Ploffen stotteren b...
 
Meldingen
Alles wissen

Ploffen stotteren bij gas los

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
14 Bekeken
(@kirilldr650)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Goedenmiddag,

Mijn Suzuki DR650 kampt met een probleem: als ik mn gas los laat en de motor laat uitrollen gaat dat niet in een soepele beweging. De motor ploft her en der gepaard met wat roffels (ofzo) waarbij de motor "inhoud" en bokt. Ook stationair lijkt het alsof ie wel erg vaak misfired en slaat vaak af. Bij gewoon rijden/accelereren heb ik nergens last van.. Motorblok komt net van de revisie en ging zo'n 600 km vlekkeloos. Ik dacht eerst dat het wat te maken had met het warme weer, maar nu het wat koeler is gebeurt het weer. Kunnen de kleppen weer ontregelt zijn, of klinkt het meer als een verouderd/defect in de ontsteking of vervuilde dingen in de carburateur? Alvast bedankt, ik weet me even geen raad!

 
Geplaatst : 6 juni 2019 16:35
(@roadrash)
Berichten: 165
Estimable Member Admin
 

Hallo en welkom op het forum,

Lastig probleem. Kan zowel ontsteking zijn als carburateur. Maar ik vermoed een carburatieprobleem met brandstofgebrek.
Meer kan ik er zo niet van maken.

 
Geplaatst : 6 juni 2019 20:30
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Er zit een klein brandstof filter voor de carburator en dat is altijd de moeite van het nakijken waard. De motor bokt immers dus bij knal of plof (erger dan normaal is) te weinig benzine en als een banaan wanneer er weer wat komt. Het filtertje zit in het metalen buisje wat in de carburateur gaat. Om deze verstoppingen te voorkomen kan je een benzinefilter aan de benzineslang monteren.

De motor loop bij ontwerp arm, bij hoog vacuum, dus daarom altijd al wat lawaaierig als het gas dicht gedraaid wordt. Je kan kijken of de afstelling armer of rijker moet door de air-mixture schroef te gebruiken, deze CO2 afstelling heb je ook nodig wanneer je in de bergen rijdt of juist op zee niveau of daar onder. De mengselschroef is af fabriek voorzien van een kapje en schijnt naar verluidt verdiept te zijn geplaatst. Uit draaien is rijker en in principe dient het ervoor om ijle lucht te compenseren met meer benzine. Bij een onbegrensde schroef (meestal kan je maar 3/4 slag draaien) mag je de schroef heel voorzichtig helemaal indraaien want de zitting is altijd breekbaar, anderhalve slag uitdraaien en dan afstellen volgens het onderstaand recept.

After the engine is thoroughly warmed up, not just a trip around the block, leave the bike running and and screw it out ward (counter clockwise) until it gets rough. Now start screwing it clockwise until it smooths out and keep going until it just starts to get a bit rough. Back it out until it is smooth, then about 1/8th of a turn further out. You should be good.

Er is natuurlijk nog een probleem met deze geweldige alles kunnende motorfiets, de sproeiernaald is een klein model en die zou vervuild kunnen zijn.

Verder raad ik aan om, op enige afstand, te ruiken of de uitlaat naar benzine gaat ruiken: choke zit misschien vast of vlotter in de carburator die is gezonken (float hoogte controleren of visuele inspectie van het doorschijnende drijvertje) én wees verdacht op vacuum lek zoals bij de uitlaat headers (uitlaat even dicht laten houden en goed kijken) of de boots waar de carburator tussen hangt sluiten niet goed. Voor het laatste spuit je bij regelmatig lopende motor wat nat brandbare spray tegen de naden en luister je of het toerental hoger gaat. Je kan deodorant gebruiken of remmenreiniger of aanstekergas, allemaal even gevaarlijk. Goed voelen is makkelijker en rubber insulatoren of klemmen worden vaak te lang hergebruikt omdat ze duur zijn of niet leverbaar, gebreken er aan worden dan duidelijk waarneembaar.

Voor wat ik zei over de float hoogte: je kan de carburator aftappen met een aftapschroef, die meestal naar het benedenste punt wijst. Er zit denk ik een slang onderaan de carburator. Nu vang je de benzine op in een glazen pot en je kan zien of er water in gezeten heeft. Dan zou je een doorzichtig slangetje kunnen aansluiten die je omhoog voert. In de servicehandleiding staat hoe je de float hoogte verder controleert en wat het vloeistof niveau moet zijn. Ik ben nog geen halve monteur en heb wel eens gelezen "op het metaal zit een streepje" en dan "zo ver is het boven of onder deze streep." Zo duurt het leren wel lang. Ik hoop dat er iets bij staat waarmee je zelf aan de slag kan. Welkom op het forum

https://drriders.com/fuel-mixture-help-t1252.html?

sid=00154ac019e3dcf4ebf645b7ad771b1c

en

http://dr650-mods-reviews-tips.sportsontheweb.net/

 
Geplaatst : 6 juni 2019 20:56
(@kirilldr650)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Zeer bedankt voor deze uitgebreide informatie! Ik ga er eens mee aan de slag!

 
Geplaatst : 6 juni 2019 22:38
Deel: