Particulier of Bedr...
 
Meldingen
Alles wissen

Particulier of Bedrijf

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
266 Bekeken
(@ewoutdrive)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

He,

Ik heb sinds kort mijn motorrijbewijs gehaald en ben nu druk opzoek naar een motor. Nu valt mij op dat de prijzen tussen particulier en bedrijf nog wel eens fors verschillen. Uiteraard snap ik dat je ook te maken hebt met een stukje garantie bij een bedrijf.

Toch ben ik benieuwd waar ik op moet letten bij de aanschaf van (mijn eerste) motor van een particulier. Is het bijvoorbeeld vanzelf sprekend dat je een motor van een particulier laat controleren bij een motorzaak.
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een supersport 600-750cc in het bouwjaar 2003-2016 met een budget van max 5.000 euro.

Hoor graag jullie ervaringen over de aanschaf van een motor.

Greetz,
Ewout

 
Geplaatst : 19 mei 2016 13:15
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

een sponzige (voor)rem is een mooi teken voor matig of slecht onderhoud(ook kleur van de remvloeistof). Verder een beetje merk en type afhankelijk waar op te letten. Maar een motor van een liefhebber is vertroeteld, dus geen roest op chroom, ketting in goede staat en met de juiste speling.
Succes met uitzoeken, en welkom hier!

 
Geplaatst : 19 mei 2016 15:57
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Hallo Ewout,
Goed dat je het rijbewijs hebt gehaald. Doe een aanvullende opleiding wanneer je daar aan toe bent en neem tot je wat anderen fout doen. Ik kijk soms YouTube video's voor interessante filmpjes over motoren en motorrijden maar ook de wat ranzige video's van verkeersongevallen. Zorg dat je ontdekt wat een ander niet goed deed en hoe iets heeft kunnen gebeuren. Daarin zie je vaak ook wat een nog niet zelf bereden motorfiets doet: deze gaat alleen rechtdoor en is haast niet te besturen, in welke bocht dan ook.

Het zal daarom moeilijk zijn om een motorfiets te beoordelen door er zelf een rit op te maken. Je kan de eigenaar natuurlijk vragen om er de straat een paar keer mee op en neer te gaan zodat je in ieder geval iets weet maar bij occasions zal er dan nog van alles aan kunnen mankeren. De vering is bijvoorbeeld al beduidend minder goed na een tiental jaren. Ik heb wel eens slingerend gereden bij een proefrit.

Er zijn handleidingen te geven over waar je op letten moet, zoals veert de motor op de juiste manier in/uit en is het frame met wielen recht, is er speling in de voorvork en draaien de wielen goed, zie of voel je olie of krasjes achter aan de vork of bij het blok, is de radiator nat, heeft die voldoende laadstroom en is dat gelijk bij iedere draai aan de gashendel (14,2 Volt ongeveer maar niet 15 Volt). Zelf heb ik, bij een bezichtiging, een aantal malen gemerkt dat het voorwiel niet recht stond als het stuur precies recht gezet wordt, een motor kan gemakkelijk een kleine botsing hebben maar kan ook op het stuur vallen. Neem geen ellende over, dus sportieve motoren met een vervangende en snellere uitlaat en weggehaalde uitlaat klep.

Alleen: als jij naar particulieren gaat dan geven ze jou van tevoren geen goede ter zake doende informatie en foto's tonen geen roest en krassen, kunnen bovendien genomen zijn toen zij hem kochten. Kom je dan met een goedkoop treinkaartje en een vrije dag opgenomen bij de verkoper, dan blijkt de staat waarin deze verkeert meestal duidelijk anders te zijn. Jij zou dit jaar nog motor willen rijden? Dit gaat naar mijn inzicht dan waarschijnlijk zo niet lukken.

Ga daarom vooral naar grotere handelaren, huur een motorfiets en leg een route af die langs zoveel mogelijk goede opties gaat. De motorzaken die geen hoge prijskaartjes aan motorfietsen hangen en waar je overal een paar Euro teveel voor betaald. De zaak waar ik mijn huidige motorfiets gekocht heb bood deze 1.000 Euro goedkoper aan als dat ik vaak bij particulieren zie. Deze adverteert trouwens ook met: "vertel ons wat je wilt en wij zoeken dat dan voor jou." Daar had ik een proefrit mogen maken en krijg je terugbreng garantie wanneer jou motorfiets onmiddellijk iets zou blijken te mankeren. Verdere garantie is natuurlijk altijd extra bij te kopen. Zij controleren de motorfietsen naar eigen zeggen. Hier kan je dan zelf meer veilig voelen, zitten en ervaren op heel veel motoren. Zelf denk ik dat je dan misschien toch een ander model kiest.

Veel particulieren zijn trouwens handelaren die een auto of motorfiets bij huis neerzetten wanneer er iemand komt. Er zijn motoren die aan een vriend of kennis niet verkocht kunnen worden of niet ingeruild konden worden. De kans is natuurlijk groot dat je niet de eerste belangstellende bent en dat iets al weg zou zijn als het werkelijk goed zou wezen. Bij particulieren zal gemiddeld al vaak van de koop zijn afgezien door serieus belangstellenden. Loop daar maar niet achteraan. Groet. Alfred

 
Geplaatst : 20 mei 2016 02:10
Deel: