Nooit meer een lekk...
 
Notifications
Clear all

Nooit meer een lekke band???  

  RSS
(@motorijder)
Vertrouwd lid

Mede motorrijders,

 

Nu ik punaise in mijn band heb, dacht ik dat wordt een nieuwe band (ik weet niet of dat te repareren is en verantwoord is om te repareren).

Is op internet gaan kijken en vond ik het volgende

https://www.ride-on.com/nl/support/bandensoorten/motor-formule

Iemand hier ervaring mee?

 

Citaat
Geplaatst : 25 april 2020 20:27
(@iemand)
Reputabel lid

Dat heb ik gebruikt, nu 5.000 km en drie jaar. Terwijl ik binnenbanden heb en het daarbij minder effectief schijnt te zijn en minder zou kunnen helpen tegen klapband. Ik geloof in twee dingen die dat middel belooft te doen; dynamisch balanceren van het wiel dicht bij waar dit het meest uitmaakt, de omtrek en het midden. Ik heb veel loden gewichten er daarom vanaf gehaald én het sneller zien dat je een lekke band hebt gekregen want in dat geval zullen de band en de vloer gekleurde plekken te zien geven.

Het ventiel is trouwens de belangrijkste oorzaak van leeglopende banden dus gebruik een goed ventiel dopje wat je stevig vast draait en controleer of de motor altijd even gemakkelijk rolt voordat je weg rijdt. Maar ik heb wel eens een lek met een dergelijk middeltje ontdekt. Die vloeistof leek te blijven komen dus dat vloeibare groene product heeft het lek dan niet gedicht.

Wat ik dus niet meer geloof, dat is dat er sterke vezels in zitten die daardoor zelfs grote gaten zouden kunnen dichten maar specifiek het Ride-On gaat wel een gel laag vormen (na een voorgeschreven lange rit te maken), wat natuurlijk effectief op het loopvlak de kleinere wel kan dichthouden. In de vloeistof zijn totaal geen vezeltjes te zien. Deze review bespaart jou in ieder geval het weer hoeven bij te komen van verbazing.

Op YouTube heb ik een video gezien van een MotoPort vestiging waar ze een band opnieuw van de motor af gehaald hebben en de gel bleef er bovenin zitten, daardoor vertrouw ik er op dat de monteur jou niet veel meer zal berekenen wanneer je deze een grote lepel geeft en ik neem mijn binnenbanden hopelijk een keer mee in nieuwe banden dus ik zie het al helemaal niet meer terug.

Het schijnt te kunnen helpen om warmte van de band af te voeren en voor lager benzineverbruik of hoe dan ook vooral een langere levensduur van de band. Dat is even moeilijk te controleren en niet te bewijzen omdat er allerlei andere dingen meespelen zoals bandenspanning, uitharding van het rubber en gebruiksomstandigheden. Ik geef zo een vierhonderd euro uit voor nieuwe banden en dat kost ongeveer een dag, dus zou het Ride-On er altijd weer in doen. Nog maar niet te spreken over wat iets meer veiligheid zal opleveren.

Deze kleine gaatjes, zoals van prikkers, kunnen ze bij de dealer weer repareren. Wel even wegkijken, want ze boren deze eerst groter, om ruimte te maken voor een plugje. Dit werkt even goed als een fietsband plakken en zoals gezegd kan je wat vaker testen of je de motorfiets met de duimen kan laten rollen. Visueel inspecteren is toch al "verplicht." Ik zou Ride-On, nog steeds gaan toepassen wanneer deze banden aan vervanging toe zijn. Dus bij nieuwe band en een gevulkaniseerde band droog houden. Tot volgende groet. Alfred

ReageerCitaat
Geplaatst : 26 april 2020 00:54
Share:
Menu