Kokende koelvloeist...
 
Meldingen
Alles wissen

Kokende koelvloeistof

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
6 Bekeken
(@georgettes)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Dag allemaal, 

ik heb een ER6N uit 2009. Laatst problemen gehad met mijn koelvloeistof (werd eruit gegooid) en toen de thermostaat eruit gehaald. Die blijkt niet meer open te gaan (getest in warm water) dus die ga ik binnenkort vervangen. Echter, ook zonder thermostaat gaat mijn koelvloeistof nog koken. Ik heb alle koelvloeistof laatst vervangen en de doppen schoongemaakt.

Ik lees verschillende dingen:

- Lekke koppakking: dan zou ik ook witte rook moeten produceren, doet ie niet.

- Lucht in het systeem: hoe kan ik ontluchten? Ik kan alleen vinden dat je langzaam bij moet vullen en dan even moet laten lopen en weer bijvullen als de lucht eruit is.

- Doppen vervangen: Toen ik een tutorial keek over het vervangen van je koelvloeistof, had de monteur het over het vervangen van de doppen (radiateur en tankje). Zou dit het ook kunnen zijn?

Hopelijk is er iemand die het herkent en me verder kan helpen. Bedankt vast!

 
Geplaatst : 9 juli 2018 15:21
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Hallo, er valt het een en ander over te zeggen. Een vraagje: kan de koelvloeistof gaan koken terwijl de metalen radiator dop er op zit en hoe merk je dat dan?

Een dop heeft een kleine beveiliging van een bepaalde maximale druk en een rubber. Of de dop nog goed is dat merk je door sissend en sputterend geluid als de motor een beetje opwarmt en natuurlijk doordat het de kokende vloeistof daar lekt. Als de dop nog goed is dan komt er damp en vloeistof in het reservetankje want daar moet de radiator uit kunnen zuigen en op kunnen lozen. De reserve vloeistof wordt dan troebel. Visuele inspectie van het rubber en de rand van de opening moet uitsluitsel kunnen geven. Omdat er geen druk staat op het reservetankje speelt het geen rol dat de dop daarvan makkelijk los gaat. Een systeem van ventielen kan vloeistof in en uit laten gaan bij druk (na warm worden) en onderdruk (na afkoelen).

Een kapotte koppakking zou best kunnen, omdat dit koelvloeistof al kan laten koken voordat die lek is en een heel klein lekje zou je niet meteen merken aan witte rook en stank uit de uitlaat. Koppakking stuk is eerder een probleem wanneer de motor uit elkaar is geweest, al dan niet met nieuwe pakking, of bij oudere motoren.

Vaak is het koken een defecte temperatuursensor waardoor de ventilator niet aan gaat. Of de fan gaat zo zwaar dat deze niet meer op gang komt. Door het laatste brandt ongemerkt de zekering door en de fan doet nooit meer iets. Zeker bij motoren die een rubber dopje hebben en waarbij de radiator dus niet onder druk staat om het kookpunt te verhogen is het aangaan van de ventilator belangrijk. Deze temperatuur sensor zit vaak onderaan de radiator en ziet er uit als een boutje waar bedrading naar toe gaat. Een kabeltje of stekkertje daarvan kan ook slecht zijn. De fan kan met een stekkertje aangesloten zitten waardoor ook die eenvoudig is uit te proberen. Ik wil wel waarschuwen dat de temperatuur sensor in een opening zit en vonkjes heet zijn, maak je dus contact met 12 Volt dan kan dat op dat moment een striem over je vinger trekken.

Gaan we er vanuit dat er geen druk op het systeem komt dan kookt de vloeistof snel. Dus zal de fan in de zomer goed moeten werken. Hierbij verdient het ook nog eens de voorkeur om koelvloeistof te nemen met een kookpuntverhoger. Een gewoon mengsel van water en glycol heeft dat niet!

Als de thermostaat defect geraakt is, wat weet je dan over de waterpomp? Was er niets aan te zien of toch de veer niet in orde of daar van onderen een stuk van de thermostaat afgesleten? Er moet geen stuk metaal in het systeem komen en bij veel motoren slijt de thermostaat tot dat die uit elkaar valt. Ik weet niet hoe je de waterpomp controleert maar denk dat je water bij de olie krijgt en olie bij het water als de afdichting ervan lekt. De aandrijving van waterpompen is niet elektrisch maar mechanisch.

Denk je aan de lak want koelvloeistof kan agressief zijn en bleekt de straatstenen. Bij het aftappen ervan moet je altijd even kijken of er iets van problemen aan te herkennen is. Zo kan het melkachtig zijn van aluminium, donkerder van olie of uitlaatgas en slijmerig of klonterig bij verkeerde samenstelling. In het laatste geval of als je metaal in het systeem vermoedt kan je beter een slang (voorzichtig) lostrekken dan het kleine aftapboutje gebruiken en flushen om goed te reinigen (zie YouTube). Flushen zal ook moeten gebeuren in het zeldzame geval dat de radiator verkalkt kan zijn geworden door veelvuldig gebruik van leidingwater.

In de handleiding van jou motor staat niets over ontluchtingspunten. Tegen slangen tikken staat er wel in. Schud de motor maar even gecontroleerd heen en weer en op en neer. Meestal vul je bij tot ruim aan de nek onder de dop. Een kleine luchtbel daar vangt de druk op. Er staat dat je de motor warm moet laten worden tot de fan aan gaat en dan helemaal moet laten afkoelen, een tekort zal bij het afkoelen vanuit het reserve tankje aangevuld moeten worden. Ik zelf zou nog even kijken voordat de vloeistof warm geworden is (halve minuut ongeveer). https://www.manualslib.com/manual/769041/Kawasaki-Er-6n.html?page=71#manual

Aandacht moet je geven aan de motorolie want zou deze schuimen (de kans daarop is groter als er teveel olie in het carter zit), dan raken de cilinders geïsoleerd en kan de motor van boven veel te heet worden.

Ik raad aan om Honda Type 2 Koelvloeistof te gebruiken. Dit is half de prijs en gaat zeker dubbel zo lang  mee. Het bevat geen silicaten (de gebruikelijke, altijd voorgeschreven, metaalbeschermers) en is dus zacht voor onderdelen als waterpomp afdichtingen. Boraat en Fosfaat vrij eveneens, waardoor de messing legering van de thermostaat niet meer wordt aangevreten. Dit heb ik kunnen kopen bij de Honda autodealer in Assen maar de arme man moest een doos met vijf kannen, 50/50 gebruiksklaar verdund, afnemen bij de importeur en 100% hebben ze in Nederland niet. Ik kan je er nog wel een kan van leveren in de regio Groningen. Met 100% geconsenteerd had je kunnen compenseren voor het gedemineraliseerd water (Kruidvat) wat na spoelen in de motor zit maar mengen met wat achtergebleven groen antivries kan ook wel. 50/50 verdunning is voor het evenwicht tussen nuttige stoffen en het vermogen om te koelen. Hier zijn de specificaties:

"Honda Type 2 coolant is an ethylene glycol base product for extra long lasting aluminum component protection. Honda coolant has been developed to provide corrosion and rust protection of all cooling system components. Requires no additional corrosion inhibitors. When used as directed in Honda vehicles, this coolant will give complete protection for 5 years or 100,000km. This All Season Antifreeze/Coolant TYPE 2 is formulated with de-mineralized water. Concentration: 50% Boiling point: 131.1C Freezing point: -36.6C "

Je ziet in de laatste regel dat het kookpunt bij een koelvloeistof aanzienlijk hoger ligt dan het thee water. Antivries is al te koop met alleen een groen kleurtje en een paar graden vorstbeveiliging. Groet. Alfred

 
Geplaatst : 10 juli 2018 05:44
Deel: