Honda duel clutch t...

Meldingen
Alles wissen

Honda duel clutch transmission

25 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
507 Bekeken
(@bieemwoe)
Estimable Member
Topic starter

Vandaag bij motoplus een dag proefgereden,met 9 andere motorrijders en 2 redacteuren. 

Doel was de automaat van Honda te ervaren.

werkt toch wel heel bijzonder goed eigenlijk.  Zeker in stads en fileverkeer heb je absoluut voordeel van dit systeem.

het is ook nog zelflerend en kan in verschillende rijmodi gebruikt worden.

ik ben in ieder geval om! Schakelen is leuk ,maar met deze techniek kun je schakelen als je wilt,maar ook volautomatisch opschakelen. Dus geen daf idee,maar gewoon volwassen motorrij gevoel. Wat vinden jullie van een automaat op een allroad als de Africatwin of Crosstourer?

Geplaatst : 6 juli 2017 22:11
(@roadrash)
Estimable Member Admin

Honda expirimenteert al meer dan 40 jaar met automaten op motors.
En motorrijders hebben er eigenlijk nooit wat van willen weten.
Persoonlijk ben ik een groot fan van een automaat. Want waarom zou je zitten prutsen met een versnellingsbak als het zoveel luxer kan.
Van mij hoeft dat semi niet. Maar dat is wellicht puur om eventuele twijfelaars tegemoet te komen.

En als ik had kunnen kiezen had ik ook een automaat onder mijn R1200GS...

Geplaatst : 6 juli 2017 23:41
(@iemand)
Honorable Member

Best leuk voor op iedere motor en zit de handmatige bediening er niet op voor als je vuile weg aspiraties krijgt?

Tot nog toe had Honda problemen met het langzaam een helling af gaan. De versnelling ging dan in z'n vrij en dat is bij een automaat een rem. Deze motoren zijn tweedehands goed te krijgen want ondanks dat je gas kunt houden door wat te remmen - altijd wanneer je een heuvel af gaat - vonden veel bereiders dat te onvoorspelbaar.

De DN-01 cruiser:

Geplaatst : 7 juli 2017 00:32
(@kawasjakie)
Noble Member

Honda heeft noooit problemen gehad met in zn vrij gaan berg af? Weet niet hoe je daar weer bijkomt, maar de DCT van Honda kán niet eens in vrij als je nog rijdt. Ook niet handmatig op knopje Neutral drukken want hij weigert pertinent. Pas als je volledig stilstaat kun je em handmatig vrij zetten.

Ik rij ondertussen 5 jaar DCT op m'n VFR en zou niet anders meer willen. Inderdaad zelflerend zoals Bieemwoe zegt en dat is geweldig! De bak gaat jou na-doen. In de haarspelden blijf je met deze versnellingsbak een GS1200 gewoon voor, niet direct op wegligging maar op altijd max power in de juiste versnelling.

Ook eens gereden samen met een ZX10: allebei in 6 met 65km/h rijden. Dan op afgesproken sein zo snel mogelijk acceleren. Ik, met DCT draai gewoon het gas open, de bak schakeld in no-time terug naar 2 en stuift in een lange brul weg. De ZX10 van mn maat niet meer gezien.

Wat ook mooi is je hebt geen schakeldippen meer, maar trekt in een keer door. Nooi meer de helm van je bijrijder voelen, want hij schokt niks. Gewoon geweldig systeem. Op joetjoep heb ik wat filmpjes staan...

Geplaatst : 7 juli 2017 07:30
(@bieemwoe)
Estimable Member
Topic starter

En dan is het huidige systeem volgens mij nog weer veel slimmer dan 5 jaar geleden. Het knappe van dit systeem is dat het gewoon een echt motor gevoel geeft. Ik ben om! Nu nog een R1200GSA lookalike bouwen en ze hebben er een klant bij.

Geplaatst : 7 juli 2017 08:18
(@bieemwoe)
Estimable Member
Topic starter

Overigens reden we op een weg met stukjes nieuw grind. De TCS voorkwam niet dat iemand een flinke semi-high sider kreeg en er bijna af lag. Alle elctronica heeft toch echt z,n natuurkundige grenzen en je moet dus wel wakker blijven! Als je een allroad hebt met top vering en 150 pk is er niemand die je in de bergen of op de dijken bij kan houden als je met dit systeem rijdt. 

Je rijdt nooit meer met slippende koppeling of moet m lang ingesneden houden voor een stoplicht. Zeker als je veel rijdt in druk verkeer is het Top!

Geplaatst : 7 juli 2017 08:22
(@roadrash)
Estimable Member Admin

Ik was al óm, maar ben nu nog meer om als ik dit zo lees.

Geplaatst : 7 juli 2017 09:32
(@bieemwoe)
Estimable Member
Topic starter

Het is natuurlijk Dual, geen duel Smile

Geplaatst : 7 juli 2017 15:02
(@kawasjakie)
Noble Member

Jep, wat ik van het nieuwe systeem het liefst zou willen zijn de meerdere standen van de DCT. Ik heb nu alleen een D(drive) en een S(sport). Met zn 173pk en ongelofelijk koppel is die S nogal heftig... Maar de D is weer wat tam. Nu kan je in beide standen wel een rustiger of heftiger schakelprogramma bereiken door in D gewoon heftig op het gas te gaan, dan schakelt hij sportiver. Maar na een minuutje rustig rijden gaat ie weer terug naar 'normale' modus. En hoe vaak komt het niet voor dat na een paar lekkere bochten er een stukje rechtdoor volgt zodat de DCT denkt dat het speelkwartiertje weer voorbij is zodat bij de volgende bocht het spulletje nog in 6 staat. De VFR1200 sleurt em erwel doorheen, maar met minder vermogende motoren vond ik em dan behoorlijk inkakken. Bij de nieuwe programmering zou dit schakelpatroon dus vastgehouden kunnen worden ook als je een poosje rustig rijdt. Nu flipper ik em handmatig net voor de bocht een paar versnellingen terug zodat de software weer m'n sportive rijstijl opmerkt.

Verder had Honda(vanwege het fly-by-wire) er natuurlijk heel eenvoudig een cruise-controle op kunnen bouwen. Alle hardware is al aanwezig..

een Duel aangaan met de Dual? ? Easy?

Geplaatst : 8 juli 2017 17:08
(@bieemwoe)
Estimable Member
Topic starter

Er zat een motor bij met S1,2 en 3...ik vind dat dit soort motoren ook zeker standaard electnische cruisecontrol moeten hebben, want dat is met alle geflits van tegenwoordig echt een uitkomst! Heb nu een handmatig systeem,maar de volgende moet t gewoon opzitten! En doe dan ook maar gelijk een D1 en D2 stand,waarbij in D2 een automatisch start/stop systeem functioneert. Prima voor in de stad! Overigens tankte ik een ncx700 af en reed ie krap aan 1:20..dus de dtc is flink onzuiniger dan handschakelen...ook nog ruimte voor verbetering dus....

Het liefst had ik een ktm1290 soort motorblok,met de honda kwaliteit, de ergonomie van de GSA, het karakter van de Kawa Z1000SX en de looks van MV Agusta waarbij de vering gelijk is aan de M1 van Rossi ?

Geplaatst : 8 juli 2017 18:50
(@kawasjakie)
Noble Member

Precies wat ik bedoel: een D1 - D3 en ook in S een standje of 3. Of traploos?

Nu rijdt m'n zwager met zn NC750 DCT makkelijk 1:25 als ie achter mij aan komt tokkelen, ik moet af en toe even inhouden om em weer bij te laten komen, en mijn 1200 verbruikt dan zo gemiddeld 1:15 maar dan in S en met >4500 rpm.

Jouw ideale motor zou dus een fusie tussen een Duitse, een paar Japanse en een Italiaanse fabrikant vergen? ? The best of both worlds?

Geplaatst : 8 juli 2017 19:21
(@iemand)
Honorable Member

Wat je terug schrijft begrijp ik niet goed KawaSjakie maar veel automaten moet je in Neutraal zetten wanneer je tot stilstand komt of de motor slaat af. We hebben het natuurlijk over het langzaam naar beneden laten rijden waarbij deze motor als op de handrem ging.

Goed om te horen dat systemen nu het stilstaan wel goed registreren ofwel dat het niet meer uitmaakt dat het op stilstaan lijkt, wanneer je bijvoorbeeld langzaam een afrit af gaat.

De Honda van de foto is trouwens hydrostatisch aangedreven en heeft geen versnellingsbak maar een automatische koppeling.

Minder handelingen betekent beter sturen en er kan niet afgeremd worden door verkeerd te schakelen. Bij het wegrijden sta je met een automaat nooit per ongeluk in zijn neutraal. Als ik het goed begrijp dan heb je wel veel meer motorvermogen direct ter beschikking, Ik weet nog niet of dat altijd een voordeel is.

Geplaatst : 9 juli 2017 03:00
(@kawasjakie)
Noble Member

Alle automaten die ik ken hebben een voorziening die bij stilstand van het voertuig de motor ontkoppeld van de transmissie zodat de motor stationair kan blijven draaien en níet afslaat. Bij een hydrostaat(die je noemt) heb je een hydraulische pomp op de krukas en een hydromotor om de wielen aan te drijven, waarbij de spiegelplaat van de pomp(óf die van de motor) in neutral gaat zodat de olieopbrengst naar 0 gaat. Toegepast bij heftucks, graafmachines en grote zelfrijdende landbouwmachines. Nooit bij snellopende voertuigen zoals auto's en motoren.

De 'Amerikaanse automaten' ofwel de conventionele automaat  met rembanden hebben een koppelomvormer, dit is ook een pomp/turbine maar zeker geen hydrostaat. 

De hier besproken DCT (of DSG) heeft een gewone koppeling, zelfs twee die hydraulisch bediend wordt, geen hydrostaat dus, maar een beetje motoroliedruk om de koppeling te bedienen. Deze koppeling wordt bediend zodra er gedetecteerd word dat er gas gegeven wordt.

Meer motorvermogen is er natuurlijk niet beschikbaar door er een ander soort transmissie aan te knopen. Wél kun je met dit systeem altijd over de juiste versnelling beschikken. In modus 'zuinig' kiest de bak de meest economische versnelling, en in Sport heb je de versnelling voor handen die dan het meeste vermogen/koppel naar 't achterwiel stuurt. De hoeveelheid vermogen bepaal je altijd nog zelf door de stand van het gas. Wat dan ook weer opgemerkt wordt door de electronica zodat de bak niet wacht tot max rpm totdat er overgeschakeld wordt

Geplaatst : 9 juli 2017 11:10
(@bieemwoe)
Estimable Member
Topic starter

Je hebt in ieder geval met een automaat altijd een handrem op je stuur,want op een helling rollen ze gewoon weg ?

Waar je een auto in de P kan zetten,zit dat niet op deze motoren. Overigens reed iemand domweg met de handrem er op weg en dat stonk als een malle, dus ook dat kan fout...nu hebben we ,m voorzichtig de berm in gedirigeerd en de handrem er af gehaald...oh ja..hij trok al zo traag op vond ik ,was de eerste reactie ?

Geplaatst : 9 juli 2017 12:30
(@kawasjakie)
Noble Member

Ja, klopt, eens gelezen bij een test dat de handrem erop was blijven staan. Dan brandt er een knots van een rode P op je cockpit...vraag ik me toch af wat je aan het doen bent. Ale, met een vreemde nieuwe motor kan ik het me wel voorstellen. Eerste gedachte van mij was dat ik die parkeerrem nooit zou gebruiken, maar stiekum bij parkeren, of gewoon als we even stoppen op niet vlak terrein is het toch wel heel makkelijk? Niet vergeten natuurlijk... Daar hadden ze makkelijk iets op kunnen verzinnen, iets zodat de DCT niet gaat rijden als de rem opgetrokken staat.

Geplaatst : 9 juli 2017 12:35
Pagina 1 / 2
Deel: