Carterdeksel GS850 ...
 
Meldingen
Alles wissen

Carterdeksel GS850 vol olie

(@walker91)
Nieuw lid

Hallo allemaal,

Ik ondervind al langere tijd problemen met het bijladen van mijn accu van m'n Suzuki GS850 uit 1979. Een maand geleden was het zo kritiek dat ik stil kwam te staan, de accu was volledig leeg. Een vriend met veel motorkennis heeft toen de boel doorgemeten en kwam tot de conclusie dat de dynamo kapot was. Mijn eerste sleutelklusje diende zich aan; dit wilde ik zelf doen.

Via de aftermarket heb ik een nieuwe dynamo besteld die geschikt zou moeten zijn voor de GS850. Toen ik het carterdeksel los draaide kwam er een grote hoeveelheid olie uit. Ik dacht dat dit normaal was, dus dynamo verwisseld, alles weer aangesloten, oliefilter en olie vernieuwd en rijden maar. In het volste vertrouwen dat de boel nu fatsoenlijk zou opladen, een multimeter had ik niet. Hij deed het perfect, totdat ik na 2 uur rijden volledig stil kwam te staan en met behulp van een passerende auto met startkabels ben thuis gekomen. 

Toen heb ik toch maar een multimeter besteld, en kwam ik erachter dat er tussen de  verschillende gele draden van de dynamo slechts 22 volt wisselspanning stond, terwijl dit volgens mijn werkplaatshandboek minimaal 75 volt wisselspanning moet zijn. De accu gaf dan ook maar 12,4 volt aan.

Na beraad met mijn vriend-met-kennis besloten het carterdeksel nogmaals los te maken om de rotor helemaal schoon te maken, en toen kwam er weer ongeveer 2 liter motorolie uit het deksel gelopen. Overal op internet vind ik dat er slechts een beetje olie uit kan komen, dus hier is duidelijk iets mis. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Want ik weet na genoeg zeker dat dit de reden is dat de accu niet bij laadt. Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft!

Citeren
Topic starter Geplaatst : 15 juni 2022 19:15
Onderwerp trefwoorden
(@iemand)
Reputabel lid

Beste Walker91, Toepasselijke naam. Welkom op het gezelligste motorforum!

Eerst dat wat misschien het meeste steekt, De dynamo's van deze motoren zitten in het carter en je opent een carter deksel, dus wanneer je geleerd hebt dat er maar weinig olie uit zal komen dan geldt dat voor een motorfiets die op plankjes werd gezet en in de versnelling op de zijstander staat om er makkelijk bij te kunnen. De reden dat een dynamo kapot gaat is dan ook vaak dat de olie gedurende vele jaren, vaak lang, te heet geweest is. De isolatie van die koperdraden kan maar zo veel hebben en de maximale levensduur ervan lijkt te zijn bereikt.

Meet de nieuwe dynamo goed door. Voor de zekerheid is hier de handleiding die ik heb bewaard voor een andere Japanse motor:

1. Trek de plug langzaam maar zeker van de r/r af terwijl je de grendel van de stekker indrukt. Plaats de multimeter in een lage stand om Weerstand (Ohm) te meten. Er moet dan natuurlijk wel een nog goede batterij in de multimeter zitten.

A. Controleer de weerstand tussen alle drie de gele kabels. Wanneer er een aflezing is die lager is als 0,5 Ohm of hoger als 2 Ohm, dan zal de dynamo stuk zijn.

B. Controleer de weerstand tussen het contact van iedere gele draad en het carter. Er zou geen weerstand te meten moeten zijn of het is een teken van kortsluiting met "aarde" en dus een slechte dynamo.

C. Ongeacht de resultaten van de eerdere tests, doe het volgende voor meer zekerheid en uitsluitsel. Zet de multimeter op ~ wisselspanning (AC) en ten minste 100VA. De dynamo produceert wisselspanning. Plaats de motor buiten en op de midden-bok om ongelukken te voorkomen. Maak of houdt de stekker van de r/r los. Start de motor tot dat die goed draait. Vraag, zo nodig, iemand om het gas zo ver open te draaien dat de dynamo juist zal moeten werken (3.500 toeren bijvoorbeeld) en het toerental tijdens de test precies gelijk blijft. Plaats de meter in het zelfde bereik van ~ AC 100VA. Meet opnieuw deze drie gele aansluitingen aan de stekker. Als de lezingen niet gelijk zijn of er is er één lager dan 50 Volt AC, dan is de dynamo slecht.

2. In vervolg op deze test, als de dynamo goed is, zul je de stekker van de spanning-verdeler r/r weer vast moeten maken. De accu moet goed geladen zijn, dus de multimeter moet ongeveer 13 Volt aangeven. Plaats de motor op de midden-bok en start de motor. Zet de multimeter in de stand gelijkspanning (DC) en de lage schaal, tot 20 Volt. Plaats de pennen van de meter, in goed licht, op de accu polen. Bij een meting van 15 Volt zal de r/r stuk zijn en de accu overladen. Als het voltage terugloopt, ook bij wat meer toeren, dan werkt de r/r niet goed. Voor de laatste meting is het beter om even wat in de buurt te gaan rijden en onderweg verschillende metingen te doen. Deze test wordt ook in de handleiding genoemd maar met verkeerde opgegeven waarden. Naar verluid zijn 90 procent van de laad-problemen terug te voeren naar slechte verbindingen! De volgende test sluit slechte verbindingen verder uit.

3. Nu je wat metingen hebt verricht zul je de kabels en contacten van het laad-systeem misschien nog willen controleren. Maak de stekker van de spanning-verdeler los. Richt je aandacht op de binnenkant van de stekker. Maak een rode en een zwarte hulp-kabel van ongeveer één meter. Druk het rode kabel-uiteinde voorzichtig in het rood/witte kabel gedeelte en de zwarte in het groene kabel gedeelte. Sluit de r/r opnieuw aan zodat de uiteinden van de kabels achterin de stekker gedrukt worden. Je kunt dit uitvoeren hoe je wilt, als de kabels maar zo verbonden zijn. Voer de kabels dan naar respectievelijk de rode (+) en zwarte accu polen. Wat je doet, is nog eens de verschillende verbindingen van de r/r naar de accu uitsluiten. Start de motor opnieuw en meet zoals bij de controles van punt 2. Zou de meting veel beter zijn, dan mankeert er toch wat aan de aansluitingen of kabels, iets dat veelvuldig voorkomt bij accu's. Het handboek wijst bij "troubleshooting" ook naar het hoofd-relais en de aansluitingen daarvan als eerste stap in het oplossing van problemen.

Dit is niet bedoeld als een volledige en professionele elektrische inspectie maar als een gemakkelijke manier om de vier belangrijkste componenten van het laad-systeem (dynamo. r/r, accu en bedrading) thuis te testen.

Je zit dus met een nieuwe dynamo die niet genoeg opwekt. Bij motoren van deze leeftijd is het zaak om na te gaan of de permanente magneten niet aan vervanging toe zijn of zelfs kapot. Deze worden niet opgemerkt en zitten onlosmakelijk vast aan een carterdeel, naast de spoelen van de dynamo die je hebt vervangen. Zonder deze magneten is er geen stroomopwekking in de spoelen en ze worden na vele jaren zwak. Wat je daarmee kan doen dat kan ik zo niet zeggen en ik ben geen monteur maar dat wordt dan ingrijpender. Na het controleren van aansluitingen en corrosie in of achterin stekkers en bij zekeringen en achterin zekering kastjes en zeker de accupolen en de staat waarin de accu verkeert met bewezen oplaadvermogen en voldoende lading om de lampen aan te laten blijven, meet je het voltage op de accu polen. Bij jou 12,4 Volt en dat zou betrekkelijk goed zijn in ruste maar nog niet helemaal mooi. De laadspanning is bij ieder stationair toerental standaard 14,2 Volt. Hoger zou wijzen op een kapotte regulator en de grens van het toelaatbare wordt gesteld op 15 Volt.

Regulatoren of stroomverdelers (R/R - Regulator, Rectifier) verslijten door hitte wanneer de stroomafname en het stroomaanbod niet in balans zijn, want zwaar belast of de overgebleven hoeveelheid opgewekte spanning heeft te veel kortgesloten en afgevoerd moeten worden en een gekende oorzaak van falen is gelegen in het feit dat niet alle drie gele draden van de dynamo even goed aangesloten kunnen zijn geweest en dat is ook slecht voor de dynamo. Moet de dynamo in orde zijn en de verbindingen inclusief de aarde aansluitingen (zelfs onder de bout die aan de motor of op het frame zit), dan kan je de regulator willen verdenken.

Zou je bij slechte permanente magneten met minder laadspanning doorrijden, voor gebruik op korte ritjes dan moet de motor thuis aan de druppellader, zou ik een auto starter bij mij hebben (lithium batterij powerbank) en letten op de indicatoren van de richtingaanwijzers want bij verschillende van mijn motoren was het zwakker gaan branden van deze indicatorlampjes de beste aanwijzing dat er minder spanning was.

Bij het niet kunnen gebruiken van een druppellader gaat de accu gemiddeld 5 jaar mee en dat kan aanzienlijk verkort zijn bij het deels ontladen laten wezen en als de laadstroom niet tot aan 14,2 Volt gekomen kan zijn maar ergens in de 13 Volt. De minst succesvolle ritten zijn dan bij lage temperaturen. Dat zeg ik omdat de dynamo moest worden vervangen, de accu kan dan ook z'n beste tijd alweer gehad hebben. Veelal zit er dan sulfiet op de platen en na even sterk ontladen kan het dan nog even beter gaan maar let op het lage aantal mogelijke cycli van kunnen ontladen en weer opladen. Een test van alle lampen aan, inclusief de richtingaanwijzers en het remlicht is trouwens beter dan het meten van de rust spanning, 12,8 Volt alleen, want er kan korte tijd voldoende Volt zijn maar dan direct inzakken tot een onbruikbare 12,2, 11,8 of in die richting. Een slechter wordende accu verliest ook in ruste vermogen sneller en dan is het maar een dag of nog korter voldoende.

Laat ons maar weten hoe het afloopt ter lering en schat opnieuw de economische levensduur van de GS.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 16 juni 2022 17:30
(@walker91)
Nieuw lid

Beste boodschapper,

Bedankt voor je zeer uitgebreide bericht en alle info. Excuses voor de late reactie, er is enige tijd knutselen overheen gegaan.

Wat betreft de olie in de carter; dit was gewoon logisch. Ik begreep als amateur niet dat de olie eerst afgelaten moet worden en dat daarná nog een beetje olie uit het carter kan komen. Normaalste zaak van de wereld dus, aangezien het een "natte" dynamo is.

Ik heb sinds mijn bericht nog twee nieuwe dynamos ingebouwd, waarbij de laatste eindelijk de juiste hoeveelheid wisselspanning leverde. Het bleek er aan te liggen dat ik een dynamo met 12 spoelen moest inbouwen, net als de originele dynamo. De andere twee dynamos hadden 18 spoelen, wat blijkbaar voor het probleem zorgde.

Toen was de spanningsregelaar (r/r) kapot, dit kon ik concluderen na een weerstandstest zoals in mijn wph beschreven. Dus deze vervangen, maar nu laadt de accu nog steeds niet bij.

Ik ben een beetje ten einde raad nu, geen idee meer wat het kan zijn. Kan iemand mij helpen?

Nog wat achtergrondinformatie:

-Ik meet op de rode kabel vanuit de spanningsregelaar 12,5 volt gelijkspanning

-De weerstand tussen de gele draden van de dynamo is niet gelijk(blijft wisselen tussen 10 en 20 ohm)

-Ik heb een test overbrugging gemaakt van de rode kabel van de spanningsregelaar naar de pluspool van de accu, dit maakte niks uit

-In rust meet ik 12,3 volt op de accu, met de motor stationair 11,9 volt, met 5000 rpm 12,4 volt

-Accu is vorig jaar gekocht en correct gevuld

-Het remachterlicht blijft continue branden

Hoop dat iemand me er mee kan helpen!

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 30 juli 2022 14:13
Deel: