De fluitende motorf...
 
Notifications
Clear all

De fluitende motorfiets  

(@leons)
Nieuw lid

Hallo Forum leden,

Na ellenlange onderzoeken 🤔 en geen oplossing 🙄 stel ik nu hier maar de vraag.

Als ik verwoestend optrek met mijn gtr1000 😜 krijg ik opeens een fluitende toon
komende vanuit de kuip.

Net alsof ergens de wind door blaast. Ik dacht eerst aan een motorprobleem.

Maar met de motor uit maakt hij ook dat geluid tot ik stil sta.
Als ik aan de kilometerteller rammel veranderd het geluid.
Nou heeft iemand mij verteld het kan ook liggen aan de kilometerkabel?

Wat jullie? iemand een nieuw idee?

 

LeonS

Citaat
Topic starter Geplaatst : 8 december 2020 14:34
(@iemand)
Reputabel lid

Lachen. Is het tot je stil staat, dan is het niet de radiator dop die sist maar wilde dat toch vragen. Koeling is wel eens defect ook. De tellers hun draden of kabel zullen daar wel vlak bij zitten en langs kunnen lopen. Maar ik denk eigenlijk dat de kilometerteller kabel verkeerd gelegd is en dat, hoe dan ook, de buitenmantel gaat verdraaien tot dat het niet verder gaat en dan van de wrijving begint te piepen en te suizen. Wanneer je stopt dan krijgt de buitenmantel de gelegenheid om terug te veren of een halve slag terug te draaien en begint de uitdaging opnieuw. Oplossing is normaal onderhoud, namelijk de kabel los maken bij de teller en eerst kijken of deze nog overal even strak staat, niet uitzonderlijk lang of kort is, geen beschadiging en slijtplekken heeft of geknikt is want de buitenmantel kan verslijten, onder de juiste hoek bij de opnemer en bij de teller binnen komt en tenslotte zou de binnenkabel best een gebroken draadje kunnen hebben wat ook de buitenmantel meeneemt. Vervolgens dan meteen en daarna regelmatig, deze kabel en de opnemer smering gaan geven van lithium vet of iets dergelijks. Olie lost vet eigenlijk alweer te ver op voor gebruik in kabels. Ik heb geleerd lithium vet een beetje vloeibaar te maken met wat warmte, zodat de hele kabel van vet kan worden voorzien dat, snel na het inbrengen, weer vast wordt. Het zelfde wordt wel gedaan met een papje van pure alcohol of spiritus en zo veel mogelijk grafiet. Herhaling is in ieder geval een sleutelwoord. De opnemer zit misschien bij de as op een uiterst onhandige plaats en die overbrenging moet goed in elkaar blijven steken, eerst kan je er daarom op gokken dat het smeermiddel daar ook wel enigszins komt. Doe nog een zuinig likje vet op het staafje van de aansluiting bij de teller. Spuit niets in de teller. Hier zit de kabel op vast met een wartel van metaal maar het kan ook een nylon aansluiting zijn, die je los kan maken met een grendeltje zoals op stekkers. Kabels kunnen wel eens uit de opnemer worden genomen na het los draaien van een schroef daar en ook uit de buitenmantel worden gehaald. Als je gesmeerd hebt en met plezier er in, dan weten we meer. Succes

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 december 2020 06:12
(@iemand)
Reputabel lid

Om vollediger te zijn geef ik een video over de drie componenten; opnemer, kabel en meter. Door een boormachine op de teller kabel aan te sluiten, als die makkelijk uit de opnemer kan worden genomen en zonder het uiteinde te beschadigen met de boorkop, zou je de oorzaak misschien nog beter kunnen vinden of gemakkelijk kunnen controleren.

ReageerCitaat
Geplaatst : 9 december 2020 17:47
Share:
Menu