DR800 BIG
 
Meldingen
Alles wissen

DR800 BIG

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
8 Bekeken
(@alex1963)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Goedemiddag motorvrienden en techneuten,

Zoals veel forumleden heb ook ik een probleem met mijn dikke 1 klapper. Ik zit er al een tijd mee en zit met mijn handen in het weinige haar dak nog heb πŸ˜‰

mijn beesie wil niet meer starten, hij krijgt benzine, vonk en lucht, compressie ook goed. Carburatuer gereinigd....niks :(.Β  Β startvloeistof rechtstreeks in de inlaat gespoten, nog geen plofje niks. En het gekke, ik heb hem lopend en wel neergezet. dag later niks meer. Ik weet het effe niet meer. Zijn er techneuten die een lumineus idee hebben.

 
Geplaatst : 28 april 2021 13:49
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Je kan hier anders doof worden van de stilte dus zo stroef gaan die motorfietsen niet. Jou probleem begrijp ik, is dat als één cylinder stopt ze het geen van alle doen!

Kijk eerst in het carter en naar de olie op de pijl-stok. Benzine in het carter ruikt anders, vult behoorlijk snel het hele carter en doet de olie van de dipstick druppelen.

Dood vogeltje of aardappel in de uitlaat? Toevallig getankt onderweg en heb je het bonnetje nog?

Ik weet niet wat voor sterke vonk het is. Je kan de bobine doormeten op weerstand. De zekeringen controleren en dat er echt voldoende spanning op de accu staat, dus 12,8 Volt, met de contacten goed. De grondkabel waar die aan het motorblok en frame komt, kan roest onder deze bout hebben. De paniek knop even heen en weer doen en zo veel mogelijk bewegen tijdens het starten. Er is waarschijnlijk een krukassensor voor het juiste moment van ontsteking en deze kan onderweg stuk gegaan zijn. In het werkplaats handboek staat hoe je deze door kan meten.

Start de motor met ingetrokken koppeling, zit de koppeling hevel schakelaar goed en is de zijstander schakelaar schoon? Ik kan ook niet verklaren dat er dan wel een vonk komt.

Doe een elektratest. Dit meet de drie gele draden die van de dynamo komen en of er kortsluiting is. Inspectie van deze stekkers brengt ook wel eens iets aan het licht en de regulator kan stuk zijn.

Dynamo controleren: A) Controleer de weerstand tussen alle drie de gele kabels. Wanneer er een aflezing is die lager is als 0,5 Ohm of hoger als 2 Ohm, dan zal de dynamo stuk zijn. B) Controleer de weerstand tussen het contact van iedere gele draad en het carter. Er zou geen weerstand te meten moeten zijn of het is een teken van kortsluiting met "aarde" en dus een slechte dynamo.

 
Geplaatst : 28 april 2021 17:37
(@alex1963)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

@iemand

Bedankt nogmaals voor je reactie. Na wat meet en speurwerk heb ik het euvel gevonden.

............te lichte accu :(.Β  Bleek een te lichte accu in te zitten, toen ik hem kocht was deze accu nog net goed, maar na wat speurwerk kwam ik erachter dat er een veel krachtigere accu in hoort.

Nu start hij wel, maar legkt benzine, dus carb. maar weer nakijken.

 
Geplaatst : 3 mei 2021 13:48
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Een lager Ampere accu hoeft geen probleem te zijn maar wordt dan wel telkens verder aangesproken, is bij stilstand sneller teruggelopen naar een laag Voltage en de laadstroom is misschien wat te hoog waardoor die eerder af is. Bij niet aangesloten hebben op een druppellader is de levensduur dan zeker niet langer dan het gemiddelde van vijf jaar.

Laten we hopen dat de overloop z'n werk doet en benzine niet nu toch in het carter kan komen via de cylinder. Sluit de benzine toevoer daarom in ieder geval af, ventileer goed en kijk van luchtfilterhuis tot carter waar benzine kan zitten. De vlotter bediening of vlotterhoogte is niet goed of de naald sluit de toevoer niet af. Versleten pakking ring van de carburator kan ook dus hoef je niet eens iets verkeerd te hebben gedaan. Je zal al wel bezig zijn met de weg te volgen. Als de hoogte afstelling schroef geen beperking meer heeft en het mengsel daarmee onbeperkt armer en rijker gedraaid kan worden verniel je de zetel wanneer je deze helemaal indraait tot voorbij het einde. Voor de kleine rubbertjes en de plastic delen in de carburator geldt dat deze nutteloos kunnen worden bij ultrasoon reinigen en als er remmenreiniger werd gebruikt. Succes

 
Geplaatst : 3 mei 2021 18:21
Deel: