Vanochtend een ritje naar mijn werk. Niks aan de hand.
Vanmiddag wilde ik naar huis gaan heb van de keet naar de poort gereden en tussendoor even stil gestaan om af te melden. en ik rijdt de poort uit en merkte dat ik niet harder kon ( geen vermogen dus) en toen sloeg de motor uit en wilde ook niet meer starten.
Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Het gaat om een Kawasaki zzr600D
Benzinekraan dicht?
Gaskabel stuk?
Tank leeg?
Die 600D heeft een vacuumbenzinekraan (dacht ik, vanaf E een gewone) Werkt die naar behoren? Memraam in kraantje wil wel eens scheuren. te testen door de carbs aan te sluiten rechtstreeks op de tank, zonder kraantje.
Benzinekraan werkt op vacuüm inderdaad
Als de gaskabel stuk zou zijn zou dan zou hij wel gewoon in zijn vrij moeten starten en als ik aan de gashendel draai voel ik wel weerstand. Dus ik denk dat die niet stuk is
Tank is ook niet leeg, zou er zeker nog 100km mee moeten kunnen rijden
Benzinekraan zou ik wel kunnen controleren. Morgen haal ik de motor op en kan ik gaan sleutelen.
Heeft het kraantje misschien ook nog een filtertje? Weet ik niet meer zo van buiten, D is al een paar jaartjes oud, en ik ook?
Maar draai het kraantje eens uit de tank en kijk of er een filter opstaat dat misschien vervuild is. Dat zou kunnen verklaren waarom hij er met een bijna lege tank mee ophoudt. Met volle tank kan het bovenste deel van het filter nog benzine doorlaten.
succes!
Er is wel een benzinefilter, waar ik ook zo snel niet van weet hoe die er nu uitziet, ga ik ook naar kijken, zou er dan ook nog een filter op het kraantje zitten?
ja, zou kunnen. Ik weet niet zeker of dat op de D ook zat(op het benzinekraantje, in de tank)
solly, weer dubbel gepost...
Motorrijder, Benzinekraan en filter al gecontroleerd in 2015 he?
Ga naar een volgend level en kijk of de benzinepomp het doet. Hiervoor dient de benzinepomp aangesloten te worden op een tweetal draden en gekeken te worden hoe veel benzine die dan in een emmer pompt. Let er hierbij op dat die geen vreemde geluiden maakt en niet blokkeert wanneer je die steeds aan en uit schakelt! Een versleten elektromotortje is mogelijk alleen in een bepaalde stand onwillig geworden. Het is toch mis gegaan na het uitzetten? Bij veel benzine pompjes hoor je een regelmatig geklik omdat ze niet constant hoeven te werken. Zo een relais kan het natuurlijk ook opgeven. Wanneer je stil bent dan kan je de benzinepomp ook zacht zoemend druk horen zetten maar dat kan je zelf het beste beoordelen want ik ken de fiets niet.
Omdat ik aan zou komen met knippen en plakken tot het schrijven onbegrijpelijk wordt en er technisch niet veel van weet zou ik als ik jou was goed de aanwijzingen in de service handleiding volgen wanneer de benzinepomp moet worden getest. Laten doen is best een optie want je weet niet hoe gevaarlijk benzine zijn kan en door de benzeen is die ook wat giftig. Bij vonkjes kan de aanwezigheid van damp al snel heel vervelend wezen. Veel motorzaken halen de motorfiets.
Een eenvoudiger probleem kan vacuüm in de tank wezen. Dat heb je niet alleen tijdens het rijden. Je hoort dan echter wel weer heel vaak een zucht bij het afnemen van de dop.
Een aanwijzing voor het kraantje is dat de "Pri" (prime) stand een directe verbinding geeft. Vaak hebben benzinekranen deze stand.
Wanneer jij hard en ver gereden hebt dan wil een verstopt filter ook wel wat meer benzine doorlaten dan er heel toevallig ook in de slang en carbs zal hebben gezeten. Volgens mij wordt de benzine dan niet meer gepompt. Tot zover. Groet. Alfred
Accu ? Bobine ? natte bougies, dus verzopen ? al komt dat laatste vrij weinig voor, maar met teveel choken misschien wel. heb je nog wel goed stroom ? ook al branden de lampjes van neutraal en olie goed, dat zegt nog niets. draait de startmotor wel goed rond ?
vaak wil opeens een bobine de geest geven, bij wat oudere motoren, dus als het niet iets is wat je kunt vinden, ga daar eens naar kijken
Ben eerst naar benzinekraan gaan kijken. daar zit geen filter op. Het brandstoffilter is wel vervuilt. In het werkplaatshandboek staat dat je het filter kan schoonmaken, maar volgens mij kan je niks met het filter, het is plastic en volgens mij niet open te maken, dus dat zal vervangen worden.
Bij het leeghalen van de tank heb ik toevallig in de tank gekeken en er bleek dus rotzooi in te zitten van hele oude benzine, dat was als een soort heel dun plastic. Ik dacht dus een paar jaar geleden dat ik de tank goed schoon gemaakt had, niet dus, nu weer gedaan. Ik denk dat door de nieuwe benzine dat die rotzooi dan losweekt ofzo.
Dus ik denk doordat de tank en brandstoffilter vuil waren er te weinig benzine aanwezig was (met dank aan de vorige eigenaar die hem meer stil liet staan dan dat hij reed).
Ik hoop dat dit het is...
vast wel, dus dat wordt de tank spoelen en nieuw filtertje en weer gaan. succes met schoonmaken
Jep, schoonmaken en verse benzine erin voordat je andere zaken uit elkaar gaat gooien. Mischien nog een flesje Forté in zn strot, of zou het filter alle zooi tegengehouden hebben en zijn de carbs nog schoon...
Veel kan er niet aan mankeren, 't ie tenslotten een Kawa?