde houden en let op wanneer deze in plastic draaien. Bij alle punten waar de stroom van de ontsteking langs moet is ook de zekeringhouder. We zijn dan alle contacten wel bij langs gegaan. Je kan dan voor de werkplaats van de dealer een lijstje geven van wat het echt niet is. Niet rijden kost ook wat. Vreemd dat het altijd weer meteen aanslaat en niet weigerachtig is. Ook niet inhoud tijdens het rijden of erger wanneer je lang gereden hebt. De motorfiets trilt wel meer op momenten die jij beschrijft en kan dus daardoor contact verliezen wat die wel heeft als die in rust is. Vooral het stuur trilt maar ik weet dat dat niet overal is. Bij mij trillen de handels niet maar bij de spiegels, er vlak bij juist heftig.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22 juni 2020 15:19
(@jovaro61)
Aktief lid

Hi boodschapper, ik heb het waarschijnlijk gevonden. Na alles doormeten ging ik gisteren weer proefrijden en het begon op te vallen dat als ik langzaam scherpe bochten nam. Dus volledige stuuruitslag het vaker voorkwam en ook tijdens het langzaam rijden daarna hield hij ineens in en ging hiss en FI branden maar hij sloeg niet elke keer af. Ik vermoedde toen dat er een draad bij het stuur de boosdoener moest zijn. Toen ik aan de draden ging rommelen bleek dat als ik de kabel van de hiss ontvanger bewoog hij afsloeg. Ik heb de ontvanger er afgehaald en het blijkt dat 2 van de 4 draden inderdaad geen of slecht contact maken. Vanavond 2 nieuwe draden gesoldeerd en ontvanger weer gemonteerd en zo te zien werkt alles weer. Nu morgen nog een proefrit die dat hoop ik bevestigd. Pfff als het dit inderdaad is dan heel wat uurtjes besteed voor 2 kapotte draadjes. Maar goed als ze bij een dealer dezelfde zoektocht hadden moeten doen tegen x per uur...

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 juni 2020 23:51
(@iemand)
Reputabel lid

Dit transponder systeem heb ik op mijn bromscooter. Als de sleutel wordt herkend dan brand het lampje enkele tellen, inderdaad HISS "Honda Ignition Security System." Maar daarna neemt de computer het over, anders zou de ontvanger een zwak punt zijn, wat dit hele systeem toch al is en onnodig blijven werken. Ik neig naar uitval of storing van de computer Fi (Fault indication) of stroom er naartoe en dat het andere lampje brandt ten gevolge ervan omdat er opnieuw moet kunnen worden gestart met de sleutel er in.

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 juni 2020 00:24
(@jovaro61)
Aktief lid

Goed nieuws, vanmiddag een lange proefrit gemaakt en het probleem is opgelost. Bedankt voor alle tips!

ReageerCitaat
Geplaatst : 30 juni 2020 19:33
Share:
Menu