Aprillia Pegaso Rot...
 

Aprillia Pegaso Rotax start niet meer  

  RSS
(@christakoff)
Nieuw lid

Beste forumbezoekers,

Sinds kort heb ik problemen met mijn motorfiets. Mijn Aprillia start niet meer. Ik vond dat de startmotor al wat vaker raar klonk en had soms ook moeite met startten, maar nu doet ie het dus helemaal niet meer. Ik hoopte dat het aan de accu lag, maar deze heb ik vervangen, probleem blijft. Ik heb ook de startmotor losgekoppeld en los getest en die draaide ook gewoon. Daarna teruggezet en accu er weer op, wederom geprobeerd, maar nu bleef hij maar doorstarten, zelfs als ik het contact uit had gezet 😣 . Ik heb dus toen de accupolen los moeten gooien om de startmotor stil te krijgen. Nu heb ik de motor al een tijdje stil staan en ben voornemens om hem weg te brengen naar een garage. Wellicht heeft iemand hier nog een gouden suggestie, want het liefste maak ik hem zelf weer in orde, zodat ik weer de weg op kan..

Ik heb nu al wat verschillende forums gelezen en kom wel vaker startmotor problemen tegen, maar daarin kom ik toch niet exact dezelfde problemen tegen en lees ik ook niet echt constructieve oplossingen.

Motor staat altijd binnen, is van 1997 en heeft 55000 op de teller..

Hopelijk kan iemand me helpen!

Mvg,

Christ

 

Citaat
Geplaatst : 2 april 2019 14:51
(@iemand)
Reputabel lid

Hallo Christ,
Toch komt het veel vaker voor. Dit is wat ik denk: in het contact (de contactschakelaar onder de sleutel voor een goed begrip) is er iets los geraakt waardoor er afwisselend spanning kwam op het startrelais. Kan bij een stekkertje zijn. Door de vonken en het uitproberen is een contactpunt van een schakelaar in het startrelais vast gaan lassen of heeft het doel verkeerd geraakt. Het kan ook zijn dat het startrelais stroom voert omdat de contactschakelaar nu inwendig kortsluiting maakt. Misschien is het contact in orde maar deden de problemen zich de hele tijd alleen in het startrelais voor. Het is een kwestie van doormeten aan de hand van de aanwijzingen in de service manual, daar staat in hoe je deze twee componenten controleert bij storingen, zoals wanneer welk punt stroom voert of er al dan niet weerstand is maar als je een kleine draad van het contact naar het startrelais los maakt en de startmotor zou nog altijd constant draaien, dan kan je er dus al vanuit gaan dat het aan de "solenoid" ligt. Het kastje van het startrelais, waar mogelijk nog meer relais in zitten, bevindt zich niet ver van de accu en vaak zit de hoofdzekering aan de zijkant ervan. Je weet dit beter dan ik. Wel een vreemd toeval. Eerst slecht starten en dan constante actie. Is de accu origineel aantal ampere/uur en het laadsysteem of de lading van de accu c.q. werking van de laadstroom in orde? Probeer na te gaan hoe dit heeft kunnen gebeuren, alleen: de tijd en afstand is er wél naar, dat het startrelais versleten zou kunnen zijn. Het kan maar zo dat je iets van het binnenwerk kan zien of dat het rammelt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 3 april 2019 02:54
(@christakoff)
Nieuw lid

Beste Boodschapper,

Bedankt voor je bericht! De accu is nieuw en origineel. Ik ga deze week eens sleutelen aan het contactslot en zal de relais eens opzoeken. ben benieuwd of het daar in zit.

Bedankt voor nu. Ik ga het eens even checken..

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 8 april 2019 10:17
(@kleinerijder)
Aktief lid
ReageerCitaat
Geplaatst : 13 september 2019 13:32
Share:
Menu

Inloggen van Registreer aub