Even voorstellen en...
 
Meldingen
Alles wissen

Even voorstellen en een vraag over het weer

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
188 Bekeken
(@daan-1991)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Goeienavond dames en heren,

Mijn naam is Daan, en ik ben in het bezit van een BMW R75/7 uit 1977 (de oude motor van mijn vader) en een Honda CBR 600 Hurricane uit 1989.

Ik heb afgelopen zomer mijn rijbewijs gehaald en dit is de eerste winter die ik als motorrijder meemaak. Qua temperatuur ervaar ik nul problemen, soms wat koude vingers. Ik rij ook nu vrijwel dagelijks op de Honda en vroeg me af: hoe glad zijn de wegen met een temperatuur van rond het vriespunt (zonder ijzel of sneeuw bedoel ik dan)?

Wanneer het 's ochtends boven het vriespunt komt, blijft de weg een beetje glinsteren van de dooi. Voor mijn gevoel rijdt het niet prettig, ik ben constant bezig met of het nou wel of niet glad is en hoe scherp ik bochten kan nemen. Ik heb er nog geen ervaring mee, dus graag zou ik willen weten of ik inderdaad veel voorzichtiger moet rijden of dat het meevalt qua gladheid. Alvast bedankt!

 
Geplaatst : 22 januari 2017 20:23
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
 

Je ligt ineens plat > het was te glad

weg heeft mooie glans > geeft grote valkans

Veel zout en pekel > roest,ergernis en gruwelijke hekel Shock

 
Geplaatst : 23 januari 2017 17:05
(@iemand)
Berichten: 494
Honorable Member
 

Hallo Daan, Rijmt het dan voorspelt het de toekomst.

Oude banden hebben niet alleen minder profiel maar zijn vaak te ver uitgehard voor nat wegdek. Dat merk je bijvoorbeeld op het kruisingsvlak. De voorband kan daar bij het afslaan een beetje grip verliezen maar met de motorfiets rechtop en een beperkte snelheid hoef je niet te vallen. Dan vervolgt het wiel zijn pad meteen wel weer. Door de koude is het rubber nog harder. Het is daarom snel behelpen. Op sites waar je banden on-line koopt kan je wel eens gebruikersbeoordelingen zien waaruit blijkt hoe de band presteert. Hier zijn het "grafieken:" https://www.banden-pneus-online.nl/motorband/metzeler/me-888-marathon-ultra/150-80-b16-tl-77-h-rf.html#test-me-888-marathon-ultra

Er zal wel allerlei vuil op de weg liggen en zout met zand gemengd maakt het er niet beter op. Kom ik bij het slipperij advies om altijd zachtjes te remmen onderaan een helling. Zie je in een staart grit liggen, kan soms ook door "opdooi" en het stuk rijden van de straat, dan is het glibberig.

Bij zo veel nieuws aan motorfietsen moet je leren om de voeten snel en goed aan de grond te zetten. Een beetje helpt het voetje erbij wel en dit vlot en foutloos kunnen helpt ook tegen de gevaarlijke crashes bij vrijwel stilstand.

Het vriest lang niet overal even hard en straks krijgen we weer grondvorst waardoor het ijs in de grond de weg kan bevriezen. Rij maar liever langzaam want de temperatuur zegt niet veel meer. In de natte maanden is het zeker niet minder oppassen als in de zomer wanneer er ergens een tankstation is. Je kan een tankstation zien, dan de snelheid aanpassen.

Zorg voor een goede afstelling van de vering, vaak is dat wanneer de motor van voren en van achteren gelijk in en uit veert. Als je vindt dat een lage (door Honda of BMW opgegeven bandenspanning) de motor onzeker doet sturen, doe er dan ietsje meer lucht in. Volgens mij is een wat hardere band beter in de winter maar wie het weet die mag het zeggen. Bij consequent kiezen voor comfort en een slap bandje kan je in ieder geval schade aan het loopvlak krijgen en de band ontwikkelt noppen. Je kan dan met de hand voelen dat de afzonderlijke delen tussen de zijwaartse profielen niet recht afslijten. De uitleg hier is dat rubber het meeste slijt daar waar het meegeeft en dat is bij de rand van het volgende profiel. Net zo is een slappe band vaak aan de linkerkant aan het verslijten en nog niet op het loopvlak. Inspecteren, uitproberen en keuzes maken dus.

Met het stationair toerental kan je, naast de keuze voor een versnelling, nog een beetje bepalen of je meer afremt op de motor of verder doorgaat. De beide uitersten zullen bij gladheid wel niet goed zijn denk ik. Groet. Boodschapper

 
Geplaatst : 24 januari 2017 02:54
Deel: