Komt niet vaak voor maar vandaag dan toch een defect. Kom na mijn werk bij de motorfiets en wat zie ik daar :o. Een druppeltje olie onder de motorfiets bij het achterwiel. En dat al naar 45.000 km !
Na inspectie blijkt dit van de onderzijde van het "scharnierpunt" van de cardan te komen. (Zie onderstaande foto, die ik heb "geleend" van een andere site.)
[attachment=0:3ds6ml7l]cardan-2.jpg[/attachment:3ds6ml7l]
Hmm, dat kan een duur grapje worden. Direct doorgegaan naar de dealer waar de hoofdmonteur een kijkje heeft genomen.
Inderdaad lekkage cardan, kan mee gereden worden maar moet binnenkort worden verholpen. Naar verwachting de keering van de cardan bij het blok. Komt wel eens voor. Achterbrug moet er uit maar blok kan blijven zitten. Inschatting schade; ongeveer 250 euro. Dat is een meevaller bij een tegenvaller. Motor maar daargelaten en is komende week weer klaar. Hopelijk geen tegenvallers tijdens het sleutelen.
PB.
daar ben je lekker klaar mee π
45.000km.. Beschadigd bij montage zou je haast denken.
Is niet merkgebonden, dit soort reparaties, heeft meer te maken met de kwaliteit van bepaalde onderdelen van toeleveranciers.
Zo'n oliekeerring in dit geval, zal wel weer gemaakt zijn in een of ander Jappiejoepieland en dan is kwaliteit ver te zoeken.
Voorbeeld:
Wiellager met naaf vervangen van een moderne auto, 20000 km later maakt het lager alweer lawaai, SKF , is weer vervangen voor een nieuwe, ook SKF komt uit Jappiejoepieland.
in het geval van deze BMW gaan we dus de leverancier van olie keerringen de schuld geven.
Dat is weer jammer als er iets kapot gaat. Hopelijk is het snel weer opgelost!
Het is niet kapot hoor, er wordt gesproken over een druppeltje, druppel is geen defect.
@Rudyhadee wrote:
Het is niet kapot hoor, er wordt gesproken over een druppeltje, druppel is geen defect.
Maar een druppeltje betekend dat er lekkage is. En een lekkage hoort niet. Dus is er toch een reparatie nodig.
Hoor toch wel vaker over lekkende cardanassen of kapot gelopen cardanlagers, dit bij kilometerstanden wanneer ik mijn ketting en tandwielen moet vervangen.
Doe mij maar een setje ketting en tandwielen, goed te controleren en lekker met de verhoudingen spelen.
Alles weer OK. π
Materiaalkosten
Dichtring 10,41 euri.
Afdichtring 0,38 euri.
Afdichtring 0,28 euri.
Cardanolie (longlife 75W-90) 18,80 euri
Totaal 29,87 euri (ex BTW).
O ja, en nog wat sleutelen (cardan en achterbrug uit/inbouwen).
@Pietje bel wrote:
Alles weer OK. π
Materiaalkosten
Dichtring 10,41 euri.
Afdichtring 0,38 euri.
Afdichtring 0,28 euri.
Cardanolie (longlife 75W-90) 18,80 euri
Totaal 29,87 euri (ex BTW).O ja, en nog wat sleutelen (cardan en achterbrug uit/inbouwen).
Valt weer reuze mee dus!!