Hoi hoi,
Ik heb een Moto Guzzi V7 uit 1967 met een vreemde en vervelende kwaal. Wanneer hij koud start deze probleemloos. Na circa 40 km gereden te hebben start 'ie niet meer. Zowel niet met de startknop maar ook niet door aan te duwen. Na circa 30-45 minuten wachten is de motor afgekoeld en start deze weer direct probleemloos.
Ik ben ermee naar een Guzzi specialist geweest die ervan overtuigd was dat het een elektrisch probleem was dus is inmiddels:
- Bobine vervangen
- Condensator vervangen
- Contactpunten vervangen
- Luchtfilter vervangen
Het helpt allemaal niet. Het lijkt veroorzaakt te worden, aanname, door het te heet worden. En waar een vriend van mij aan denkt is iets van een probleem met niet goed (te vroeg of te laat) verdampen van de benzine. Maar hoe we daar achter komen, en hoe we het oplossen, geen idee.
Oh ja. Wanneer de V7 niet wil starten hebben we de bougies getest, deze vonken wel.
Is er iemand die een soortgelijk probleem herkent en mij op weg kan helpen in deze speurtocht?
Alvast bedankt voor de reacties!
Michel
Wellicht verlies van compressie als hij warm is geworden, zuigerveren versleten? Als de compressie te laag is loopt de motor niet / niet goed.
Na zo veel kilometer zou de motor inderdaad stoppen als een bobine niet goed meer is, door warmte loopt de weestand op en het sluit kort. Niet alleen zal dat door te meten zijn maar er is dan ook te zien dat deze heet is geweest. Het lijkt mij een probleem met de vervroeger van de ontsteking of de accu raakt grotendeels leeg tijdens het rijden, waardoor de ontsteking ook niet goed genoeg meer zal zijn en het zijn koude dagen, dus moeilijk voor accu's. Meet de accu voor 12,6 tot 12.8 Volt en of er 14,2 Volt laatstroom is. Vaak zijn permanente magneten niet zo goed meer op een oude motorfiets. Zou de laadstroom bij willekeurig welk toerental laag worden, dan heeft dat al snel effect op de kwaliteit van de accu.
Ga na of er een krukas sensor wordt gebruikt of een andere manier van vervroeging of misschien zijn er diafragma's die naar binnen worden gezogen om op snelheid meer lucht toe te laten. Daar kunnen gaten in zijn gevallen of ze bewegen niet goed.
Een verstopt benzine filter kan dit doen en een vacuum in de tank ook. De motor kan eveneens rijdende verzuipen wanneer er een automatische benzinekraan op zit, met een dun rubber dat wordt opgelicht door een vacuum slang. Benzine via de vacuum slang dus. Met een vacuum pompje en een klein beetje onderdruk is dat dan aan te tonen. Kan je bij de carburator voelen dat de choke naalden uit en weer in kunnen gaan? Ik hoop op beterschap