Beste heren, en dames,
Mijn vraag.
Ben bijna toe aan een nieuwe set tandwielen en keting.
Wat is wijsheid, normale verhouding, of iets groter achter en kleiner voor,
Voor nog betere arceleratie en makkelijker een wheely te kunnen maken
Dan alleen voor of achter veranderen, als je voor een tandje kleiner monteerd en achter een grotere dan is dat te veel van het goede. gewoon voor 1 tandje kleiner of achter 3 groter,dat komt ongeveer op het zelfde neer. ik zou voor een tandje kleiner monteren om te kijken of bevalt, tandwiel kost je 15 euro en is makkelijk weer te vervangen voor een grotere.
kleiner voortandwiel resulteerd in grotere krachten in de ketting.
Ook al kost die achterste meer, ik zou daar een grotere monteren.
Makkelijker wheeliën met een Z1000?? Dat ding komt al met niks los 😮
@KawaSjakie wrote:
kleiner voortandwiel resulteerd in grotere krachten in de ketting.
Ook al kost die achterste meer, ik zou daar een grotere monteren.Makkelijker wheeliën met een Z1000?? Dat ding komt al met niks los 😮
Wat een onzin, je kunt probleemloos naar 15 tanden gaan, ketting slijt echt niet eerder hoor het kleinere tandwiel wel, maar die kun je vervangen.
Voortandwiel slijt zowieso sneller dan achter en moet je tussentijds een keer vervangen, dit doet het behoud van je ketting alleen maar goed.
heeft niks(niet veel) met slijtage te maken, maar met (trek)kracht in de ketting
Nou vertel eens wat daar anders aan is dan? als een motorfiets 100pk afgeeft bij bijvoorbeeld 7000tpm dan veranderd daar niets aan bij een andere tandwielverhouding.
nooit uit moeten rekenen wat de ideale tandwiel/ketting configuratie is?
Een klein, aandrijvend kettingwiel zorgt bij gelijk koppel en vermogen voor een hogere trekkracht in de ketting dan een groter tandwiel.
Koppel=kracht x arm
in Nm wat de motor levert = trekkracht in de ketting x straal van het tandwiel
100Nm = grotere kracht x kleinere arm
100Nm = kleinere kracht x grotere arm
Dan maakt het dus niet uit of je het voortandwiel kleiner maakt of het achtertandwiel groter, het gaat uiteindelijk om de verhouding.
pffff sorry hoor