Ik heb startmoeilijkheden dwz na een keer of 8 tot 10 maal starten slaat hij uiteindelijk aan en loopt dan ook goed stationair. Als ik na een ritje hem weer afzet en dan 5 minuten wacht moet ik weer zo'n 5,6 keer starten.
Ik heb het volgende al gedaan.
Het vacuum tankmembraam getest door het slangetje aan te zuigen, de benzine loopt dan gewoon uit het benzineslangetje.
De carburateur ( Keihin 26mm) uitgebouwd en met carbclean schoongemaakt t.w. vlotterkamer,
hoofdspr en stationaire spr doorgeblazen. Er zitten 2 afstelschroeven op, een voor het luchtmengsel en een voor de brandstof (stationaire spoeier). Deze laatste stond helemaal ingedraaid (was dicht bij doorblazen). Een halve slag opengedraaid, maar toen bleef hij niet goed stationair lopen en sloeg af, dus weer ingedraaid. Als stationaire sproeiermaat lees ik 35 S.
Luchtfilter schoongemaakt, nieuwe bougie.
Kan het zijn dat de carb niet goed staat afgesteld ? Ik bedoel moet de mengschroef v.d. stationaire sproeier ook niet een slag open staan en dan verder met de luchtmengschroef afregelen?
Groet Joseph
Wat voor motor is het? (merk, type)
Hallo,
Ik heb het onder een algemeen "carburateur vraagje" geplaatst omdat het een quad is nl de TGB Blade 325 ( 287 cm3 met 26mm KeiHin carb /ronde schuif met handchoke) Dit omdat ik op het forum diverse technische antwoorden vond.
Mvg, Jupke
Hallo Joseph, Kijk eens of er een lucht lek is bij de intake. Je spuit dan brandbare spray (beetje bij beetje natuurlijk) nat langs de naden van de rubber boots. Aanstekergas of remmenreiniger is goed bruikbaar. Het stationair toerental gaat omhoog bij een lek op die plek. Behalve dat er ook vonken bij draaiende motor zullen zijn kan je niet binnen de motor aan hebben. Goed ventileren en wat geduld hebben dus. Gasschuiven, die vooraan bij de carburator zitten, kunnen ook wat open blijven hangen.
Een mengselschroef is beperkt in en uit te draaien door een aanslagpunt. Je kan ze dan drie kwart verdraaien voor het kunnen rijden in de bergen (open en naar links) met meer benzine. Verdere afregeling is in feite niet nodig maar ik onderschrijf dat die gewoonlijk een paar slagen open hoort te zijn. Twijfel heb ik ook bij de dicht positie omdat je die schroef niet krachtig vast mag schroeven vanwege de zwakke zetel.
Werkt de choke wel en kan je voelen dat deze helemaal dicht gaat? Er zitten vaak kleine veertjes achter die gebroken kunnen zijn of de naald of de kabel zit vast. Je kan de choke naald er vast wel makkelijk uit schroeven. Dit is waar ik op wedden zou. Je choke zou onbedoeld open kunnen blijven. Jou quad doet het namelijk slechter wanneer de mengselschroef iets verder open gaat en daar zou je doorgaans maar weinig van moeten merken.
Samenhangende daarmee: lees de bougies of deze rijk mengsel verraden. Ruik aan het uitlaatgas of dit te veel benzinegeur heeft. Eventjes het gas helemaal open draaien wil een motorfiets wel eens van te veel benzine bij het starten bevrijden. Daarentegen moet je gaskabel voldoende vrij spel hebben, want met iets gas geven willen veel motorfietsen ook niet starten.
Omdat de motor het blijft doen denk ik niet aan de timing, dus ontsteking of krukassensor, maar een zwakke vonk zou best nog kunnen. Probeer eens een koude start met een hulp accu want een slechte elektrische starter kan te weinig spanning overlaten voor de ontsteking. Zou dit het geval lijken en ook de niet gelukte start na 5 minuten sterk verbeteren, dan in ieder geval kijken of de accupolen en andere contacten zoals onder de bout voor de aarding (eind van min kabel) paniek schakelaar, hoofdzekering en dergelijke goed zitten. Daarna de accu zelf controleren en het rondgaan van de motor want bij dit capaciteitsprobleem zou het kunnen dat de startmotor te veel vermogen trekt gewoon omdat het te zwaar rondgaat.
Kijk of je alvorens te starten een sterke vonk krijgt en of de kabel er aan beide uiteinden goed op gedraaid zit, vaak is er schroefdraad aan de bougiedop en bij de bobine. Ik weet niet of er een klein weerstandje in de dop zit. Een overslaande vonk wordt gevonden door de bougiedop te controleren op breuk en in het donker wat water er over te vernevelen. Trek de bougiedop er niet vanaf met draaiende motor en neem een stevige handschoen. Ik hoop dat dit helpt. Groet. Alfred
Hallo Alfred,
Hardstikke bedankt voor je technische adviezen. Ik zal er even tijd voor moeten nemen ze achtereenvolgens allemaal uit te voeren. Ik dacht al goed op weg te zijn als leek om aan de slag te gaan met de luchtmengschroef en de stationaire mengschroef. Dank voor je duidelijke uiteenzetting.
Mvg Joseph