Inhouden na vervang...
 

Inhouden na vervangen stator  

  RSS
(@eppievu)
Nieuw lid

Ik was lekker aan het toeren met m'n gsxr 750 e van 2001 begon in te houden.

 

Gestopt en was accu leeg na het controleren van de spanning bleek dat stator redelijk afgetikt was.

Deze bij sevior laten repareren. Nu werkt alles weer accu laad rond 14v bij dus dat is perfect.

 

Alleen houd motor nu in tussen de 5000en 7000 toeren 

 

Als ik gas blijf houden trekt ie hem erdoor maar hoort niet

 

En voor me gevoel ook vermogens verlies boven in toeren. 

 

Iemand toevallig idee?

Citaat
Geplaatst : 10 september 2019 19:19
(@iemand)
Reputabel lid

Sorry voor jou pech. Ja enig idee natuurlijk wel. Er is niet steeds meer spanning bij hogere toeren maar de ontsteking vergt dan veel. Het minder goed ontsteken zorgt natuurlijk voor inhouden en vermogensverlies, daardoor kan de motor ook onverbrande gassen laten ploffen maar bij hogere toeren en op snelheid niet meteen.

Gezien de eerder klacht van de accu leeg rijden denk ik toch eerst aan minder laadstroom. De dynamo kan na 19 jaar altijd slechter zijn geworden, vaak spelen permanente magneten een rol hierin. Het vervangen kan nodig zijn gevonden en is na haast 20 jaar in ieder geval ook geen luxe. 14 Volt laadspanning is redelijk maar de regulator kan wel eens minder stroom doorlaten of de gelijkrichter die daarin zit kan falen bij hogere toeren. Kijk daarom of er ook constant laadstroom is bij stationair goed gas geven. De verbindingen in de stekker van de regulator moeten in orde zijn en er moet er daar niets gesmolten uitzien want dan waren er vonkjes door slecht contact. Dit kan funest zijn voor de dynamo. Soms heeft een vervangende stator een korte kabel en dan is er ook een verlengstekker

Veel motorfietsen willen niet rijden zoals normaal, met een lege accu. Is deze in ruste 12,7 Volt en kan je daarmee goed starten of is deze dan haast leeg? Een accu kan inwendig kortsluiten en de ene keer beter zijn dan de andere dus blijf die controleren. Bij een versleten accu is er vaak oppervlakkige spanning, dan is er één startactie mogelijk of de lampen gaan haast meteen al dimmen en uit. De acculader brengt de accu zo steeds op een net acceptabel niveau en je ziet het nauwelijks met de multimeter.

Er is een punt waar de stroom voor ontsteking kan kortsluiten en dus wegvloeien, dat is in de bobines of coils. De spoelen daarin sluiten het eerst kort als deze warm zijn en natuurlijk wanneer er meer van gevraagd wordt. De buitenkant kan in dat geval hittesporen laten zien en het kan makkelijk zijn om een falen daaraan te  ontdekken. Meestal biedt een weerstandstest voldoende uitsluitsel. Zoek daarvoor op YouTube naar "test coils with multimeter" en "motorcycle." 

Bij de bougiedoppen kan spanning overslaan. Hiervoor vernevelen ze wat water in het bougiegat bij halfdonker om dat te kunnen zien en opnieuw ook bij hogere toeren. Denk hiervoor aan de bougiekabels die langs het motorblok kunnen gaan.

Wees er op verdacht dat je een bekeuring krijgt bij het moeten stoppen op een snelweg of autoweg terwijl je verraadt dat je wist dat er iets technisch aan mankeerde.

Mijn indicatorlampjes voor de richtingaanwijzers gingen altijd uit voordat ik wist dat de accu leeg raakte. Misschien heb je deze ervaring ook maar houdt deze in de gaten. Daarna zijn het nog een beperkt aantal kilometers.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 september 2019 01:59
(@eppievu)
Nieuw lid

Bedankt voor je bericht.

Ben zelf automonteur 

Ik zal met scoop  kijken of de laadstroom constant  blijft. Ook op toeren.

 

Nog even gekeken gelijk richter/regelaar heel licht beschadigd bij het gegoten gedeelte

 

Gr elbert 

 

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 september 2019 08:06
(@iemand)
Reputabel lid

De onderdelen in een regulator zitten in rubberpasta gegoten, niet goed voor koeling zou je zeggen maar te heet zou deze niet moeten worden bij een evenwicht aan levering en verbruik. Deze dingen worden samen in een doos gegooid dus kunnen wel eens een stukje gietmetaal er vanaf hebben. Ik heb een bedrading gehad met een stekker die bij bestudering ergens nét nog tegen een contact kwam en daar, op de regulator, bijgebogen moest worden. De dynamo heeft op het oog veel windingen maar het zijn er gezamenlijk drie. Als er een contact verbreekt dan moet de spanning door twee geleverd worden. Mij is altijd verteld dat dit niet goed is voor de dynamo. Veel meer kan je niet doen. Er is een recept voor de dynamo te testen op vermogen van de drie gele draden en onverhoopt weerstand met het carter of grond. Niet meer nodig zou je zeggen maar toch geef ik maar een link naar een dergelijke uitleg:

How To Fully Troubleshoot Your Motorcycles Charging system

Een kapotte ontsteking spoel laat vaak de motor slecht starten maar inhouden tijdens het rijden komt even vaak voor. Mijn kabels tussen bougie en bobines zitten trouwens aan een soort schroeven gedraaid. Dat blijft wel zitten maar wanneer er aan de motor werd gewerkt dan kan het geen kwaad om te voelen of het op al die punten nog wel ver genoeg er op zit.

Dan verlaat ik jou met de gedachte dat de koppeling misschien slipt wanneer er andere olie in het carter werd gedaan, dus met teflon of iets dergelijks. Het "er doorheen geraken" en problemen met vermogen "hoog in toeren" doet mij denken. Groet. Alfred

ReageerCitaat
Geplaatst : 11 september 2019 17:39
(@kleinerijder)
Aktief lid

@iemand

ReageerCitaat
Geplaatst : 13 september 2019 13:31
Share:
Menu

Inloggen van Registreer aub