Oja, ga niet te lang naar die genoemde benzinepomp zoeken, want die zit er pas op vanaf het E type?
Kawa. Koop anders wat antieks ? Ik zou tank goed omspoelen. En je leidingen en carbs e.d. ook reinigen want die zooi kan overal inkomen,ook na het filter alles ff goed schoonmaken. Dan verse benzine er in en een flesje forte inderdaad. Als de tank verroest is moet je die behandelen want anders heb je zo weer ellende als dit...
Ja zo'n flesje kan nooit kwaad toch?
Verder zag het er schoon uit van wat ik kon zien. Ik kreeg niet het idee dat de carbs vervuild zijn, ja misschien als ik hem uit elkaar ga halen...
Eerst morgen maar eens op filter jacht. Ik weet niet of iedere zaak die zomaar op voorraad heeft, het is er wel een van 1992
En ja, benzinepomp zit inderdaad niet op het D-model
Ik heb mijn zzr600 D toevallig een maand geleden verkocht en ik verwacht dat het in de vacuum zit van de benzine kraan, om dit te testen haal je de benzine slang even van de kraan af (dikke slang waar ook een slangklem om heen zit) en dan zit er op de benzine kraan ook nog een dun slangetje die naar je blok loopt (volgens mij voor de carburateurs bij cilinder 3) als je aan dat slangetje zuigt moet er benzine uit je benzine kraan lopen. als er ook maar 1 scheurtje in dit kleine slangetje zit dan werkt de benzine kraan al niet meer.
Verder zit de tank ontluchting precies tussen je zadel als je je zadel eraf haalt zie je een slangetje vanuit je tank komen, als deze dichtklemt dan loopt de motor ook niet meer. (maar mijn ervaring is dat je hier alleen maar wat van merkt als je erg hard rijd)
test verder even je ontsteking door een bougie eruit te halen en deze tijdens het starten tegen je blok aanhouden om te kijken of die vonkt
ps. de 600D heeft geen benzine pomp (dit was pas op de E)
Even nog het vacuüm getest, dit werkt goed. Heb wel beide uiteinde van de vacuüm slang stukje ingekort. Omdat ik wel beginnende scheurtjes zag ontstaan.
Goed dat jullie dat wisten van de benzinepomp.
Transparante vellen in de benzine heet lak of in het Engels varnish. Het is bepaalde afzetting van oude benzine dat eerst aan de wand gezeten heeft en gaat niet zomaar weer weg. Door de grote gezamenlijke oppervlakte zal je er opnieuw last van krijgen. Probeer het dus op te lossen en weg te krijgen, daarmee misschien ook roestafzetting op bepaalde plekken. Een coating aanbrengen is dan niet meteen nodig maar houdt de tank wel gevuld met benzine zodat er weinig zuurstof bij komt.
Benzine conditioner is alleen maar duur en bestaat uit alcohol en alcohol. Misschien wat te kort door de bocht maar dit helpt niet meer wanneer het kwaad al is geschied. Bovendien zal er alleen maar meer lak los komen wanneer het helpt. Gemengd met gefilterde benzine kan het geen kwaad en deze zou ik dan hergebruiken.
Hoe je de, verwijderde en dichtgemaakte, tank schoon maakt zie je in allerlei video's op YouTube. Het wordt heel wat spoelen en zelfs met veel kleine voorwerpjes er bij in, daar is een grote teil voor nodig. Ontlucht de tank telkens en spoel de benzine er eerst heel goed uit want dan houd je geen bom in je beide handen en tegen je aan. Zet de benzine die je hebt niet weg in plastic wat oplost of in het open.
Nou nieuw filter en benzine erin en gaan, dacht ik.
Nou niet dus, zelfde probleem nog, das een tegenvaller. Dacht echt dat het vuil was...
Carbs vuil? Nee, eigenlijk niet denk ik. Alle 4 tegelijk en zo opeens. Zou het wat anders moeten zijn... succes
Hoe zit het eigenlijk met bougies, Ik weet dat ze voor de vonk zorgen maar doen ze verder nog wat terwijl je rijdt, of zijn ze alleen nodig voor starten?
Zou dat ook het verlies van vermogen, uitvallen van de motor en daarna niet meer starten kunnen verklaren?
Dit vraagt om onmiddellijk antwoord. Bougies geven voor iedere slag een vonkje en in veel motoren vonken ze ook nog een keer tevergeefs terwijl de andere cilinder het mengsel ontsteekt. Ze zitten dan op één spoel. Raadpleeg het boekje voor de onderhoudsinterval. Zeker als ze twee keer zo vaak vonken als iedereen dacht...
Zo lang de motor koud is zal die een te rijk mengsel krijgen en is de bougie ook ontvankelijk om nat te worden doordat die niet snel opdroogt. Die veronderstelling klopt.
Bougies "lezen" (even bekijken na gebruik) is niet overbodig wanneer de motor niet goed loopt. Ruik ook aan de uitlaat helft van de motor of je luchtjes van benzine ruikt. De mijne zal verzuipen wanneer die niet een heel sterke vonk krijgt bij het starten. Even minder dan 12,6 Volt en een tijd stilgestaan is hulpstart batterij erbij nodig hebben. Vuile bougies, zoals dat de gleuf rondom de isolator vol zit met resten kool en olie, hebben het natuurlijk moeilijker.
De bougies is één van de eerste dingen waar een monteur naar kijkt. Losdraaien mag bij een warme motor maar vast draaien alleen bij een koude motor en houdt de bougiesleutel in de hand vast vlak bij het begin van de steel, dus niet het uiteinde van de sleutel gebruiken. Motoren hebben vaak een smal alluminium kanaal, waar de bougiesleutel door moet, wat van z'n plaats kan raken of beschadigen. Gebruik dan dus een dunwandige bougiesleutel, anders hoge kosten om, na olie lekkage, de motor zo ver uit elkaar te halen dat het kokertje kan worden gerepareerd of vervangen! Het is geen luxe om de ruimte die je daar hebt bij een motorfiets te controleren of even navraag te doen en eventueel de monteurs daarop te wijzen. Een dunwandige bougiesleutel is zoals de soort pijpsleutel die in het gereedschap setje zit. Een dikwandige is met een aflopende rand, zoals je ziet bij doppen van een dopsleutel set. Klein verschil - grote gevolgen. Goed om even te bespreken. Wel controleren en tijdig de bougies vervangen maar even uitkijken wat je doet.
Dit vraagt om onmiddellijk antwoord. Bougies geven voor iedere slag een vonkje en in veel motoren vonken ze ook nog een keer tevergeefs terwijl de andere cilinder het mengsel ontsteekt. Ze zitten dan op één spoel. Raadpleeg het boekje voor de onderhoudsinterval. Zeker als ze twee keer zo vaak vonken als iedereen dacht...
Zo lang de motor koud is zal die een te rijk mengsel krijgen en is de bougie ook ontvankelijk om nat te worden doordat die niet snel opdroogt. Die veronderstelling klopt.
Bougies "lezen" (even bekijken na gebruik) is niet overbodig wanneer de motor niet goed loopt. Ruik ook aan de uitlaat helft van de motor of je luchtjes van benzine ruikt. De mijne zal verzuipen wanneer die niet een heel sterke vonk krijgt bij het starten. Even minder dan 12,6 Volt en een tijd stilgestaan is hulpstart batterij erbij nodig hebben. Vuile bougies, zoals dat de gleuf rondom de isolator vol zit met resten kool en olie, hebben het natuurlijk moeilijker.
De bougies is één van de eerste dingen waar een monteur naar kijkt. Losdraaien mag bij een warme motor maar vast draaien alleen bij een koude motor en houdt de bougiesleutel in de hand vast vlak bij het begin van de steel, dus niet het uiteinde van de sleutel gebruiken. Motoren hebben vaak een smal alluminium kanaal, waar de bougiesleutel door moet, wat van z'n plaats kan raken of beschadigen. Gebruik dan dus een dunwandige bougiesleutel, anders hoge kosten om, na olie lekkage, de motor zo ver uit elkaar te halen dat het kokertje kan worden gerepareerd of vervangen! Het is geen luxe om de ruimte die je daar hebt bij een motorfiets te controleren of even navraag te doen en eventueel de monteurs daarop te wijzen. Een dunwandige bougiesleutel is zoals de soort pijpsleutel die in het gereedschap setje zit. Een dikwandige is met een aflopende rand, zoals je ziet bij doppen van een dopsleutel set. Klein verschil - grote gevolgen. Goed om even te bespreken. Wel controleren en tijdig de bougies vervangen maar even uitkijken wat je doet.
En voordat je de bougies eruit haalt even perslucht er overheen jagen!! Zal maar vuil of steentje in de cilinder vallen....dan kan ie helemaal uit elkaar..
na slecht starten en lopen even de bougies eruit,drogen en met koperborsteltje ff lekker schoon maken zodat er een frisse vonk is en voor t starten accu controleren op z,n capaciteit.
Met de nieuwe bougies, helaas nog hetzelfde resultaat. Hij wil nog steeds niet starten
Nu heb ik een druppellader, die laadt gewoon op en zou ook aan moeten geven als de accu niet goed meer is ( C-tek XS 800). Ik heb ook een accutester, daar moet ik de EN-waarde instellen. Dus ik zoeken naar de EN-waarde op de accu, staat er niet op. Valt me toen pas op dat de accu te vullen is. (misschien daardoor ook geen EN-waarde).
Toen keek ik naar het level. Kan 2 dingen zijn of het level is veel te laag, maar als ik dan het gewicht voel dan lijkt me dat niet.Of ik lijk het level te zien, wat eigenlijk vieze zooi is.
Zou dit ook wat met mijn probleem te maken kunnen hebben, misschien dat ie te weinig capaciteit heeft?
Waarom geeft mijn druppellader dan geen fout aan?
Het gewicht van de accu wordt bepaald door het lood dat erin zit. Dat beetje water voel je niet. Wel horen de cellen min. 1cm onder te staan, dus bijvullen met gedestileerd water. Accuspanning meten, deze moet geladen en onbelast minimaal zo'n 12-12,8V zijn. Tijdens het starten mag deze spanning inzakken tot 11V, gaat hij verder naar beneden dan zal je startmotor de boel nog wel rondgooien maar krijg je aan de bougie's nog amper een vonk. Als de motor draait moet de spanning oplopen naar 14-14,5V.
oja, accutesters zijn meestal ondingen...maar met bovenstaande richtlijn moet je wel een eind komen.
als je het aandurft kun je er een autoaccu bijzetten, echter niet te lang de startmotor laten werken, en als hij aanslaat de autoaccu na een minuut loskoppelen anders brandt je de hele boel kapot
Als er nu zo weinig inzit dat er maar 1 a 2 cm in de accu zit, moet ik dan alleen gedistilleerd water gebruiken of moet er in dat geval ook nog accuzuur bij, omdat hij zo leeg is?