Goedemiddag
Door problemen 3 jaar niet gebruikt en werkend weggezet. Laatst weer van stal gehaald, complete carburateur revisie gehad, Starten lopen maar veel knallen en zowel tijdens rijden als stationair stopt motor na 20 a 30 seconden. Weggebracht ter reparatie, knallen is over maar slaat nog steeds na enige tijd uit. Zelf denk ik aan iets elektronisch en is het wijsheid om bv de cdi te vervangen herkent iemand dit probleem?
Hallo en welkom op de Motorforum.nl forums.
Ik zet al mijn geld op de automatische benzinekraan. Dat is een metalen kastje met van binnen een membraam wat wordt opgetild door onderdruk, met een vacuum slang welke uitkomt bij één van de inlaten en aan de zelfde nippel die bij de andere carburator dicht zit en gebruikt kan worden voor synchroniseren. Synchroniseren hebben ze misschien gedaan waardoor de motor iets beter loopt. Benzine kan in de vacuum slang worden gezogen wanneer het rubbertje is uitgedroogd en alles wat, normaal, benzine bevat moet eigenlijk onder de brandstof blijven.
Controle is vrij makkelijk maar je hebt ook vacuum pompjes in de garage die ze er op kunnen aansluiten en dan mag er niet gelijk benzine doorheen gaan stromen. Het is gebruikelijk dat een garage garantie geeft op hun reparaties. Vraag er naar. Je kan ook een 8 mm "outside diameter" (benzine bestendige) "T" kopen bij de vakhandel en de benzineslangen doorverbinden, waarbij je de vacuum slang natuurlijk goed afsluit. Ik hoop niet dat dit de oorzaak is en dat je dan opnieuw aan de stelschroeven moet draaien.
Weet verder dat een motor vaak niet op alle cylinders loopt als de accu niet goed geladen is. Zou je een hulpstart hebben gegeven en hopen op het beste, dan heb je dat verkeerd gedaan. Succes
Choke naalden kunnen blijven hangen. Deze moet je kunnen voelen in en uit gaan bij de carburateurs. Ze hebben bovendien een klein veertje, voor het terug invoeren en dat kan ook gebroken zijn.
Zit er geen gat in jou luchtfilter? Door muizen misschien? Motoren stoppen dan ook vaak na ongeveer een halve minuut. De klank zou holler zijn en het moeten verraden.
Als er werk is gedaan aan de carburateurs, dan zou je de vlotter hoogte kunnen controleren. De vlotter zelf kan te laag blijven hangen of er zit wat benzine in dus dan is de vlotter te zwaar en de vlotternaald zou de toevoer ook wel eens niet kunnen stoppen. Ze doen daarvoor een doorzichtige slang aan het aftap punt en kijken of een bepaalde hoogte wordt bereikt en constant blijft. Bepaalde delen van de carburator, ik denk kleine rubbertjes, kunnen beschadigd raken bij ultrasoon reinigen.
Heb je de benzine, van onderin de tank, gecontroleerd? Een verstopt benzinefilter is een mogelijkheid. Oude benzine krijgt vellen en afval van bacteriën er in. Er kan ook water in de tank zitten. Dat vind je door de carburators af te tappen en die benzine op te vangen in een glazen potje. Het is niet ondenkbaar dat zoiets niet wordt opgemerkt.
Heb je al bedacht dat bougies slecht kunnen zijn geworden? Je kan ze laten testen in een garage en verder heb ik echt geen idee meer. Er is dus veel dat kan veranderen in drie jaar maar van ontsteking electronica verwacht ik dat niet.
Bedankt voor het meedenken, ik heb geen water in de tank, benzine is vervangen inclusief filter en brandstofpomp. motor start makkelijk, loopt zeer mooi maar blijft uitslaan net alsof de stopschakelaar wordt geactiveerd, strat onmiddelijk weer enz...
Vriendelijke groet Rene