uitlaat spruitstuk ...
 
Meldingen
Alles wissen

uitlaat spruitstuk repareren

15 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
282 Bekeken
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Sinds ik mijn motor heb ben ik telkens met mijn spruitstuk bezig. Elke keer weer een gaatje dichten. Ik heb op gegeven moment een andere erop gezet die goed eruit zag, geen slechte, rotte delen en nu ook daar telkens problemen mee.

Nou klaag ik wel maar is ook een beetje eigen schuld. Ik repareert met gun gum pasta. Maar telkens is het op het laagste punt dat er weer een gaatje komt, het punt van 4 naar 2 pijpen. Gun gum laat op gegeven moment los en ik Denk dat dat komt omdat het waarschijnlijk voor auto's zal zijn gemaakt. Maar het zijn ook nieuwe gaatjes en scheurtjes op naden.

Ik weet ook wel dat het te lassen is, maar dat is geen optie voor mij.

Eigenlijk zoek ik iets van bijvoorbeeld een soort pasta of zo, zodat je een nieuwe laag krijgt die blijft zitten. En die dus uiteindelijk tegen hitte en druk kan.

Iemand ervaring of tips voor een beter reparatiemiddel?

 

 
Geplaatst : 3 maart 2017 14:55
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

tja, als je met gungum wilt repareren dan kun je een stuk blik rond het gat in de pijp klemmen met ertussen een flinke dot van die pasta. Vastklemmen zodat het ertussenuit pruist.

Met siliconenkit kun je ook uitlatten dichtkitten, blijft over het algemeen beter zitten dan die gungum.

Succes

 
Geplaatst : 3 maart 2017 19:37
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Hallo, Nou... of het te lassen is dat weet ik zo net nog niet Motorrijder. Bochten en pijpen zijn vaak dubbelwandig, deze slijten van binnenuit en plekken naast een las (de naden?) zijn per definitie zwakker. Gelukkig is laten lassen geen optie voor jou want anders kan je beter op het forum vragen naar een adres van zo een reparateur dan iedereen afbellen want je hoort vaak "nee."

Het Gun Gum verhaal is dat het bij warmte opnieuw zoals kauwgom wordt. Misschien dat een middel van een uitlaat afknapt als het kei hard wordt en zo hard blijft. Het twee-componenten kneedbaar staal wat je van allerlei merken in de bouwmarkten wel kan krijgen doet precies het zelfde, die wetenschap bespaart jou in ieder geval één of meerdere tientjes.

Ik heb wel eens gehoord van hitte bestendig silicone. Bochten zijn dan wel extreem heet en een middeltje kan daar gemakkelijk wegblazen maar wat anders zou ik zo snel niet weten.

Uitlaten repareren ze soms met aluminium folie en klemmen. Alleen, als het ver voor de demper is dan kan het slecht zijn voor de motor wanneer het zelfs ook maar iets nog lekt. Hier is denk ik een begripsverwarring over de naam van het kapotte onderdeel. Als dit de krans is tussen de cilinderkop en de uitlaatbocht dan moet je dat er opnieuw op laten maken met een nieuwe pakking. Er valt daar verder niets af te dichten. Post anders even een foto.

Als je nog vele jaren wilt blijven rijden op een motorfiets dan moet je al snel nieuwe voorste uitlaat delen kopen wanneer deze versleten zijn.

 
Geplaatst : 3 maart 2017 19:58
(@roadrash)
Berichten: 166
Estimable Member Admin
 

Als ik dit goed lees, dan gaat het niet over het spruitstuk, maar over het stuk waar de bochten bijeen komen.
Dat is een bekend pijnpunt bij oudere motors en het rotten daar (lees corrosie) gaat lekker snel als het eenmaal op gang komt, vanwege de temperatuur en zo.
Je kan er tegen lassen en gun-gummen wat je wilt, maar er komt binnenkort een einde aan, want op een gegeven moment is je metaal weggerot.

 
Geplaatst : 4 maart 2017 22:42
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Ja dat klopt, het is het punt waar de 4 bochten bij elkaar komen en weer splitsen naar 2.

Wat moet ik daar nou mee, zoals het nu gaat zou ik dan ieder jaar moeten vervangen....

 
Geplaatst : 4 maart 2017 23:55
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Nou... uitlaatdelen blijven jaren lang goed. Ik heb zoiets nog nooit gehoord. Het maakt wel verschil dat een auto vaak een klein huil gaatje heeft waarlangs water kan weglekken en motorfietsen niet. Als je veel korte afstanden rijdt dan zal er goed constant water in het systeem kunnen zitten. Water wat zuur is geworden vanwege de hoeveelheid uitlaatgassen. Het kunnen dus de korte ritten zijn, waar het water nog niet weg kookt, die jou veel geld kosten. Wanneer het buiten koud is condenseert het waterdamp, dat een direct product van verbranding is, nog veel meer.

Collectoren zijn wel eens te vervangen door een dikwandige korte stalen buis van forse diameter of simpelweg door pijpen anders door te verbinden. Soms aan een ander aantal uitlaat dempers. De trommels of "geiten blazen" zijn ook nogal dure onderdelen. Ik smeer die van mij daarom aan de buitenkant in met kachelpoets, het enige wat er op houdt! Olie of vocht-verdrijf spray geeft enkel maar troep en na één rit is de collector weer net zo kaal en oranje.

Katalysatoren worden vaak al snel weggehaald voor betere prestaties, dus voor wat zo een ding betreft zou er een bypass verkrijgbaar kunnen zijn. Zoek in dat geval op "cat removal."

Voor een kunstig gemaakt verloopstuk geldt dat die, net als de buizen en bochten van verschillende soorten metaal gemaakt kunnen zijn. Roestvrij staal zal de motor misschien zelfs overleven maar dit is dan ook een stuk duurder dan gewoon plaatstaal. Jij trof dan kennelijk een verkeerde leverancier. Bochten en pijpen kunnen van buiten ceramisch gecoat worden en blijven daardoor mooi. Er zijn coatings die glimmen net als chroom en er zijn er die warmte isoleren. Door een goede coating krijgt zout geen vat meer op het metaal en als ze van binnen ook gecoat zijn dan verkleuren bochten niet meer blauw.

http://automotive.ceramixcoating.nl

 
Geplaatst : 5 maart 2017 03:56
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Ja een stuk blik zat ik ook aan te denken, maar ik heb geen ruimte om dat vast te klemmen.

Korte afstanden rij ik ook niet. Ik rijd voldoende zodat er geen water achterblijft. Zal is kijken of ik aan hitte bestendige silicone kan komen, kijken hoe dat gaat

 
Geplaatst : 6 maart 2017 16:17
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Nou zat ik te kijken naar hittebestendige silicone. Maar hoe warm zou dat gedeelte nou worden?

Een vuurshow onderweg zit ik nou niet op te wachten...

 
Geplaatst : 6 maart 2017 16:49
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Aluminium folie. Dit vormt zich naar de hoeken maar toen ik het zelf gedaan had maakte de motor bij het starten altijd even een raar geluid. Ik heb ijzerdraad gebruikt om het vast te zetten en niet alleen bandklemmen.

Temperatuur is voor iedereen anders. Er zijn thermometers die je op een voorwerp moet richten. In een garage hebben ze zoiets wel denk ik. Anders de app Peerby.com gebruiken voor spullen lenen van mensen uit de buurt. Kit alleen wordt weggeblazen door de pulserende en aanhoudende kracht. Er is dus bandage nodig.

Op YouTube zie je beter wat een mogelijke optie is en allerlei middelen die voor bandage beschikbaar zijn. Bij voertuig controles altijd zeggen dat het een tijdelijke oplossing en een soort thuiskomer is.

 

 
Geplaatst : 6 maart 2017 19:56
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 
Geplaatst door: motorijder

 

Nou zat ik te kijken naar hittebestendige silicone. Maar hoe warm zou dat gedeelte nou worden?

Een vuurshow onderweg zit ik nou niet op te wachten...

   

Wel eens een gescheurd spruitstuk van een opgefokte V10 dichtgeplakt met siliconenkit. Heeft het járen volgehouden, en branden doet het niet.

 
Geplaatst : 7 maart 2017 18:26
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

En wat voor silicone had je, hittebestendig ofzo?

En heb je ook iets van blik gebruikt ?

 
Geplaatst : 8 maart 2017 18:14
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Welnee, gewoon ordinaire Gamma zooi ofzo. 

 
Geplaatst : 8 maart 2017 19:51
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

En zat het ergens tussen dan en blik gebruikt.

Of gewoon een gaatjegedicht en klaar

 
Geplaatst : 9 maart 2017 13:09
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Was een gegoten spruitstuk waar scheuren inzaten, boel schoonmaken en dichtplakken. Paar uur uit laten harden en dan weer 1000pk eruit?

 
Geplaatst : 9 maart 2017 21:17
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Motorrijder, Op mijn overgebleven aquarium kit staat dat het temperatuurbestendig is van -50 tot 180 graden Celsius. Verwerken tussen 5 en 40 graden Celsius. Uitharden duurt 24 uur bij 2 millimeter dikte. Mijn ervaring is dat dit meestal neerkomt op meerdere dagen omdat het meestal dikker is aangebracht dan 2 mm en in hoeken verwerkt wordt. Kit blijft wat flexibel dus daarom is het sterker wanneer het gewapend is met staaldraad of als er stukjes blik overheen zitten als jou uitlaat grotere gaten heeft. Maak de oppervlakte schoon en goed vetvrij, met bijvoorbeeld ammonia.

 
Geplaatst : 9 maart 2017 21:42
Deel: