Accu Suzuki VX800 1...
 
Meldingen
Alles wissen

Accu Suzuki VX800 1993

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5 Bekeken
(@tourbiker)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Beste leden,

weet iemand wat de juiste accukeuze is voor een Suzuki VX800 1993?

indien ik 'Google' + verkoopsites bezoek krijg ik verschillende resultaten

Meest genoemd: YB16B-A

Huidige accu is een CTX14-BS

Aanrader: Gel accu of 'normaal' ?

Bij voorbaat dank voor reacties!

m.v.g.
Alex

 
Geplaatst : 3 mei 2022 13:14
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Dag, In de handleiding van deze motor staat 16 Ampere/hour. Het is belangrijk om te weten dat het getal in de modelnummers van accu's niet het amperage is. Koop dus niet per ongeluk een 14 Ampere accu.

De gel accu's kan je verder opladen maar zijn iets sneller weer uitgeput. Ze zijn daarom meestal groter, dus zullen niet of moeilijk passen. Net als "glas mat" accu's zit het zuur gevangen en daardoor lijkt het prima voor op een motorfiets want de platen bewegen dan minder maar schijn bedriegt. Ze vereisen verder te worden opgeladen en het laadsysteem voorziet daar onvoldoende in met 14,2 Volt vanuit de regulator. Bij snel versleten zijn geeft de leverancier "niet thuis." Meet zo nu en dan ook de laadstroom op de accu met draaiende motor en verschillende toerental. Bij 13 volt of meer dan 15 heb je een probleem dat de accu kan schaden.

Op het andere forum onzin gelezen maar ben al blij dat je niet werd uitgescholden. Een overloop slang wordt natuurlijk alleen bij een te hoge druk benut en hoort beneden te zijn afgedopt omdat zuur gevaarlijk is. Veelal zijn de accu's niet meer voorzien van een veiligheidsventiel. Koop je een vooraf gevulde accu, dan is de kans groot dat je een te oude krijgt en dat die leeg op de plank heeft gestaan. Bij een verzegelde accu zoals de Yuasa (prima accu als je ze geladen houdt) krijg je een zuur pakket met flesjes die je tegelijk omkeert boven de dan nog open dopjes. Volg de gebruiksaanwijzing en je hebt een nieuwe accu.

Maak de accu polen en aansluit ringen even goed schoon. Een kort stukje dunne slang onder het moertje en je kan de boutjes makkelijk weer op hun plaats krijgen. Veroorzaak geen kortsluiting en plaats de accu bewegingsvrij.

 
Geplaatst : 5 mei 2022 19:56
Deel: