Goedemiddag,
Nadat ik een nieuwe accu geplaatst heb starte mijn motor probleemloos. Bij thuiskomst mijn optimate4 aangesloten. Ik heb daarna per ongeluk de motor gestart terwijl de optimate nog was aangesloten. De motor start nu niet meer en de optimate blijft alleen nog maar knipperen rechts onderin, het oranje lampje. Iemand enig idee hoe het kan dat de motor niet meer start? Kan nooit ernstig zijn lijkt me?
groet, Niels.
Hallo, Zelf heb ik nu ook een Optimate. Gaat goed en ik start ook wel eens met die draad er nog aan. Ik wil opmerken dat het belangrijk is, bij laders in het algemeen, om eerst het contact te verbreken met het laad kabeltje en daarna de stekker er uit te trekken. Aansluiten in de volgorde van eerst aan de accu en daarna de stekker er in. Het belangrijkste om een acculader te beschermen heb je daarmee gedaan. De Optimate laders hebben een test van de microprocessor en dat is een ander lampje.
Voor zover ik kan nagaan is het toestel aan het laden. Kijk maar bij de aanwijzingen, bijvoorbeeld hier: https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/download/optimate4_lamper.pdf
Een accu moet je eerst opladen voordat je die plaatst en gebruikt. Misschien heeft een druppellader het moeilijker om vanaf nul te beginnen. De chemie zorgt ook voor spanning maar dat heb je dan in één keer verbruikt met starten en ook nog licht aan. Veel motorfietsen hebben slechter wordende dynamo's of permanente magneten. Van zichzelf leveren die nauwelijks stroom.
Druppelladers kunnen vaak pas laden vanaf een bepaald punt, bijvoorbeeld 11 Volt ik zeg maar wat. Dat kan ook reden zijn voor lang wachten en dat er niets gebeurt. Wat je nu nodig hebt dat is een multimeter met de stand op Volt gelijkstroom en "20 Volt." Action heeft vaak goedkope multimeters. Er moeten 9 Volt batterijen in. Laat ze niet aan staan.
Hier is een algemene regel: met 12,8 Volt is de accu vol geladen, na het rijden kan dat veel hoger zijn, bijvoorbeeld 13,2. In ruste zal de spanning geleidelijk afnemen, wat ook een indicatie kan geven over de gezondheid. Met 12,2 Volt kan je goed starten en rijden. Onder de 12 wordt het bedenkelijk en 11 Volt kan je zien als leeg. Nu test je de accu met de multimeter terwijl de motor loopt. Op ieder toerental geeft het dan ongeveer 14,2 Volt aan. Boven de 15 Volt is bedenkelijk en de regulator moet het constant houden.
Wil je een compleet lege accu gaan laden, dan kan je een andere lader moeten gebruiken of zelf een 12 Volt adapter gebruiken en er bij blijven. Te veel laden is niet goed natuurlijk en de spanning zou ook moeten afnemen naar mate de accu voller wordt maar dan kan je een druppellader al gebruiken. Regel is dat de laad stroom in ieder geval maximaal 1/10 kan zijn van de capaciteit van de accu. Ongeveer 1 Ampere dan. Houdt in de gaten dat de kabels of de adapter niet te warm wordt. Er zou een zekering gebruikt kunnen worden in de plus draad. Succes met laden