Revisie uitlaat Hon...
 
Meldingen
Alles wissen

Revisie uitlaat Honda CB seven fifty 2003

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
6 Bekeken
(@regali)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Ik heb een rammelende uitlaat van mijn Honda CB seven fifty 2003. Waarschijnlijk is iets in de inwendige demper losgeraakt. Nu ben ik naar mijn reguliere motorzaak geweest en zij geven aan dat reparatie niet mogelijk is. Het enige wat aangeven is om de originele demper aan de onderzijde open te slijpen en op goed geluk te kijken om het rammelende deel vast te zetten of om de complete uitlaat te vervangen door een 4 in 1 (is nu 4 in 2). Beide opties spreken mij niet aan aangezien ik de originele uitlaat wil behouden en deze niet wil laten molesteren.

Is het mogelijk om bv het afdekplaatje aan het uiteinde van de demper te verwijderen en het binnenwerk te vervangen/reviseren?

Kan iemand mij voorzien van advies of mogelijkerwijs een adres geven waar ik de revisie uit kan laten voeren.

Alvast bedankt voor je reactie.

 

 
Geplaatst : 4 mei 2019 17:45
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Hé hallo,

De uitlaat kan waarschijnlijk niet uit elkaar en wordt als één geheel verkocht. Aan de vele klinken die je rond het gat ziet, zit een laatste pijp. Weghalen daarvan of van het plaatje geeft alleen een bak rauwe herrie, het is verboden en je gaat daarmee niet veel verder de demper inkijken. Een voorlaatste pijp of demper buis met wat gaten, zit meestal vast met een boutje aan de wielkant, wat dan in een uitsparing zit maar bij foto's van deze demper ontbreekt dat. Die bracket zou vast gelast kunnen zijn en nu los zitten. Je weet: roest zit eerst aan de vochtige binnenkant.

Open slijpen en weer dicht lassen zal erg moeilijk worden omdat standaard dempers en ook de bochten of buizen allemaal dubbelwandig zijn. Desondanks is het in sommige gevallen mogelijk om een deuk in de uitlaat te slaan waar er iets los zit. Hoe en wat zal bij uitlaten en collectoren telkens verschillen en er is eerst grondig onderzoek naar de oorzaak nodig.

Je kan in de uitlaat kijken. Bij de ondergaande zon had ik een verrassend goede inkijk en zag ik precies de wat dieper gelegen scheidingswand waar bij mij twee pijpen doorheen gingen en eindigden. Je kan zo allicht zien of er daar iets verroest is en of een daar eindigende pijp scheef zit. Het is overal anders maar verwacht geen ingewikkelde constructies. Meestal een aantal korte pijpen die niet uitkomen daar waar de volgende beginnen. Een video endoscoop inbrengen is een mogelijkheid om meer te zien voorbij die eerste scheidingswand. Er zal dan ruimte moeten zijn om deze in die pijpen te steken, die dus per definitie anders georiënteerd zullen zijn. Goedkopere endoscopen zijn niet bruikbaar dus zoek daarvoor dan een werkplaats. Je zal met een koker van huishoudrollen aan het oor bij werkende motor of wanneer een ander de motor beweegt het losse onderdeel kunnen lokaliseren. Op merk gebonden forums weten leden misschien wat er daar zit.

Kleine losse voorwerpjes kan je er misschien uit hengelen of vastleggen met een sterk magneetje en als het een groter iets betreft, wat nog door de bocht past dan kan de uitlaat misschien worden losgehaald en geschud. Sterke magneten zijn neodymium, zoals er twee in Harde schijven worden toegepast. Ze zijn heel gevaarlijk sterk. Je kan je er aan verwonden. Ook trekken ze op afstand nog metaal aan. Let wel hierop: bij hitte verliezen zij vrijwel alle aantrekkingskracht. Een deels los gekomen onderdeel zou daarmee best wel eens minder kunnen rammelen.

De uitlaat kan een rammelend geluid maken, anders dan aan de andere kant, wanneer er bij de header een lek zit. Dit verraad zich meestal bij het even dicht houden van de uitlaat. Ik weet niet het kennis en inzicht niveau en evenmin weten we hoe het rammelt. Sommige zaken moeten gewoon uitrammelen.

Zelf heb ik twee jaar geleden enorm zitten slijpen aan de tussenwanden want dat is keihard plaatmateriaal en bij mij kon het eindstuk van de uitlaat er vanaf waardoor het binnen handbereik kwam. Dat is nog een reden om het op zijn beloop te laten. Een adres voor uitlaatrevisie kan ik jou niet geven en zal het best bij jou in de omgeving zijn. Het enige wat ik mij (ook) afvraag dat is "hoe dan verder?" Alles zou er met veel moeite uit geboord en gezaagd worden en wat moet er dan weer in aangebracht worden? Ondertussen heb je geen goedgekeurde uitlaat meer.

 
Geplaatst : 5 mei 2019 00:23
Deel: