mijn eerste
 
Meldingen
Alles wissen

mijn eerste

15 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
194 Bekeken
(@allforrun)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Dag bikers,

Ben 50 jaar en wil voor het eerst een motor aanschaffen.
Kan een suzuki gsx 600 f aankopen voor enkele honderden eurootjes met nog maar 21dznd km op de teller, en steeds goed onderhouden, van 1993.
Is dit een goede keuze?
Dan nog wat vragen naar onderhoud toe, kan je veel zelf doen aan de motor, remmen, olie, batterij, etc?
als ik de motor enkele maanden aan de kant laat, wat doen jullie dan, batterij er uit en aan een soort druppellader hangen?
Moet er iets specifieks gedaan worden tijdens de winter als hij stil staat, iets met de banden, anderen?
Zie jullie raad en tips graag tegemoet.

 
Geplaatst : 16 augustus 2015 13:08
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Hoi!
Zo'n Soes kan best een leuke fiets zijn.
Olie en een filtertje kan iedereen wel, en dan het liefst voordat je em in de winterstop doet even lekker warm rijden, oude olie (en filter) eruit, verse olie erin.
Accu kan je eens in de 14- 28 dagen een paar uur aan de druppellader hangen, continue zou ik niet doen maar daar verschillen de meningen nogal over..
Liefst stallen in een droge garage, maar een beetje WD40 of iets dergelijks erover kan nooit kwaad als je em een poosje laat staan.

 
Geplaatst : 16 augustus 2015 17:14
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Moi, De Suzuki is een goede eerste - grote - motorfiets. Wel gemaakt als gemakkelijke Sport Tourer maar met 80 tot 86 paardenkrachten, zes versnellingen en een top van 225 km/u (naar de 100 in 5 seconden) nauwelijks een beginners motorfiets te noemen. Ik denk altijd ook aan de geringe stuuruitslag die sportmotoren nu eenmaal hebben maar je zult wel voor dat type gekozen hebben.

Omdat er zo veel met motoren wordt geleurd, dat deze haast niet echt goedkoop worden, zet ik vraagtekens bij de staat waarin de motor verkeert. Heeft die lang stil gestaan, verwacht dan een vervuild benzine systeem en moeilijk schakelen. Vocht komt in de motor zelf omdat deze van koud metaal is. Ik zou er iemand naar laten kijken wanneer je twijfelt.

Kettingen vragen veel aandacht en onderhoud. Olie verversen kan je zelf doen, ik koop mijn eigen olie waar ik wil en breng de oude naar de gemeentewerf. Alleen: olie is wel heel erg draden trekkend dus ververs bij windstil weer. De plug heeft kwetsbaar schroefdraad en een zachtmetalen ring. Je wilt beide voorzichtig behandelen en schoon op de zelfde manier weer terugplaatsen. Op YouTube zijn altijd wel klussende mensen te zien die toelichting geven. Zoek daar maar eens naar een type motor. Batterij en bougies idem dito. Een accu moet eigenlijk geladen zijn wanneer je gaat rijden en een goede accu zal de spanning wel een maandje bewaren. Ik heb een snellader gemaakt van een 12 Volt en 1 Amp adapter stekker met geschikte kleine klemmen er aan. Een vuistregel is dat maximale laadstroom/spanning 1/10 Ampère is van wat er voor de accu staat. Daarmee is elke niet meer bruikbare accu (12,2 Volt) binnen een half uurtje weer 12,8 Volt. Druppelladers zijn niet nodig maar een volle accu leeft het langst en een compleet leeggelopen accu zal beschadigen. Net als bij kleinere batterijen is er ook een beperkt aantal cycli van ontladen en opladen. Zeker bij koude moet je er op letten dat die goed genoeg geladen blijft. Intelligente laders nemen verder ook nog kracht terug als de accu vol is en overladen niet. Het kan zo duur zijn als je wilt. Een multimeter hoort bij de standaard uitrusting en die zijn er al vanaf 15/25 Euro.

Ander werk zoals remmerij vergt al snel speciaal gereedschap en onderhoudsmiddelen. Een half flesje hydraulische vloeistof staat bij jou op de plank oud te worden. In de garage spuiten ze de remmen schoon. Wel is het van belang dat je buiten de stad een voordelige garage zoekt, liefst eentje waar je goed uitzicht hebt op de klus en niet naar huis wordt gestuurd. On-line bandenwinkels hebben montagepartners met een grote schuur of ergens op een industrieterrein. Ga daar gewoon eens kijken of vraag aan andere motorrijders. Dat komt mij hier dan wel op kritiek te staan maar grote dealers zullen je zien aankomen en hun werk is écht niet beter! Je maakt ellende mee en ervaart arrogantie bij de grote motorzaken terwijl het uurloon daar dubbel zo hoog is.

Bij een motor hoort een droge stalling. Jammer dat er voor die stalling van mij nu een gat gaapt van drie meter diep en er een heleboel van deze dingen staan   Arrow   Arrow   Arrow       Roll

Mijn professionele stalling kost Euro 29 per maand inclusief gebruik van elektriciteit. Begin maar met zoeken. In de winter zou je inderdaad de banden iets moeten oppompen maar dat kan bij mij al niet veel verder meer. Daarom draai ik de wielen wel eens een stukje. Gebruik voor dat het winter is benzine zonder alcohol en vul de tank af (denk aan temperatuurverschil en uitzetting van vloeistof). Stabilisator toevoegen heeft dan geen enkele zin meer en kost alleen klauwen vol geld. Er zit zelfs alcohol in. De carburators hebben aftapschroeven, ze wijzen naar de onderkant en aan de drain zit al een rubber slangetje. Als je deze kleine hoeveelheid opvangt in een glazen pot dan kan je meteen zien of dat schoon is en of er condens in zat. Wat mensen wel eens doen dat is de bougies er even uit halen en wat olie in de cilinders spetteren. In Nederland kan je iedere winter, elke maand wel rijden zonder dat er zout ligt. Dat lijkt mij dan beter dan de meest moeilijke dingen doen. Anderen rijden juist alleen wanneer het in de lente weer wat warmer wordt en in dat geval of als het nog wat langer duurt, zou ik alle benzine er uit halen en de benzinepomp even zijn werk laten doen.

Ik noemde al YouTube, behalve dat daar heel veel wordt voorgedaan en uitgelegd, vind je daar ook beelden van ongelukken waar je lering uit zou kunnen trekken. Een andere mogelijkheid is dat je overal zelf achterkomt! Analyseer ze dus zodat je weet wat er mis kan gaan.

Minuut 1:40 Dit soort ongeluk gebeuren regelmatig. De motorfiets kent de bocht niet maar wil stabiel blijven en de bestuurder voelt zich machteloos. Meeste schade = een ander komt aan jou motorfiets. Meeste ongelukken = automobilisten hoeven niet op te letten en denken het recht te hebben om zelfs blind nog te rijden. Blijf in hun beide spiegels en ga niet inhalen want een langzaam rijdende auto slaat af. Ik heb een paar maal een voorwerp geraakt en ook dat valt te voorkomen wanneer je afstand houd. Fijne ritten gewenst.

 
Geplaatst : 17 augustus 2015 20:26
(@allforrun)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Bedankt voor de mooie uitvoerige reactie Boodschapper.
Het is nu even wachten op mijn nummerplaat om mijn eerste rit te kunnen maken op de bike.
Ondertussen nog een en ander opgezocht op het internet, en daaromtrent nog enkele bijkomende vragen.
Naar onderhoud en smering ketting toe:
- smeren doe je best nadat je een rit hebt gemaakt ?
- vorens te smeren eerst de ketting ontvetten, best dmv een doekje te gebruiken dat is besprenkeld met W40?
- finaal, de ketting smeren, best zoeken naar een pot vet (geen spuitbus) en de ketting dan met een borsteltje insmeren?

Wat de remmen betreft:
- je hebt buiten een hamer en een doorslag geen extra gereedschap nodig om je remblokken te vervangen indien nodig?
- hoe voel je aan dat je bijna door je remmen heen zit?

Naar rijtechniek toe.
Ikzelf ben nog van het bouwjaar dat ik met alle voertuigen mag rijden (rijbewijs stamt nog uit mijn legerdienst)
Echter is het besturen van een motorfiets mij totaal nieuw.
Daarom:
- hoe maak je indien nodig het best een noodstop?
ik las, ontkoppelen, en je voorrem inknijpen als zou je een citroen uitpersen?
- bij het normaal remmen, rechtdoor, enkel gebruik voorrem gebruiken?
- in een bocht een beetje bij remmen, enkel achterrem?
- in een bocht snel tot stilstand komen, enkel de voorrem, omdat je dan automatisch van een zij liggende houding naar een rechte houding word gedwongen?

Bochten nemen:
- je stuurt niet letterlijk, maar je verplaatst je gewicht en knie naar binnenkant van de bocht toe?
- je trekt niet aan je stuur, maar eigenlijk duw je tegen de handvaten?
- je probeert ook als je uit de bocht komt om dan gas bij te geven?
- je kijkt naar het verste punt in de bocht waardoor je de perfecte lijn volgt?

Alle andere nuttige bijkomende tips zijn meer dan welkom.

 
Geplaatst : 19 augustus 2015 09:52
(@subtoontje)
Berichten: 29
Eminent Member
 

als het met je rijervaring echt zo is als je omschrijft zou ik toch aanraden om bij een rijschool een paar lessen te nemen voor de motorbeheersing en anders zeker een groot, rustig ,lege parkeerplaats te zoeken om het gevoel te krijgen dat jij met de motor rijdt en niet de motor met jou.
Om je gerust te stellen, velen(ook ik) zijn op jouw leeftijd heropgestapt en rijden nog steeds met veel plzier.

 
Geplaatst : 19 augustus 2015 10:51
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

ik zat precies hetzelfde te denken als Subtoontje.
Wij kunnen hier wel allerlei tips en trucs vertellen, countersteering enz. maar een beetje goeie rijinstructeur kan jou in 2 lessen veel meer leren!

 
Geplaatst : 19 augustus 2015 12:38
(@allforrun)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Idd, daar had ik ook reeds aan gedacht, maar zie toch graag wat meer reacties tegemoet, waarvoor dank.

 
Geplaatst : 19 augustus 2015 12:57
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Bedankt voor de mooie uitvoerige reactie Boodschapper.
Re: ik zat dus er niet zo heel erg veel naast. Eerst maar eens veel YouTube kijken en rij-training volgen bij een leuke rijschool met goedkope interessante motorfietsen. Ze doen tegenwoordig veel aan motorbeheersing en hebben daar altijd lessen voor.

Het is nu even wachten op mijn nummerplaat om mijn eerste rit te kunnen maken op de bike.
Re: Vraagtekens, vraagtekens. De motor zal behoorlijk bokken wanneer die niet gereden heeft, als die al rijklaar is. Gebruik dikkere motorfietsolie. Ik heb Motul 5100 15W50 Probeer of de motor wel langzaam rijden wil en of de koppeling niet slipt wanneer je betrekkelijk snel van hard naar nog wat harder wilt. Een op snelheid slippende koppeling geeft geen vermogen meer. Je hebt de video nu gezien, waarbij die gast rechtdoor gaat en niet het minste stuurt. Het zal een tijdje duren voordat je veilig een bocht nemen kan op een nieuwe en iedere andere motor.

Ondertussen nog een en ander opgezocht op het internet, en daaromtrent nog enkele bijkomende vragen.
Naar onderhoud en smering ketting toe:
Re: Kettingspray is mij niet goed bevallen omdat dit vanwege de oplosmiddelen dan te vaak moet. Het best is een automatische oiler te gebruiken, deze heb je tegenwoordig met GPS en dat is heel mooi. WD40 is een "water displacer" en nuttig voor auto's. Dat dit alles zou kunnen is niet waar, dat het verschillende eigenschappen in zich verenigd is wat anders. Op YouTube zou ik zoeken naar verhalen van mensen met hun kettingen. Controleer ook altijd de slijtage in de lengte met behulp van een kam die je bij motorwinkels voor jouw type ketting kopen kan. Een gebroken ketting kan wel eens het einde van de motor betekenen omdat die alles stuk slaat.

Wat de remmen betreft:
- je hebt buiten een hamer en een doorslag geen extra gereedschap nodig om je remblokken te vervangen indien nodig?
- hoe voel je aan dat je bijna door je remmen heen zit?
Re: Als het zo makkelijk was, laat dit daar dan ook door een monteur doen... Remmen hebben meer onderhoud nodig als alleen remblokjes en remschijven. De blokjes hebben vaak markeringen (lagere treden) die je zult kunnen zien in goed licht. Van de remschijven moet je de minimale dikte opzoeken van het slijtspoor en nameten. Bij slijtage ook rondom de rand voelen voor recht zijn en geen breukjes hebben maar sommige bestaan uit delen waardoor er naden zitten. Remmen kunnen slepen en heel erg vastzitten voordat je gaat rijden. Bij goed onderhoud moet je er zelfs op verdacht zijn dat remmen niet slepen of even hangen. Als je de remmen laat onderhouden dan halen ze de klauwen er vanaf, controleren en smeren ze alles. Als je in de regen moet rijden dan heeft de vloeistof zo water opgenomen, kijk maar eens of de vloeistof al bruin en kristallijn aan het worden is. Zo ja, dan moet ook het reservoir en het return gaatje daarin schoon gemaakt worden. Ook het openen van het reservoir is iets dat beter in de garage kan gebeuren want een ander rubber hebben ze daar en de vloeistof is echt verf afbijt middel. Je moet zelfs een zeep-vochtig doekje meenemen en het werk van de monteur controleren in goed licht. Beter zeker dan sorry.

Naar rijtechniek toe.
Ikzelf ben nog van het bouwjaar dat ik met alle voertuigen mag rijden (rijbewijs stamt nog uit mijn legerdienst)
Echter is het besturen van een motorfiets mij totaal nieuw.
Re: Dit is mij bekend, mensen lieten zich in die tijd ook gebruiken als je begrijpt wat ik bedoel. Een diploma halen was na de oorlog ook niet nodig want die kreeg je dan op verzoek een jaar eerder. Dat rijbewijzen die je in het leger haalt geldig zijn in de burgermaatschappij is nieuw.

Daarom:
- hoe maak je indien nodig het best een noodstop?
ik las, ontkoppelen, en je voorrem inknijpen als zou je een citroen uitpersen?
Re: Als je de rem hevel gemakkelijk helemaal kunt in-knijpen dan zijn remmen versleten of er zit lucht in de leiding. Gegarandeerd remt de motor dan haast niet. Op de helft zal het meer moeten aanvoelen als het knijpen in een kokosnoot dan in een citrusvrucht.

- bij het normaal remmen, rechtdoor, enkel gebruik voorrem gebruiken?
- in een bocht een beetje bij remmen, enkel achterrem?
- in een bocht snel tot stilstand komen, enkel de voorrem, omdat je dan automatisch van een zij liggende houding naar een rechte houding word gedwongen?
Re: ? ? ? Maar als de motor echt een geschorst kenteken geweest is dan zult u misschien nieuwe banden moeten aanschaffen en dan rijden die zo glad als ijs op ijs. Vertrouw de voorrem meer wanneer de voorvering wat in veert, de mogelijke remkracht is dan groter.

Bochten nemen:
- je stuurt niet letterlijk, maar je verplaatst je gewicht en knie naar binnenkant van de bocht toe?
- je trekt niet aan je stuur, maar eigenlijk duw je tegen de handvaten?
- je probeert ook als je uit de bocht komt om dan gas bij te geven?
- je kijkt naar het verste punt in de bocht waardoor je de perfecte lijn volgt?
Re: Dit lijkt mij echt helemaal niet waar. Het stuur zal zo stijf zijn als een tak aan een boom bij een beetje snelheid dus het komt op allerlei vaardigheid aan maar de knie heeft er niets mee te maken behalve dat die niet ergens onder moet komen. Gas geven zal bij een motor niet nodig zijn, die wil meteen mooi rechtop en anders zijn de banden niet goed genoeg opgepompt. Het "door de bocht kijken" wordt door mij nooit niet onderschreven en ook het idee van de buitenbocht nemen niet. Volg in bochten jouw eigen idee, zolang je goed geconcentreerd blijft en niet zit te denken aan andere zaken. Bij zo hard rijden als je kunt kan je ook niet goed remmen of obstakels ontwijken, Er kan een diesel of oliespoor opduiken (let op: vooral bij benzinestations in zicht). De vering controleren en goed afstellen, in de regel moet een motor voor en achter gelijk opveren en vering wil wel eens slapper worden.

Alle andere nuttige bijkomende tips zijn meer dan welkom.
Re: Eerst rijopleiding op een lichtere standaard motorfiets en dan rijvaardigheidstraining. De rijschool zal jouw motor niet eens accepteren. Blijf praten met andere motorrijders en YouTube kijken. Een club kan allerlei doelen dienen al lijkt rijden in een groep mij veel te gevaarlijk. Groet

 
Geplaatst : 20 augustus 2015 21:34
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Wat een gewauwel weer van die Boodschapper... Kijk goed naar YouTub . Dan komt alles goed....tuurlijk....en waarom zou hij op zijn eigen motor niet bij dde rijschool mogen oefenen...laat je nakijken joh.

 
Geplaatst : 21 augustus 2015 21:10
(@subtoontje)
Berichten: 29
Eminent Member
 

Jammer voor de TS maar als ik al de onzin van die boodschapper moet gaan weerleggen moet ik ontslag nemen bij mijn baas en mijn vrouw verlaten, en dat heb ik er niet voor over, dus bij deze
Wat een onzinverhaal.

 
Geplaatst : 21 augustus 2015 22:16
(@greenbird)
Berichten: 1469
Noble Member
 

Ik ga even boodschappen halen.
Tot later.
Mr. Green

 
Geplaatst : 22 augustus 2015 22:00
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Neem voor mij eens een tube zever-saus mee?!

 
Geplaatst : 22 augustus 2015 22:56
(@subtoontje)
Berichten: 29
Eminent Member
 

en een potje kwatspasta

 
Geplaatst : 23 augustus 2015 09:15
(@greenbird)
Berichten: 1469
Noble Member
 

Neem ik meteen ook een pak lulkoek mee.
Mr. Green

 
Geplaatst : 24 augustus 2015 11:16
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Mr. Green LoL LoL die is goed GreenBird!
Iemand nog iets voor ons lijstje?

 
Geplaatst : 24 augustus 2015 14:06
Deel: