Yamaha dt 50 2007

Meldingen
Alles wissen

Yamaha dt 50 2007

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
7 Bekeken
(@bartdt50)
New Member
Topic starter

Hallo,

Ik had een yamaha dt 50 uit 2007 gekocht op marktplaats maar na een tijdje rijden stopte de verlichting ermee en kort later ook de brommer zelf, dus toen ben ik even gaan kijken maar de accu en die stond op 7 volt terwijl het een 12 volt accu was. Dus toen had ik een nieuwe accu gekocht maar dat bleek niet de oplossing te zijn, want hij reed na het vervangen van de accu een half uur en toen wilde hij niet meer op toeren komen en later ook geen vonk meer. Dus ik dacht dat het probleem was dat de CDI te weinig voltage krijgt, dus toen heb ik een nieuwe spanningsregelaar gekocht maar dat bleek ook niet de oplossing te zijn. Er komen 4 kabels uit mijn ontsteking wit, geel, roodwit en blauwgrijs alleen de witte kabel doet niks heeft dat met het niet willen vonken te maken? En wat moet ik allemaal checken. Mijn model heeft trouwens ook een dashboard met verschillende lampjes en hij heeft ook ledverlichting.

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt

Geplaatst : 19 maart 2025 18:29
(@bartdt50)
New Member
Topic starter

Ik ben overigens ook niet de slimste qua elektra dus het liefst in simpele termen als het kan

Bedabkt

Geplaatst : 19 maart 2025 18:49
(@iemand)
Honorable Member

Hallo, Kan je de brommer niet gewoon terugbrengen om reden dat de verkoper moet hebben geweten van het defect en dat het niet eenvoudig was op te lossen?
Als alleen de ontsteking ergens stuk zou zijn, dan liep de spanning op de accu niet zo snel terug, terwijl de motor zelfs gewoon loopt. Het is de stroomverdeler of de dynamo op het vliegwiel. Aansluitingen en stekkertjes op deze route kunnen ook slecht zijn. Daarnaast moet je de kabels van min en plus controleren. Een kabelschoentje kan een kabel ergens in een aansluiting gebroken hebben. Tot achter het vliegwiel kan een kabeltje stuk zijn.
In de service handleiding staat hoe je de dynamo kan testen. Dat is met een multimeter de weerstand vergelijken tussen de wisselstroom draden die van de spoelen komen. Anders moet je een afspraak maken met een garage om dat laatste voor jou te doen.

Ik weet hoe de elektratest bij veel motorfietsen werkt maar denk dat stroomkabels van de dynamo hier misschien niet geel zullen zijn. In ieder geval is hier onder een beschrijving van de test.

1. Trek de plug langzaam maar zeker van de regulator af terwijl je de grendel van de stekker indrukt. Plaats de multimeter in een lage stand om Weerstand (Ohm) te meten. Er moet dan natuurlijk wel een nog goede batterij in de multimeter zitten.

A. Controleer de weerstand tussen alle drie de gele kabels. Wanneer er een aflezing is die lager is dan 0,5 Ohm of hoger dan 2 Ohm, dan zal de dynamo stuk zijn.

B. Controleer de weerstand tussen het contact van iedere gele draad en het carter. Er zou geen weerstand te meten moeten zijn of het is een teken van kortsluiting met "aarde" en dus een slechte dynamo.

C. Ongeacht de resultaten van de eerdere tests, doe het volgende voor meer zekerheid en uitsluitsel. Zet de multimeter op ~ wisselspanning (AC) en ten minste 100VA. De dynamo produceert wisselspanning. Plaats de motor buiten en op de midden-bok om ongelukken te voorkomen. Maak of houd de stekker van de regulator los. Start de motor tot dat die goed draait. Vraag, zo nodig, iemand om het gas zo ver open te draaien dat de dynamo juist zal moeten werken (3.500 toeren bijvoorbeeld) en het toerental tijdens de test precies gelijk blijft. Houd de meter in het zelfde bereik van ~ AC 100VA. Meet opnieuw deze drie gele aansluitingen aan de stekker. Als de lezingen niet gelijk zijn of er is er één lager dan 50 Volt AC, dan is de dynamo slecht.

Geplaatst : 20 maart 2025 00:12
Deel: