Hallo allemaal,
Ik heb een CBR 1100 XX met een Xenon koplamp en met witte LED-verlichting in de knipperlicht"kastjes" aan de voorkant van de motor - náást de oranje knipperlichten. De LED verlichting kan bediend worden met een schakelaartje die een vorige eigenaar heeft ingebouwd, zie foto. Er zijn drie standen: aan, uit, knipperen. Aan en uit gaat prima, knipperen werkt helaas niet meer. Terwijl dit voor tussen de file doorrijden wel heel prettig is. Hééél af en toe knippert ie in de knipper stand nog één of twee keer en stopt ie daarna weer, maar meestal is er nul respons en blijven de lampjes uit. De oranje knipperlichten functioneren overigens wel prima.
Helaas doet ook de Xenon koplamp het niet meer. Sowieso duurde het altijd al lang voordat deze aan ging (maar dat is dacht ik eigen aan xenon), maar nu functioneert deze helemaal niet meer.
Heeft iemand tips hoe ik deze problemen oplos? Ik heb van elektra weinig verstand, dus een aantal tips die me de goeie richting in sturen zouden heel welkom zijn. Van de Xenon koplamp zou ik natuurlijk eerst eens een nieuwe lamp kunnen proberen, maar ik vroeg me af of het probleem aan de knipperlichten gerelateerd kan zijn.
Bedankt alvast voor ideeën en tips!
Michiel
Hieronder een afbeelding van de schakelaar van de witte LED verlichting in de knipperlichtkastjes.
En de koplamp, al is het wat lastig te zien:
Hallo, Ik lees dat er twee problemen zijn. Bij Xenon lampen is er een voorschakel apparaat nodig en deze zou je ook kunnen horen schakelen bij de koplamp. De aansluitingen moeten schoon zijn. Helaas wordt er wel eens slordig ingebroken in de draadboom, met bijvoorbeeld een klemmetje waar een mesje in zit en op een daarvoor te dunne kabel. Of de benodigde aarding kabel zit slecht verbonden. Of er zit een zekering in de kabel en die is gevlogen. Op de volgende genoemde pagina staat vrijwel alles over wat je kan controleren bij Xenon verlichting en aan welke voorwaarden het moet voldoen, voordat je een nieuwe lamp probeert: https://www.hella.com/techworld/nl/Techniek/Verlichting/Xenonkoplampen-218/
De LED lampjes kunnen gebruik maken van een apparaatje met een "last" dus weerstand maar het kan even goed dat een LED lampje zelf een last ingebouwd heeft en er zijn switch back lampjes, die meerdere functies, zoals remlicht of knipperen in zich verenigen. De kwaliteit stelt vaak niet zo veel voor dat het op een motorfiets jaren lang mee gaat. Half branden en volledig branden kan een switch back lampje zijn, voor riding lights of remlichten en je hebt ze ook met wit én amber kleurige functies. Ze willen dus allebei, opeens en tegelijk niet meer op alarm licht? Dan zou er een kastje met de schakelaar verbonden moeten zijn die deze aanstuurt en mankeert het niet aan de lampjes of de fittingen. Misschien nog de schakelaar. De schakelaar kan ingespoten worden met contact reiniger uit een spuitbus. Houd er een doek of krant omheen en verdrink het er maar in. Goed het spuitbusje schudden en het middel verdampt grotendeels weer maar laat ietsje vettigheid achter. Iemand in de buurt of die je kent heeft het wel. Je kan ook eerst de contacten van de schakelaar even verbinden met een geïsoleerd stukje stroomdraad, als je weet welke maar de ingaande en uitgaande contacten zouden logisch moeten zijn geplaatst. Ook bij dit probleem overal de contacten goed controleren op bijvoorbeeld een losse of slordige soldeer verbinding of roestige aanslag en bekijken of je elektronica schoon kan maken. Bij een kastje met een printplaatje dat aan de draden zit: een fout in een chip kan niet gerepareerd worden maar zou er een stroomverdeler zijn die, in dat geval, een zwart torentje is met een in drieën gedeelde metalen bovenkant, dan kan je nog controleren of deze een ietwat bol staande bovenkant heeft, hittesporen of een compleet los zittende huls. Deze condensatoren zitten overal in (van de grotere kan je nog enige tijd een schok krijgen) en zijn de meest voorkomende oorzaak van het stuk gaan van apparaten. Condensatoren kan je, in principe, met handig en precies solderen, losmaken om te vervangen door nieuwe. Helaas zijn ze bij kleine apparaatjes wel eens ontploft en dan is het opschrift niet meer leesbaar.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en het dan zonder monteur nog op kan lossen maar eerst zoeken naar een duidelijk aan te wijzen oorzaak is het minste wat je kunt doen.
Als je een nieuwe lamp nodig hebt. Koop dan eentje van een wattage wat overeenkomt met dat van de ballast (de omvormer). Anders kan één daarvan snel kapot gaan. Een andere reden van vroegtijdig falen is dat je de xenon lamp aan hebt geraakt, net als bij halogeen. Het kwartsglas laat de vetten die op de huid zitten langzaam door en dat bederft dan de gassen. Ze zouden langer mee moeten gaan dan standaard halogeen lampjes want xenon heeft geen gloeidraad en ze blijven koeler. Afhankelijk van de kwaliteit branden ze tot zelfs vier keer de 800 uur van halogeen. Bij twijfel kan je daarom een bewezen beter setje laten monteren.
Goedemorgen, bedankt voor de waardevolle reacties! Hiermee zou ik zeker verder geholpen zijn, ware het niet dat de motor nu met andere problemen bij een motorzaak staat 🙂 Ik weet nog niet zeker of ik eraan toe zal komen zelf met de verlichting aan de slag te gaan, maar alle tips zullen me zeker helpen in te schatten of ik het zelf zal kunnen doen! Bedankt daarvoor!