Hallo allemaal
Helemaal nieuw op dit forum, alhoewel ik er al veel op gelezen heb. Jaren probleemloos gereden, maar nu heb ik toch een vraag.
Mijn Z1000 loopt stationair prima, maar bij optrekken loopt er een cilinder niet mee. Pas bij wat hogere toeren loopt deze wel weer mee.
Een vriend vermoedde een elektrisch probleem. Heb eea nagelopen en ontdekte dat er in de mantel van een van de bobines een scheur en in een ander een scheurtje zit. Zou het kunnen dat daar stroom uitlekt en de bougie daardoor bij lage toeren niet meer goed vonkt, maar wel bij hogere toeren?
Voordat ik nieuwe onderdelen bestel of nog andere dingen ga proberen, hoop ik dat iemand mij hier misschien wat meer over zou kunnen vertellen.
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie ideeën! 😉
Grtn Rick
Bij koude motor kun je makkelijk controleren of er een cilinder niet meedoet door te voelen of de uitlaatbocht van die cilinder warm wordt.
Als je dan de slechte bobine eens op een andere cilinder zet, dan zou deze problemen moeten geven.
Succes!
Ps. Vroeger bij de oude stroomverdelers kon er bij een scheur of diepe kras in de verdelerkap ook stroom weglekken, of dat in jou geval ook zo is weet ik niet..
je kunt dan het beste eerst andere dingen proberen en als dat niet helpt, dan moet je toch aan 2 nieuwe bobines. zijn je bougies en bougiedoppen + kabels nog goed? zo ja, dan kun je dat weg strepen. zijn de carburateurs goed schoon? ik weet niet hoe handig jij bent, maar dan moet je die er afhalen en eens goed schoonmaken. zit en is je vacuumslangetje nog goed ?
al ben ik toch bang dat een scheur en scheurtje in de mantel van de bobines nou niet bepaald goed is, dus als er niets anders is, gewoon 2 nieuwe of (wat ik altijd doe) tweedehands een paar kopen. die kosten niet zo duur. ik meen iets van 25 euro bij Roukama in West Knollendam
trouwens, nog een vraagje. heeft jouw Kawa dit altijd? ik bedoel, als het regent is het dan erger of niet of maakt het niet uit of het droog of nat is?
succes met zoeken en verhelpen
Hallo Rick, Bedankt voor jou bezoek. Je hebt gelijk om niet meteen naar de garage te rennen. Bobines zijn door te meten. Hier onder daarom links naar voorbeelden hiervan op video. Controleer de bougies of vervang ze als deze aan vervanging toe zijn. en lees die ook om te zien of er sprake kan zijn van slecht ontsteken dus dat ze dan nat of vet zijn of tekenen hebben van te weinig benzine.
De bobine die niet gescheurd is, die heeft toch ook al sporen hiervan. Meestal is hitte het gevolg van kortsluiting in de bobines maar defecten treden vaak ook op wanneer de motor warm gereden is. Misschien is dat wel het geval.
Voor zelf goed doormeten heb je eigenlijk de weerstandswaarden van deze bobines nodig, als je die niet kan vinden dan zou je kunnen zoeken naar motoren met het zelfde onderdeel nummer bobines of coils om dit te achterhalen. Raadpleeg anders de uitgebreidere service handleiding. Het gaat om primaire en secundaire windingen tests. Bij de secundaire kant heb je meteen de bougie kap ook getest. Mijn draden zitten simpelweg rond een soort schroef aan de dop gedraaid, dat is trouwens ook zo aan de bobine kant. Volgens mij is het een recept voor storingen. Kijk daarom eens of deze Kawasaki het ook zo heeft en of je de draden makkelijk een stuk verder op de bougiedop kan draaien.
http://www.youtube.com/results?search_query=motorbike+coil+testing
Allen hartelijk dank voor de reacties. Zal eens kijken of ik de bobines kan doormeten. De bekabeling en de bougies zien er allemaal goed uit, daar zit het probleem denk ik niet in.
De storing doet zich onder alle weersomstigheden voor en is niet erger bij vochtig weer.
Zal ook de vacuumslang eens controleren.
Ik zal jullie op hoogte houden van de voortgang!
Jouw model kan ik zo gauw niet vinden bij onderdelen schema's maar deze benzinekraan heeft in ieder geval onderaan een pri. (prime) stand en dan gaat de benzine buiten het rubbertje van de vacuüm beveiliging om. Daardoor kan je altijd gemakkelijk even vergelijken. Benzine komt ook niet goed wanneer de tankdop een verstopt lucht gaatje of kanaaltje heeft. Als je de tank dan open doet klinkt er duidelijk een zucht. Anders zal misschien een inlaat klep van een carburator niet helemaal sluiten. Deze motor heeft er dubbele? Tap in ieder geval eerst de carburators even af, met de drain screw, om met een glazen potje onder de slangetjes naar condens water te zoeken.
je kunt ook (heel simpel) een benzinetoevoeging in je tank gooien. soms helpt dat en zo niet, dan maakt het toch je carb of injectie schoon. kan geen kwaad.
toch ben ik van mening, dat (na nogmaals de foto's gezien te hebben) dat je bobines al heel oud zijn en dus nodig aan vervanging toe zijn.
die zullen toch geen vermogen kosten nieuw? ik heb geen idee eigenlijk
Zijn wat je op de foto ziet de bougie doppen? Ik zie ineens dat jou bobines in de bougie doppen zullen zitten. Het is minder groot.
Dan kan je gemakkelijk uitvinden of ze slecht zijn door in het donker wat water te nevelen. Er zullen dan al snel vonken zijn tussen de bougie dop en de motor. Een bougie dop die gescheurd is en die je niet meer vertrouwt kan je nog heel even omwikkelen met wat duct tape. Dat is echter wel een soort van thuiskomer en deze zijn duidelijk ver over de top.
Om kort te gaan is jou probleem gewoon een gescheurde bougiedop en door het vele overslaan van vonken mist de motor af en toe de ontsteking. Ik zou er dan geen lange ritten mee rijden. Vraag op een merkenforum of bij de dealer advies over het vervangingsdeel zodat je eentje neemt waarvan de mantel beter tegen de warmte kan dan wat je nu hebt.