koppelingstelschroe...
 
Meldingen
Alles wissen

koppelingstelschroef zzr600D

10 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
39 Bekeken
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Hallo,

Hier weer een uitdaging.

Bij mijn kawa is mijn koppelingskabel gebroken, ik een nieuwe kabel besteld en blijkt dat die niet in de stelschroef past. Ik een mail gestuurd naar die site, krijg ik als antwoord dat de kabel goed is en ik een andere stelschroef moet hebben, die ik nu heb zou niet origineel zijn.

Ze wilden wel helpen zoeken, maar dan moesten ze maten hebben. Ik gemeten en krijg ik als antwoord dat ze er een gevonden hebben, maar niet helemaal past en dat die wel een beetje  open te buigen is.....

Dus dan is dit ook geen originele!

 

Mijn vraag is nu, waar kan ik terug zien welke onderdelen ik moet bestellen die wel passen?

 
Geplaatst : 30 april 2020 20:53
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Ik hoopte al op wat uitdaging. 2:/< Specifieke onderdelen vind je op het fiche of gewoon "parts list" genoemd. Vroeger waren het kleine dia's. Hier zie je aan de hand van catalogus nummers de onderdeel nummers en die kan je zoeken op Internet, bijvoorbeeld eBay als het voor meer motorfietsen gebruikt wordt. Daar zie je in Advertenties vaak alle mogelijke modellen, waar zo een onderdeeltje op past, genoemd worden.

Uw motor heeft een meer bekende handelsnaam als ZX600D1. Dit en en de familie ZZR600 heb ik daarmee gevonden bij CMSNL, in de polder. De D1 kan ook uit Canada zijn maar altijd het modeljaar 1990 en ik weet niet of die daarna dan gecontinueerd is want dan wordt het modeljaar niet aangepast. Hier is de link naar de afbeelding van de groep "Handlebar" en het is CMSNL nummer 92009, eventueel met boutje 92015A. Klik verder en je ziet een afbeelding, het onderdeel nummer of eventueel vervangend onderdeel nummers en ook een link naar toepasbare modellen. https://www.cmsnl.com/kawasaki-zx600d1-zzr600-1990-europe-uk-fr-ar-fg-gr-it-nr-sd-sp-st_model12843/partslist/F2310.html

Voor wat betreft gewoon het vergelijken heb ik al wel iets gezien op YouTube. Onderzoek eens of jou Ninja misschien een ander stuur heeft of alleen een andere hevel houder. Dit zou 13091A, dus deze: https://www.cmsnl.com/kawasaki-zx600d1-zzr600-1990-europe-uk-fr-ar-fg-gr-it-nr-sd-sp-st_model12843/holder-clutch-lever_130911652/ moeten zijn. Houd rekening met betaalkosten, BTW, administratie en verzendkosten als je ergens wat bestelt. eBay.com (let op .com) is voor zo een klein iets daarom de moeite van het onderzoeken waard maar uit China komt het dan na een maand pas. Even iets knutselen in dat geval.

 
Geplaatst : 1 mei 2020 04:15
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Dank je voor je uitgebreide antwoord.

Het gaat om een Kawasaki ZZR600D van 1992 en niet een Ninja.

Zijn ook de maten voor de stelschroef ergens te zien?

Ik wil graag weten wat er niet goed is , misschien zat er al een andere stelschroef op mijn motor

 
Geplaatst : 1 mei 2020 11:36
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Lees op Wikipedia en er staat voor dit model:

1990–2002

The first generation ZZR600 (ZX-6 Ninja in different continents/markets) was updated in 1993 with lighter and bigger valves and intake-exhaust ducts, more permanence in the cams timing, lighter pistons, ram air. The two parts chassis (aluminium frame and steel sub-frame) changed to a one piece full aluminium chassis, and aesthetic changes.

ZX600D heb ik zelfs gelezen en ZX6R voor Amerikaanse. Een beetje verwarrend als er verschillende benamingen worden gebruikt en onderdelen overal vandaan kunnen komen maar je kent nu de weg. Maten van schroefdraad staan in de service manual. Ik begrijp dat het de ontvanger is welke niet rond de kabel past. De reparatie handleiding zal die informatie denk ik niet bevatten. Daarvoor kan beter op een merken/model forum gevraagd worden. Heeft u niets afwijkends kunnen zien, vergeleken met andere modellen? Ligt het niet aan het metalen hoedje wat misschien over het uiteinde van de kabel zit? Stelschroeven op zich, hoeven natuurlijk niet snel te worden vervangen maar dat kan misschien na een andere kabel te gaan gebruiken.

Van op afstand gekochte artikelen heb je terugzend garantie binnen 14 dagen, altijd in overleg met de verkoper. Een door jou te bestellen kabel moet in principe het modelnummer hebben wat je hebt kunnen vinden. Dat staat altijd op de verpakking en als het een ander nummer heeft wat niet tot deze fiets is te herleiden of geen nummer dan verkochten ze op eigen inzicht, "buigen" vond ik ook al zo raar, wie komt daar nou mee. Zij keken daar misschien alleen naar de lengte. Dus heeft het niet het onderdeel nummer of alternatieve nummers, die je bij CMSNL op de site zal kunnen vinden dan is het op hun verantwoording toegestuurd en zou ik ook verzendkosten terugvragen.

Vervolgens maar naar de Kawasaki dealer. Je hebt ook kans dat zij een nieuwer kabeltje leveren. Graag gedaan en succes

 

 
Geplaatst : 1 mei 2020 17:13
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

De zzr600 is UK.

De ninja is US.

Dit zijn toch  niet precies dezelfde monteren? Waarom zouden ze dan twee benamingen hebben?

Wat ik nu denk is dat ik een kabel voor de ninja heb. Dan zit er blijkbaar verschil in de dikte van de kabel tussen deze motoren.

 
Geplaatst : 3 mei 2020 12:03
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Monteren had motoren moeten zijn

 
Geplaatst : 3 mei 2020 12:45
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Het verschil kan zijn de mijlen in plaats van kilometers prominenter op de teller en voor de dampen slangen die vanaf de nek van de tank naar de intake gaan en overloop naar een container met actieve kool, waar eveneens zo een vacuum slang vandaan komt. Als de tekeningen de zelfde zijn voor meerdere modellen dan is het overwegend gelijk en er wordt daar dan in bijgeschreven tekst verwezen naar bepaalde modellen bij waar het afwijkt en uniek is. In de service manual staan eveneens dergelijke tekeningen en deze zijn via Via wel te downloaden.

Ik heb bij de onderdelen van CMSNL een foto gezien van de stelschroef, dit zal hem wel zijn want dat onderdeel wordt gebruikt op heel veel motoren, ze kunnen niet eens de hele lijst laten zien. Verkopers op eBay.com geven vaak uitgebreide opgave van maten dus daar zou ik het anders zoeken.

 
Geplaatst : 3 mei 2020 21:31
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Heb ik bij cms die stelschroef besteld, krijg ik dezelfde als die ik al heb, dus past nog niet ? 

 
Geplaatst : 7 mei 2020 18:30
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Ik heb nu een andere kabel die wel past, origineel van cmsnl.

Maar uiteraard weer een paar vragen. Alles volgens wphb gedaan

De schroef op mijn hendel 1 tot 5 staat erop, zie ik alleen op een foto op 1 staan, dus ik ook op 1 gezet. Maar waar is deze schroef voor?

WPHB zegt dat tussen de stelschroef en vergrendelingsmoer zou 5 a 6 mm zijn, dus hier heb ik nu 5mm in

en dan aan de onderkant van de kabel de kabel strak trekken zodat 2 a 3 mm vrije slag ontstaat en moeren tegen de beugel aandraaien.

nu zou tussen de ontgrendelingshendel (onder) en de kabel 80 a 90 graden moeten zitten, er zit nu 100 a 110 graden. en de moer zit aan het einde van het schroefdraad.

 

Wat gaat hier mis?

 
Geplaatst : 22 mei 2020 19:56
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Hallo, Ik begrijp niet hoe je dat hebt maar ik heb ook laten doorschemeren dat een bezoek aan de dealer veel onzekerheden had kunnen wegnemen. Geeft niet we proberen jou verder te helpen. De 1 t/m 5 stelschroef brengt de handle wat dichterbij het stuur. Dat is voor mensen met korte vingers. Wordt de koppeling dan niet minder ver opgetrokken? Inderdaad tot heel veel minder bij vier standen verder maar met minder vrij spel in de kabel is dit bij sommige motorfietsen niet direct een probleem want vooral sportieve motoren schakelen met minder koppelen ook. Anders is er iets dat ik nog niet weet, komt de hevel niet ook tegen verschillende soorten handvatten aan? Op de laagste stand is er haast geen actie meer. Voor mij is de enige keuze 1 of 5 dat zou ik dan even moeten zien. De handles zijn op veel Kawasaki's de zelfde...

Als installeren niet in de omgekeerde volgorde is, kijk dan de YouTube video's, voor of je daar kan zien wat jij niet doet. Zoek bijvoorbeeld "Kawasaki" "clutch" "cable" en vind bijvoorbeeld deze:

 
Geplaatst : 22 mei 2020 20:32
Deel: