Is deze manier van ...
 
Meldingen
Alles wissen

Is deze manier van begrenzen goed?

(@versysjk)
Aktief lid

Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste motor gekocht. Een ER6 uit 2006. Deze is standaard 53KW maar ik mag maximaal 35KW rijden nog.

Bij de dealer gaan ze hem begrenzen op 35KW (de motor zelf) en op het kenteken komt 25KW te staan. Is dit goed genoeg voor de politie, en voor de verzekering? Ik rij dan namelijk op een motor die aan de eisen voldoet (35KW max.) en het kenteken voldoet daar ook aan (ook minder dan 35KW).

Stel dat ik een ongeluk zou krijgen en dit wordt gecontroleerd, is het dan een groot probleem als het niet met elkaar overeenkomt, zolang de motor wel binnen de 35KW grens valt?

Alvast bedankt.

Citeren
Topic starter Geplaatst : 28 mei 2016 20:20
(@iemand)
Reputabel lid

Dag Jeroen,
Had dit als reden dat er al een typegoedkeuring of certificaat voor 25kw bestaat en niet eentje van 35kw?

Voor de politie maakt het weinig uit omdat zij de motor toch niet kunnen testen, zolang je maar rustig ermee rijdt zien zij niet dat je een opgevoerde motorfiets hebt. Wanneer zij de verzekeringspapieren, en/of andere stukken, met het kenteken vergelijken dan kan je inderdaad een bekeuring krijgen want de feitelijke staat moet overeenkomen met wat aan basisgegevens op het kenteken wordt vermeldt. Verder zal je strikt moeten voldoen aan de andere voorwaarden, zoals dat je niet meer dan de helft mag begrenzen. 2 X 25 is minder dan 53. Ik heb dit trouwens van horen en zeggen hoor. In zo een geval moet je de motor ter plaatse laten staan.

De verzekering zal jou willen verzekeren op voorwaarde dat het een 35 kw begrensde motorfiets is. Sommige nemen genoegen met een vermogensuitdraai. Dat kan je dan als document overleggen. Voor jou is het van belang dat je duidelijk met de verzekering afspreekt dat jij verzekerd bent onder precies de hier geschetste omstandigheden van een lagere waarde op het kenteken. Anders is er mogelijk een verschil in opvatting over onjuiste gegevens die jou levenslange schulden oplevert bij het veroorzaken van lichamelijk letsel bij bijvoorbeeld een mindere in het verkeer zoals fietsers en voetgangers. De motor is feitelijk niet gekeurd. Je zal even moeten Googelen naar recente informatie over "vermogensuitdraai" en "verzekering." Een grotere maatschappij, die dit al eens had geaccepteerd, weet dan waar je het over hebt. Soms staat er wel iets over een dergelijke verklaring in hun voorwaarden.

Ik hoop op meer licht van iemand met ervaring hierin.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 mei 2016 08:28
(@versysjk)
Aktief lid

Hallo,

Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat ze de motor ook terug kunnen voeren naar 25KW als ik dat zou willen. Dat hebben ze mij verteld. Als dat wel zou mogen lijkt me dat beter. Iets minder vermogen maar dan voel ik me wel veiliger/beter voor mijn eerste motor.

Als ik erover nadenk denk ik dat 25KW wel mag, ookal is de motor 53KW. Dit omdat ik 35KW mag rijden en de motor niet meer dan het dubbele daarvan mag zijn. Als ze echt gaan kijken naar het dubbele van het vermogen waarnaar die is teruggevoerd zou vreemd zijn.

Hopelijk is hier iemand met wat meer kennis hiervan.
Als ik duidelijkheid heb of 25KW wel mag, bel ik morgen de dealer meteen.

Alvast bedankt.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29 mei 2016 10:54
(@versysjk)
Aktief lid

Ik heb dit trouwens hier gevonden: ( http://www.kawasaki.nl/nl/products/pages/vraag___antwoord?Uid=0BCAWw5bUQsJDl9RDl9eXAoMDVANDQkMC1wOW14MDg1cXgxGBgRFJiQ )

Levert Kawasaki ook motorfietsen met een aangepast vermogen zodat mijn Kawasaki motorfiets aan de huidige rijbewijsregels voldoet?
Voor een beperkt aantal modellen is een 25 kW of 35 kW typegoedkeuring beschikbaar. Laat uw Kawasaki dealer altijd vooraf controleren of het mogelijk is om het vermogen van de motor officieel aan te laten passen.
De aanpassing kan alleen door een officiële Kawasaki dealer worden uitgevoerd, welke tevens de bijbehorende wijziging van het kentekenbewijs voor u kunt verzorgen.

De onderstaande modellen beschikken over een typegoedkeuring voor het aanpassen van vol vermogen naar 25/35 kW vermogen uitvoering of van 25/35 kW vermogen naar vol vermogen uitvoering.

Modellen met 25 kW typegoedkeuring:
ZXR400 (ZX400-L9) vanaf modeljaar 1999
ER-5 (ER500A~D) vanaf modeljaar 1997
KLE500 (KLE500A9~B7) vanaf modeljaar 1999
GPZ500S (EX500E9~E10) vanaf modeljaar 2002
ZZR600 (ZX600E11~E6) vanaf modeljaar 2003
ZX-6R (ZX600F/G/J/P/R) vanaf modeljaar 1995
ZX-6R (ZX636A~C) vanaf modeljaar 2002
ER-6n (ER650A6~FD) vanaf modeljaar 2006
ER-6f (EX650A6~FD) vanaf modeljaar 2006
Versys (KLE650A7~DD) vanaf modeljaar 2007
KLR650 (KL650C5~C9) vanaf modeljaar 1999
W650 (EJ650A1~A4) vanaf modeljaar 1999
W650 (EJ650C1~C6) vanaf modeljaar 2001
ZR-7 (ZR750F1~F5) vanaf modeljaar 1999
ZR-7S (ZR750H1~H5) vanaf modeljaar 2001
Z750 (ZR750J1~J6) vanaf modeljaar 2004
Z750S (ZR750K1~K6) vanaf modeljaar 2005
Z750 (ZR750L7~MC) vanaf modeljaar 2007
Z750R (ZR750PB~PC) vanaf modeljaar 2011
VN800 (VN800A1~A6) vanaf modeljaar 1995
VN800 Classic (VN800B4~B9) vanaf modeljaar 1999
VN800 Drifter (VN800C1~C2) vanaf modeljaar 1999
VN800 Drifter (VN800E1~E2) vanaf modeljaar 2001
VN900 Classic (VN900B6~BD) vanaf modeljaar 2006
VN900 Custom (VN900C7~CD) vanaf modeljaar 2007
ZRX1200R/S (ZR1200A1~C3) vanaf modeljaar 2001

Modellen met 35 kW typegoedkeuring:
ER-6n (ER650EC~FD) vanaf modeljaar 2012
ER-6f (EX650EC~FD) vanaf modeljaar 2012
Z800 e version (ZR800ED~DD) vanaf modeljaar 2013

De ER6f heeft een "typegoedkeuring" voor 25KW vanaf modeljaar 2006 (mijn motor).
De ER6f vanaf modeljaar 2012 heeft een typegoedkeuring voor 35KW.

Ik weet niet precies wat een typegoedkeuring is, maar volgens mij houdt dat in dat de motor is "gecertificeerd" voor zoveel KW o.i.d. Ik denk dus inderdaad dat dit de reden is waarom die op het kenteken nooit 35KW kan worden, maar dat ze met een trucje (?) de motor wel 35KW krijgen i.p.v. 25KW.

Klopt dit een beetje wat ik nu zeg?

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29 mei 2016 12:04
(@iemand)
Reputabel lid

Sommige motoren zijn er in verschillende uitvoeringen zoals cilinder inhoud en nu dus met begrenzers. Mijn bromscooter kan in het buitenland harder. Bij het importeren worden motoren gekeurd en daarna is het overeenkomen met dat exemplaar voldoende. Voor overeenstemming moet er een lijst met specificaties worden overlegd.

Veel motoren zullen ook meteen beoordeeld zijn voor 35kw prestaties. Bij andere motoren is de keuring in sommige gevallen al gedaan lijkt mij. Bij jou motor zal het aanmelden als veranderd naar 25kw wel de weg van de minste weerstand zijn.

Inderdaad kan jij voor de motor wel het juiste rijbewijs hebben en een ander zal er niet mee benadeeld worden. De regels zijn op 19 januari 2013 veranderd van 25kw beginnersmotoren naar naar A1 11kw (tot 125cc) en minder dan 0,1kw per kilo voor 18 en 19 jarigen -of- bij A2 35kw en maximaal 0,2kw per kilo ledig gewicht. Voor de rest blijf ik er bij dat je toestemming moet hebben van een verzekeringsmaatschappij voor alle aangebrachte veranderingen.

Technisch is nu misschien van belang dat de beperking niet meer gemakkelijk moet kunnen worden weggenomen. Als de garage bijvoorbeeld de oude ontstekingsmodule meegeeft en zegt dat je alleen een stekkertje hoeft om te wisselen en een inlaat rubber hoeft weg te nemen.

http://www.startersmotor.nl/wetgeving.php

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 mei 2016 18:49
(@versysjk)
Aktief lid

Bedankt.

Ik heb besloten dat ik hem laat terugvoeren naar 25KW. Ook op het kenteken. Dan komt het met elkaar overeen en hoef ik dus niets met de verzekering te overleggen neem ik aan.

Technisch is nu misschien van belang dat de beperking niet meer gemakkelijk moet kunnen worden weggenomen. Als de garage bijvoorbeeld de oude ontstekingsmodule meegeeft en zegt dat je alleen een stekkertje hoeft om te wisselen en een inlaat rubber hoeft weg te nemen.

Wat bedoel je hier precies mee?

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29 mei 2016 21:07
(@kawasjakie)
Nobel lid

Dat het niet eenvoudig mag zijn weer terug op vol vermogen te gaan rijden.
Dus niet zoals we vroeger in het brommertijdperk deden: met een schakelaar de ene of de andere CDI aansturen en zo kiezen hoeveel vermogen er max mag gehaald worden.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 30 mei 2016 09:21
(@ennovative)
Nieuw lid

Lijkt me handig om de papieren kloppend te krijgen voor eventuele ongevallen. Denk echter dat je veiliger bent op een 35 kw hoor, aangezien je dan genoeg vermogen hebt voor elke situatie en te weinig om echt gek te gaan doen. Aangezien je 35 mag, lijkt dit me toch geen probleem.

Of snap ik het niet haha?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 7 juni 2016 14:54
(@next7841)
Aktief lid

Groeten! Zeer interessant onderwerp, dank u opgewekt
upser.com

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24 januari 2017 18:52
Deel:
Menu