Afstellen Carburate...
 
Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] Afstellen Carburateurs Suzuki gs1000

18 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
619 Bekeken
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

Goedendag

Ik ben druk bezig met het restaureren van een suzuki gs1000 uit 1979, nu ben ik toe gekomen aan het afstellen van de carburateus. maar ik krijg hem gewoon niet goed rond de 4000 toeren.

Nu heb ik open lucht filters op de motor zitten en en onderstaande sproeiers, hebben jullie tips voor mij wat betreft de juiste sproeiers/afstelling ?

 

* Stationair sproeier= 15

* Hoofdsproeier= 145 (vind ik persoonlijk erg groot)

* Gasnaald zit op de 3e (midden dus)

* Afstelling Fuel screw (aan de onderkant staat 3 slagen open)

* Afstelling air/mix screw (aan de zijkant staat 1.5 lagen open)

Ps. de carb is helemaal gereinigd.

 

Alvast bedankt

 
Geplaatst : 10 maart 2017 17:51
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Hoofdsproeiers zou ik richting 125 proberen, gasnaald dan op hoogste stand.

 

 
Geplaatst : 10 maart 2017 20:28
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

Top ga ik andere sproeiers bestellen maar 145 is wel erg groot of niet?

 

 
Geplaatst : 11 maart 2017 00:11
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Ja, dat leek mij ook. Ik dacht dat er standaard minder dan 100 inzat(95?). Dus met open filter 5-10% groter zit je met 125 nog ruim groot.

Dikwijls kun je veel te grote sproeiers al opmerken doordat de motor koud beter loopt dan warm..

 
Geplaatst : 11 maart 2017 11:57
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

Kawasjakie

Ja klopt hij lijkt steeds slechter te gaan lopen als hij warm word, maar ik volgende week is een rondje rijden met de nieuwe sproeiers en kijken of dat beter gaat.

bedankt in ieder geval

 
Geplaatst : 11 maart 2017 14:18
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

Nou heb er een dag afstellen opzitten maar hij wil maar niet goed lopen. eerst sproeier 125 erin maar zelfs met de gasnaald op de hoogste stand veel te arm (wel liep hij beter dan met sproeier 145)

Na veel testen ben ik nu uitgekomen op sproeier 135 welke qua afstelling behoorlijk goed lijkt te zijn.
maar nog loopt de motor beroerd. aangezien ik de kleppen al had gesteld, alle carburateurs had gesynct en schoongemaakt en de compressie heb getest, heb ik besloten om nu eerst de timing maar is te gaan controleren (moet ik wel een timings lamp zien te regelen) en dan nog is te testen of de inlaat rubbers wel goed afsluiten (deze zijn nieuw maar je weet maar nooit)

dus mochten jullie nog tips voor me hebben dan hoor ik het graag

 
Geplaatst : 16 maart 2017 20:55
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

hmm, spijtig, verder zoeken

 

..succes!

 
Geplaatst : 17 maart 2017 11:12
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Ik denk dat je niet de benzinemengsel schroef zo ver uit hebt hoeven te draaien.
De schroef, onder de voorkant van de carburators, naar binnen draaien maakt het mengsel (alleen bij de lagere toeren) armer en naar buiten toe rijker. Rijker heeft de motor bij een laag toerental waarschijnlijk niet nodig omdat er dan nog niet heel veel meer lucht aangezogen wordt als met het standaard filter. Denk eerder aan vanaf 1 tot 1 1/2 slag uit. Dan moet, in principe, de luchtmengselschroef en het stationair toerental weer worden afgesteld, volgens de "waar gaat het toerental omhoog methode" uit de service handleiding.

Je hebt voor goed afstellen met zo veel aanpassingen als minimaal luchtfilter en sproeiers al snel een sensor van een garagebedrijf nodig plus het is daarmee aanzienlijk minder werk. Een Engelstalig forum over het werken aan de GS is: http://www.thegsresources.com

Een motor wil nu eenmaal niet goed lopen zonder luchtfilter. Je hebt open luchtfilters met enkel filtering van vocht en stof en de zelfde modellen die toch voor wat meer van de benodigde weerstand zorgen. Ik vrees dat er verdergaande aanpassingen aan de motor nodig zijn maar het is niet al te duidelijk wat je onder open luchtfilter verstaat. Wil je minder extreem zijn dan is het makkelijker, waarschijnlijk beter voor de motor en blijft het geluidsniveau ook binnen redelijke grenzen.

 
Geplaatst : 18 maart 2017 05:33
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
 

Wellicht dat je inlaatkanalen wat langer/korter moeten worden nu je carbs open zijn? Rottig lopen bij 4000 rpm is iets wat met vorm of lengte van inlaatkanalen te maken kan hebben...

 
Geplaatst : 18 maart 2017 22:31
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
 

Een Honda CB750F loopt ook waardeloos op alleen open carbs, dan moet je er toch vaak meer aan doen...

 
Geplaatst : 18 maart 2017 22:32
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

Bedankt voor de reacties. 

Ik heb onderstaand de (open lucht filters) even bijgevoegd zodat je kan zien welke ik bedoelde. 
Verder hoop ik volgende week de ontsteking af te stellen en stop er meteen nieuwe iridium bougies in (je weet maar nooit misschien is er gewoon een bougie kapot)

Dus ik probeer eerst of ik iets in de ontsteking kan vinden en als dat allemaal niet lukt moet ik misschien een orgineel luchtfilter opzoeken want de inlaat kanalen aanpassen vind ik net even te ver gaan.

image 2017 03 21 (1)
image 2017 03 21
 
Geplaatst : 21 maart 2017 17:55
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Bougiekabels die slecht zijn willen ook de meest gekke storingen geven...

 
Geplaatst : 21 maart 2017 18:41
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

Ja het liefste zou ik de bougie kabels ook meteen vervangen maar deze zijn meegegoten met de bobines dus dan zou ik meteen de bobines moeten gaan vervangen.

 

of is er een goeie manier om 100% zeker te weten of de kabels goed zijn?

 

 
Geplaatst : 21 maart 2017 20:33
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

gisteren avond heb ik de primaire en de secundaire spoel van de 2 bobines doorgemeten en de ohmse belasting van beide bobines is nog net zoals Suzuki het in 1979 wou hebben (prima dus)

 

Ook heb ik de weerstanden uit de bougiedoppen gesloopt (omdat die wel is problemen gaven) wel heb ik nu bougies met weerstand besteld zodat de weerstand op de spoel 5 Ohm blijft.  als laatste heb ik de bougie kabels een klein stukje ingekort zodat er weer vers draad aan bougiedop zit.

 

 

Dus ik hoop volgende week de timing te controleren en dat ik dan heerlijk kan gaan toeren met de fiets

 
Geplaatst : 22 maart 2017 16:06
(@eguliker)
Berichten: 19
Active Member
Topic starter
 

Zo vandaag de ontsteking afgesteld en de nieuwe bougies geplaatst en de motor rijd heerlijk.

Wel merk ik dat als je het vol gas geeft dat de motor dan iets inhoud (niet veel maar je merkt dat hij niet even hard doortrekt als in de lage toeren)

Nu vind ik het zelf niet erg want het is niet echt storend opzo maar ik wil natuurlijk niet dat de motor te arm staat en dus kapot gaat.

 

Nu heb ik de kleur van de bougie stationair en rond de 4000 toeren gecontroleerd en dan is de kleur perfect. is nu het beste om ook de kleur op volgas te controleren en hoelang moet ik dan volgas hebben om dit te controleren?

 
Geplaatst : 31 maart 2017 18:58
Pagina 1 / 2
Deel: