Gaten geboord in de...
 
Meldingen
Alles wissen

Gaten geboord in demper

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
163 Bekeken
(@suboltje)
Active Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Zal mij eerst voorstellen.
Ben Suboltje en rijd op dit moment een Suzuki GS450 en een GSX550, beide van 1984.
Sinds ik in beide originele dempers van de GS450 een paar gaten heb geboord omdat het geluid als van een brommer klonk (linker demper 3 gaten en rechter demper 3 gaten van elk 8mm)
begint ie nu na een maand wat te ploffen met wat gas terug, leuk natuurlijk, maar ik vraag me af of dat geplof komt van een te arm mengsel.
Nou las ik dus vorige maand op een forum dat een paar gaatjes boren in de dempers niet zo'n probleem geeft gezien een misschien een wat armer mengsel
waardoor de motor te heet wordt. Ik dacht gister toch maar even de bougie's bekijken en tot mijn verbazing slaan ze beide wit uit. Ik weet van een eerder verhaal dat de motor dan te heet wordt. Ik denk dat het dus komt van de gaten in de uitlaat. Ik bedoel, ik heb heel wat motoren gehad, of de gaten kwamen er van zelf in of ik boorde ze er in, of ik maakte zelf dempers met grote gaten, heb daar nooit problemen mee gehad en nooit op gelet. Wel heb ik een keer op een Kawasaki Z550 4 losse powerfilters op gemaakt en is mij toen geadviseerd 10% grotere hoofdsproeiers te monteren en toen heb ik hem nog laten synchroniseren.
Iemand die hier over iets kan zeggen hetzij ervaringen, tips, eenvoudige oplossing ofzo? Ik wil het eventueel zo simpel mogelijk aanpassen zonder te veel te gaan veranderen zoals grotere hoofdsproeiers, stationaire sproeiers luchtsproeiers verstellen synchroniseren etc.
Graag reakties.

Tot horens ❓


   
Citeren
(@kawasjakie)
Noble Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 2119
 

Als de motor vrijer kan in- en uitademen heeft dat direct invloed op het mengsel(bij een carburateur-blok)
Daardoor zal je ook je mengsel aan moeten passen, door andere sproeiers te monteren.


   
BeantwoordenCiteren
(@suboltje)
Active Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Dank je voor je reactie.


   
BeantwoordenCiteren
(@iemand)
Honorable Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 494
 

Leuk dat je op het forum bent, Wil je het zo simpel mogelijk houden, draai dan de (begrensde) mengsel schroef op de carburators, die voor de hoogte afstelling, naar links en dus "uit." Met een nokje is deze toegestaan om, binnen de milieueisen, één vierde tot drie vierde slag te draaien. Uit draaien is voor in de bergen, daar is minder lucht en dan zal er een rijker mengsel moeten komen. Wanneer de begrenzing van het schroefje door iemand werd weggenomen dan gelden er bepaalde regels voor het aantal malen uit en de schroef zal de zitting beschadigen wanneer die iets te stevig, tot het einde, in gedraaid word.


   
BeantwoordenCiteren
(@suboltje)
Active Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Oke, bedankt voor de reactie. Er zitten 2 vacuumcarburateurs op, ik zal kijken of daar zo'n schroef zit.


   
BeantwoordenCiteren
(@iemand)
Honorable Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 494
 

Het heet de "Pilot Screw" in het Engels. Deze is bestemd voor effect in de lage toeren. Wat ze stationair noemen kan al een verschillende kleur bougie geven en bij hoge toeren zal de motor meer tegendruk van de uitlaatgassen hebben. Blijf de bougies desondanks lezen, als ze de juiste warmtegraad hebben, want je moet geen risico nemen met hogere verbrandingstemperaturen. Het doel is dus een licht beige kleur en niet te nat of te droog. Bekijk daarvoor ook de verschillende voorbeelden die je op Internet vindt.

Vaak is de begrenzing van de schroef geen nokje maar een kapje. Nokjes slijpen ze wel eens weg en kapjes kunnen worden verwarmd (veilig verwarmd) en worden er met een puntige tang vanaf getrokken. Wat mensen zeggen die het na-ploffen en soms ook echt irritant knallen ermee hebben verholpen, is dat ze de stelschroeven zo ver open hebben gedraaid dat ze het stationair toerental moesten verlagen met de stationair knop. Dat is dus méér dan de, gemiddeld mogelijke, helft van 3/4. Ze hebben daarna het begrenzer kapje meestal weer terug gelijmd. Het is zaak om te noteren hoe ver de schroef staat en als je niet tot het einde hoeft in te draaien, hoe ver dat je deze hebt uitgedraaid.

Ja, bij de volgende gelegenheid misschien maar beter een motor kopen met passieve of actieve na-verbranding. Die klinkt van voren misschien ook naar drie keer niks maar van achteren als krachtig voortgedreven. De uitlaten van jouw klassiekers zijn van binnenuit natuurlijk flink wat ruimer geworden door de condens en de hitte en dit klinkt bepaald anders dan wat je eigenlijk wilt. Gaten boren en stukken afzagen geeft niet altijd een goed resultaat meer en de motor is al gevaarlijk zuinig afgesteld, om te voldoen aan de emissie eisen. Het recept voor een grotere sproeier of een iets andere opstelling van de sproeiers zal om deze reden wel op merken forums te vinden zijn. Dan gaat het met name om de slow jets en het toevoegen van shims.

Bij politiecontroles wordt er tegenwoordig veel op technische aspecten gelet, zo ook het geluidsniveau. Dit wordt voor ieder model anders vastgesteld, dus dan zou je voor een paar gaatjes erbij misschien wel een hele nieuwe uitlaatdemper moeten kopen omdat je het niet goed krijgt en moet laten keuren. In Duitsland heeft het opsporen van geluidsovertredingen prioriteit en kom je er niet mee weg wanneer het anders klinkt.


   
BeantwoordenCiteren
(@suboltje)
Active Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

echt bedankt voor je antwoord. Vroeger ging het eigenlijk altijd goed op dit gebied, dit is de eerste keer dat dit me overkomt, en wat heb ik gekke dingen gedaan, zelf complete dempers maken, open uitlaten, het kon me niet gek genoeg, één keer bij een motor 10% grotere sproeiers omdat ik powerfilters monteerde wegens gebrek aan een filter. Heb nu gewoon even pech, er zit niets geen stelschroef op. Ik maak de gaatjes weer dicht, dan is het probleem er ook niet meer. Op naar de nieuwe uitdaging.

Groeten


   
BeantwoordenCiteren
(@iemand)
Honorable Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 494
 

Ook voor als je in de bergen gaat rijden, de GS450 heeft waarschijnlijk wel een Pilot Screw.

Op het onderdelen fiches hier, is het nummer 5: http://www.cmsnl.com/suzuki-gs450e-1986-g_model13430/partslist/FIG-12.html#results

Misschien wil je bij deze onderdelenhandel eerst precies jouw modeljaar zoeken maar de carbs zijn waarschijnlijk de zelfde. Succes


   
BeantwoordenCiteren
(@suboltje)
Active Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Bedankt voor al deze informatie


   
BeantwoordenCiteren
Deel: