4 diverse zaken val...
 
Meldingen
Alles wissen

4 diverse zaken vallen gelijktijdig uit. R1200GS

4 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
115 Bekeken
(@twinhoven)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Wie heeft ervaring met onderstaande??

Sinds enige tijd vallen regelmatig, gelijktijdig de rembekrachtiging, ABS, kilometerteller en snelheidsmeter uit.
Duidelijk iets elektronisch.
Soms meerdere malen per dag als ik aan het toeren ben en soms kan het een hele dag probleemloos werken.
Het is een kwestie van even het contact uit en een seconde later weer aanzetten om alles weer aan de praat te krijgen.

Ik ben intussen bij verschillende dealers geweest om de GS aan de computer te laten hangen.
De computer uitdraai laat alleen zien dat er een probleem is aan de ABS (ABS: Interne storing). De ABS pomp volgens de dealers.

Maar...
Aangezien de ene dealer niet kan verklaren waarom dan ook mijn kilometerteller en snelheidsmeter uitvallen en de andere weer zegt dat het waarschijnlijk allemaal wordt veroorzaakt door de ABS pomp, ben ik eigenlijk nog steeds aan het twijfelen.
Een nieuwe ABS pomp incl. (de)monteren kost mij ruim € 2100,- en een gereviseerde komt ook al totaal op ruim € 1200,-

Heeft iemand wellicht dezelfde ervaring meegemaakt met bovenstaande en kan mij met zekerheid zeggen of het gelijktijdig uitvallen van alle vier genoemde onderdelen inderdaad door de ABS storing (pomp) wordt veroorzaak?

Ik bezit een BMW R1200GS uit 2005.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

Mvg,

Tino Wintershoven.

 
Geplaatst : 24 april 2014 11:51
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Hé Tino 2:| ABS heb ik nog niet maar de problemen ermee hebben mij al wel bereikt. Een probleem met geen ABS meer en het lampje wat gewoon aanblijft zal vaak wijzen op iets in de pomp. De pomp hoeft lang niet altijd compleet vervangen te worden maar kan worden geopend, gecontroleerd en in ieder geval gereinigd. Je ziet dit voor jou motor bijvoorbeeld hier:

In jou geval is er een storing in de aangegeven snelheid. Daar moet een defect aan de snelheidssensor de oorzaak van kunnen zijn. Een kapotte snelheidssensor of een te vuile sensor of een slecht contact bij een connector ervan. Hier wordt de sensor gediagnosticeerd door de weerstand te meten:

Werkplaatshandboeken bieden uitkomst voor details.

Zoals gezegd heb ik hiervan alleen nog gehoord maar begin eens met te kijken of de sensor haar werk wel kan doen door schoon genoeg te zijn. Het is logisch dat de motor conventioneel gaat remmen wanneer ABS niet meer functioneert. Dat is dan in ieder geval niet echt een probleem.

 
Geplaatst : 25 april 2014 03:41
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Dat het lampje van de ABS gaat branden wil niet zeggen dat je pomp defect is. Kan wel, maar hoeft niet. Bij mijn eigen motor zat het in de remlichtschakelaar die niet meer werkte. Als ik dan alleen mijn voor rem b=gebruikte (waar de storing zat) dan kon ik natuurlijk altijd remmen, maar de computer kreeg geen seintje via de schakelaar dat ik de rem bediende en gooide hem in storing en schakelde de ABS uit. Ook bij mij was het even van contact af en er weer op om de boel te resetten.
Dat jij ook een storing hebt in je snelheidsmeter lijkt mij in je opnemer te zitten. Als je even op google gaat zoeken of via een BMW club er achter kan komen dat deze sensor de ABS en de snelheidsmeter informatie geeft, dan heb je volgens mij de oorzaak al gevonden.

 
Geplaatst : 25 april 2014 08:01
 Ton
(@ton)
Berichten: 1
New Member
 

@twinhoven

 

Wat was het nou?

Ik zit met het zelfde probleem nu?

 
Geplaatst : 22 april 2020 21:50
Deel: