Scarver instrumente...
 
Meldingen
Alles wissen

Scarver instrumentenpaneel / cockpit / tellerpartij

5 Berichten
2 Gebruikers
1 Reactions
19 Bekeken
(@chrisvdh)
Berichten: 3
Active Member
Topic starter
 

De teller van mijn Scarver gaan regelmatig een eigen leven leiden. Doen niet mee als ik de weg op ga, zwabberen nog na als ik al binnen aan de koffie zit. Het display van de kilometerstand/dagteller doet hieraan mee. Volgens mij heeft deze storing ervoor gezorgd dat ik al aan mijn 5e accu bezig ben. (Ja, ik weet dat ik daar ook best eerder over had kunnen nadenken πŸ™
Wie heeft hier ook ervaring mee? En nog belangrijker ... Wie heeft hier een fantastische oplossing voor?
Vriendelijke groet,
Chris

 
Geplaatst : 11 maart 2023 18:59
(@iemand)
Berichten: 497
Honorable Member
 

Hey Chris, Op mijn motorfiets, uit 2004 en met injectie dus computer gestuurd, kan zelfs de motor ongewenst blijven lopen, wanneer de verzamelstekker van lampen en instrumenten onvoldoende de stroom geleidt. Mensen trekken dan de zekering en zoeken zich een slag in de rondte naar wat er is vervloekt maar altijd is het dan de achter de lampen en onder de instrumenten gelegen metalen staaf in plastic. Waar alle groen/gele kabels naar toe gaan. Op oudere motoren en ik wijs er vaker op, heb ik wel eens roest aangetroffen na de bout te hebben losgehaald waarmee de "min" of "grond" kabel aan het motorblok en frame zit. De aarde gaat eerst in een dikke kabel naar een inbus boutje, vlak bij het startrelais. Die zie je wel eens op straat liggen. Ik zeg dus: modernere motorfiets of auto en spoken, kijk goed of de aarding los kan zitten of aanslag in een stekker heeft, vonkjes zorgen er trouwens voor dat er iets smelt en de kabelschoentjes die achterin een plug zitten kunnen er vanaf zijn geschoven of de dunne koperdraadjes zijn afgekneld geweest. Het wordt zoeken maar je weet waar je langs moet. Heb je iets extra's aangesloten of een andere verlichting en daarvoor de dichtstbijzijnde aansluiting gebruikt, dan kan de aarde daardoor ook overbelast zijn geraakt en kan je het misschien verhelpen door een langere kabel te gebruiken.Β 

Alleen met de motor aan de lader blijft de accu veel langer dan gemiddeld goed. Ongeveer 5 jaar bij een veel bereden motorfiets maar wie het weet... Bij niet iedere paar dagen rijden en veel stilstaan zonder lader, is een paar jaar niet ongewoon maar zou de accu niet steeds goed opgeladen worden, door een slecht contact in de aarding misschien, dan zie je al slechte prestaties na één jaar. Ook hier ontdek je misschien dat niet alle spanning meer stroom wordt en dat kan ook door slechte aarding. Jammer dat je kennelijk niet meet met de multimeter. Een accu is 12,8 Volt wanneer opgeladen, een nieuwe accu soms wat meer en na het rijden kan het wel eens 13,2 zijn. 11,8 en lager kan een reden zijn van moeilijk starten, verkeerd ontsteken en slechte verlichting. De Amperage moet de juiste zijn en is vaak twee hoger in de typeaanduiding. Dan start je de motor en bij ieder, met het gas, gekozen toerental moet de laadspanning ongeveer 14,2 Volt zijn en constant blijven.

Deze twee dingen doet een monteur in ieder geval anders ook en als de meter zelf stuk is, dan werkt deze niet na van contact te zijn gezet. Ik heb nog meer gedachten. Is het contactslot niet goed en werkt het dashboard dan steeds net iets alsof je de sleutel omgedraaid hebt? Een test noemen ze dat geloof ik. Kapotte contactsloten komen veel voor en ook de grote stekker die er aan vast zit is een verdachte. Een kabeltje kan ook kortgesloten zijn door een strak bindertje, smelten of er is een slijtplek, bijvoorbeeld door een onhandige route van de kabels en het draaien aan het stuur. Het enige verschil is dan dat het contactslot nog goed werkt maar wordt kortgesloten. Er zou dus steeds net genoeg lekstroom zijn om de test te doen denken dat je de sleutel hebt gebruikt en de meter schiet hiervan wat omhoog. De lampjes zullen LED zijn enΒ  LED's hebben een ingangsspanning, soms ook vertraging bij het inschakelen.

Laat het ons weten. Groet. Alfred

 
Geplaatst : 13 maart 2023 21:38
(@chrisvdh)
Berichten: 3
Active Member
Topic starter
 

Beste Alfred,

Dank voor je uitgebreide reactie. De meeste tips heb ik inmiddels opgevolgd Verwijderde link Het euvel is nog steeds niet verholpen. Inmiddels heb ik iemand gevonden die hetzelfde euvel heeft gehad. Die kreeg toen als tip om een nieuwe tellerpartij aan te schaffen. Daarmee was het probleem verholpen. Dat overweeg ik nu ook te doen. Wel een grapje van ruim over de 500 euro

 
Geplaatst : 20 maart 2023 18:57
(@iemand)
Berichten: 497
Honorable Member
 

Tweedehands zal het niet veel meer dan de prijs van één accu zijn en het kan dan door jou opnieuw worden aangeboden als het niet helpt maar bedenk dat de teller niet zou mogen werken wanneer de motor niet op contact staat. Een kapotte teller heb ik wel eens gehad maar geen spook teller.

Ik heb gelezen dat het contactslot open gemaakt kan worden voor service en dat dit een probleem van stroomloos blijven verhielp, zonder dat er veel aan mankeerde (ik ben een fan van contactspray), er bij iemand draadbreuk was bij het balhoofd, zoals ik suggereerde en ik geef jou de volgende link, met een foto van een ernstig ingesleten kabel bundel bij de afstelling van de achtervering waardoor het -neutraal in de versnelling zijn- lampje bleef branden. Er was van buitenaf niets van te zien en het is een paar minuten werk om de afstelling van de vering los te halen. Hiervoor is er trouwens een terugroepactie geweest waarbij de kabelboom weg van een scherpe bout werd getrokken. De actieve sensor voor snelheid en afgelegde afstand zit bij het achterwiel.

https://forums.bmwmoa.org/showthread.php?55333-Wire-Chaffing-on-06-amp-07-F650GS

Anders succes met bouwen.

Dit bericht is gewijzigd 2 jaar geleden door Boodschapper
 
Geplaatst : 26 maart 2023 17:58
ChrisvdH reageerde
(@chrisvdh)
Berichten: 3
Active Member
Topic starter
 

Dank allen voor de reacties. Inmiddels een tweedehands tellerpartij gemonteerd. De spanning loopt niet meer terug, teller reageren zoals gewenst en ook de klok loopt weer op tijd.

 
Geplaatst : 19 april 2023 16:54
Deel: