Slecht terugschakel...
 
Meldingen
Alles wissen

Slecht terugschakelen bij warme motor?

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
17 Bekeken
(@thunderkees)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Hallo,

Hoop dat iemand me wat tips/trics kan geven bij het volgende: Motor (Yamaha Thunderace 2000) had duidelijk versleten koppelingsplaten (50.000 km). Dit heb ik gedaan: Frictie + stalen platen + veren vervangen; koppl cilinder gereviseerd; nieuwe motorolie + filter, nieuwe kopp vloeistof, koppeling ontlucht. Koude motor niks aan de hand. keurig op en terugschakelen. Probleem komt wanneer de motor warm is, dan lijkt het schakelpedaal regelmatig (niet altijd!) gevoelloos, veert wel wat maar schakelt overduidelijk niet terug. Met veel trappen en koppelen gaat hij dan uiteindelijk terug in de versnellingen. Moet vaak in 3 bij een stoplicht wegtrekken. Iemand? Ik weet ff  niet waar ik een storing moet zoeken.

 

 
Geplaatst : 17 juni 2019 20:23
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Ja. Fraai. Hoe dan ook, welkom op het Motorforum.nl.
Een paar dingen waar ik aan twijfel is de keuze van motorolie maar de kennis ervan ontbreekt mij nog om veel meer te kunnen zeggen. Zelf gebruik ik beter merk en dikkere olie voor een motor die lang heeft stilgestaan en ik lees dat motoren wel eens slechter schakelen met volledig synthetisch. Het zijn maar aannames, toch zou je slechter kunnen schakelen omdat warm de olie dunner wordt en eigenschappen verliest. Ga dus eens na of je, naar mijn smaak, aan de goede kant zit. Controleer ook het olieniveau en aan kleur of schuim of geur of er benzine en water in kunnen zijn gelopen. Verder een beetje tussen-gas gebruiken misschien?

In de duurste werkplaats konden ze voor mij de leiding niet goed ontluchten. Best mogelijk dat de koppeling verder moet worden ingetrokken wanneer de versnellingsbak warm en dan dus uitgezet is. Hier komt het paardenmiddel van pas want je moet dat zeker weten. Onder hogere druk ontwijkt de lucht wat die in rust niet doet. Dan bind je de hevel vast tegen het stuur voor 24 uur of een groot deel van de dag maar let op, met een langer touw kan je een ander punt gebruiken dan het handvat, dat diepe sporen kan krijgen wanneer je daar iets omheen bindt. Met de kop tegen de muur en een plankje gebruiken kan natuurlijk ook. Zet de motor dan in de versnelling en kijk de volgende dag eerst of die nog steeds ontkoppelt is. Het is in ieder geval al door heel veel mensen gedaan en het helpt echt om te ontluchten.

 

 
Geplaatst : 18 juni 2019 02:20
(@thunderkees)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Boodschapper,

Dank zover. Olie is motul 5100 10w40, half synthetisch. Geen slechte olie. Jouw ontluchtingsverhaal heeft me wel aan het denken gezet. Wanneer ik in de garage de hendel inknijp, hoor ik een heel zacht gesputter (lucht/olie?). Het zou de veer kunnen zijn die wat lawaai maakt, denk toch dat 't in de pomp zit. Eerst maar eens de hendel vastgezet, vanmorgen de motor laten staan (cabrio rijden is nu ook geen straf), kijken wat hij morgen doet.  Andere, gebruikte pomp is onderweg. Yamaha is berucht als het gaat om schakelen/koppelen dus voor wat het waard is zal ik in de komende dagen hierover berichten op het forum. Misschien hebben anderen hier ook wat aan.

Grtz!

 
Geplaatst : 18 juni 2019 10:15
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Wij zijn zeker benieuwd en het sputterende geluid komt mij bekend voor want dat hoor je langdurig wanneer heel kleine belletjes lucht worden uitgeblazen. De motorfiets heeft toch niet (haast) op zijn kant gelegen of dat er lucht kan worden aangezogen? Een oude leiding dat tegen een trillend deel aangelegd werd, heb ik wel eens gelezen. Goed, als het zo veel lucht zou zijn dan kan je dat bij open reservoir ook gewoon zien ontsnappen in heldere vloeistof als je de motor iets schuin houdt en steeds blijft knijpen. Aan de andere kant: je kan op het geluidje van knarsende en piepende belletjes afgaan en hoeft dan het deksel er niet weer af te halen. Het duurt wel echt heel lang voordat je een kleine hoeveelheid lucht zal hebben weg gedrukt. Plus, het kan inderdaad het ingevette rubber zijn achter de hevel.

Wat ik als bekend beschouw dat is dat je op het juiste moment terugschakelt, zoals bij vrijwel stilstand en dat je vaak beter kan terugschakelen, bij al te langzaam rijden of stilstand, wanneer je de koppeling een beetje laat opkomen tot het punt van wegrijden maar nog niet gaan. Een beetje omgekeerde reactie dus.

 
Geplaatst : 18 juni 2019 17:48
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Ik weet niet hoe/wat. Heb je de koppelingsplaten eerst, een paar uur, in de olie gelegd om te zwellen en goed gesmeerd te worden? Daarna het "moment" van aandraaien gerespecteerd?

 
Geplaatst : 20 juni 2019 22:00
Deel: