victoria kr20 ontst...
 
Notifications
Clear all

victoria kr20 ontstekings dynamo  

  RSS
 siem
(@siem)
Nieuw lid

heey mensen ik heb een vraag en hoop dat iemand van jullie mij ermee kan helpen. ik ben zelf een victoria kr20 aan het restaureren uit het jaar 1936 en ik kom er niet goed uit hoe de ontsteking werkt ik zie wel een paar dingen die ik herken en snap maar niet alles is duidelijk voor mij. ik hoop dat iemand van jullie aan de hand van de bijgevoegde foto's mij wil uitleggen hoe het precies werkt en wat alle componenten doen. (de fotos vormen samen de ontsteking en generator de spoel die op link1 te zien is zit aan de krukas en draait door het midden van de schijf te zien op link 2)

https://1drv.ms/u/s!Atw_lImnF_D4nSXoKeR0R67y2odB?e=uWsQse

https://1drv.ms/u/s!Atw_lImnF_D4nSQtC4bnoEsStuw3?e=g9KTxV

Citaat
Geplaatst : 7 mei 2020 15:23
(@kawasjakie)
Nobel lid

Aan de onderdelen te zien is dit een conventionele ontsteking. Het draaiende vliegwiel heeft een spoel met magneet die een spanning opwekt. Deze spanning laat een electrische stroom lopen door de contactpunten via de primaire spoel van de bobine naar massa. Op het moment dat de contactpunten openen valt deze stroom weg en genereert door inductie een hoge spanning in de secundaire spoel van de bobine. Deze stroom loopt via de electrode van de bougie en geeft daar een vonk.

over de contactpunten staat parallel een condensator die inbranden van de contacten vermindert/voorkomt en een steviger vonk bewerkt door het sneller wegvallen van de primaire lading van de bobine. Moment van openen van de contactpunten is ontstekingstijdstip. 

ReageerCitaat
Geplaatst : 10 mei 2020 17:01
Share:
Menu